نسخه چاپی

"چند شركت دیگر مشابه بابك زنجانی هست"

به گزارش نما به نقل از اعتماد: كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي ‌به دليل ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد خود در مجلس از جايگاه خاصي برخوردار است. اين كميسيون مي‌تواند در صورت شكايت از مسوولان اجرايي و حتي نمايندگان مجلس و قوه قضاييه، به پرونده ورود پيدا كند و پيگير خواسته‌هاي مردم شود. پرونده ميلياردر معروف يعني بابك زنجاني و فروش نفت به كشورهاي خارجي و بدهي وي به كشور، يكي از چندين‌ پرونده‌يي است كه اين كميسيون آن را در دست بررسي و تحقيق دارد ‌و از چندين ماه قبل شروع به جمع‌آوري اطلاعات در اين باره كرده است. در همين زمينه و اينكه كميسيون از چه زماني وارد اين پرونده شده است گفت‌وگويي داشته‌ايم با محمدعلي پورمختار، رييس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي كه در ادامه مي‌خوانيد.

چه زماني پرونده بابك زنجاني به كميسيون اصل 90 ارجاع داده شد؟ و چه شد كه كميسيون تصميم گرفت موضوع بابك زنجاني را مورد بررسي قرار دهد؟
موضوع بابك زنجاني از اول مطرح نبوده و نيست، بلكه موضوع اصلي برگشت درآمد‌هاي نفتي كشور كه فروخته شده بوده است. البته نه فقط بدهي‌هاي شخص بابك زنجاني بلكه بدهي‌هاي بعضي از شركت‌هاي نفتي خارجي كه در واقع مطالبات شركت نفت از آنها، كمتر از مطالباتش از بابك زنجاني نيست، در كميسيون در دست تحقيق و بررسي است و اينها همه در حال پيگيري است كه زودتر به حساب شركت نفت برگردد.

پس تنها شخص آقاي زنجاني در اين زمينه مطرح نيست بلكه افراد يا شركت‌هاي ديگري هم در اين ماجرا دخيل هستند؟
بله، فقط ايشان نيست و چندين شركت خارجي هم وضعيت مشابهي با آقاي زنجاني دارند. از نظر داخلي فقط آقاي بابك زنجاني مطرح هستند و از نظر خارجي هم چندين شركت خارجي كه بدهي‌هاي زيادي به شركت نفت ايران دارند. به اين صورت كه اين شركت‌هاي خارجي نفت گرفتند و بردند اما پولي به ايران تحويل نداده‌اند. البته اين را هم اضافه كنم كه در اين بين بعضي از دستگاه‌هاي داخلي هم هستند كه وارد اين كار شده‌اند اما پولي تحويل شركت نفت تا امروز نداده‌اند كه اينها همه در حال رسيدگي است. منتها پرونده آقاي زنجاني را خيلي‌ها دوست دارند رسانه‌يي شود كه به دلايل مختلف من فعلا قصد مطرح كردن اين دلايل را ندارم و به وقتش حقيقت را به مردم اعلام خواهم كرد. ما در زمينه رسيدگي به پرونده بابك زنجاني جلسات مختلفي با ايشان و وزارت نفت داشته‌ايم كه جزييات اين جلسات را در زمان معين مي‌گوييم.

نهاد خاصي به كميسيون اين موضوع را ارجاع داد كه به اين مساله ورود پيدا كنيد؟
نهاد خاص يا فرد خاصش در نزد ما محفوظ است.

با شركت نيكو هم جلسه‌يي براي پيگري اين موضوع داشته‌ايد؟
بله، با شركت نيكو هم جلساتي داشته‌ايم و گزارشاتي هم در اين باره گرفته‌ايم. در واقع ما آن چيزي كه از آقاي زنجاني خواسته‌ايم اين است كه بايد هرچه سريع‌تر بدهي خود را از نفتي كه فروخته‌اند به وزارت نفت بازگردانند و ايشان هم اين موضوع را قبول كرده‌اند. اين موارد را شركت نيكو هم تاييد مي‌كند و لذا نگاهي كه ما به موضوع داريم فقط از اين باب هست كه اين مهم انجام شود و غير از اين هم نيست.

در تحقيقات‌تان به اين نتيجه رسيده‌ايد كه شركت‌ها و نهاد‌هاي داخلي هم وضعيتي مشابه با زنجاني دارند يا خير؟
به نظر مي‌رسد كه شركت‌هاي داخلي هم هستند و اين موضوع در دست بررسي است. البته شركت‌هاي داخلي را چون اطلاعات دقيقي ندارم، نمي‌دانم وابسته به كجا هستند.

غير از بابك زنجاني مديران آن شركت‌هاي خارجي هم به كميسيون اصل 90 آمدند؟
شركت‌هاي خارجي را كه متاسفانه به آنها دسترسي نداريم.

نماينده‌هايشان هم داخل ايران نيستند؟
خير. نماينده‌هايشان هم داخل ايران نيستند و اين مساله بايد از طرف وزارت نفت پيگيري شود كه آنها هم يا از طريق مراجع بين‌المللي و از هر طريق ممكن پول را به ايران برگردانند. البته در اين امر وزارت خارجه هم مي‌تواند كمك كند .

گفتيد به نظر مي‌رسد شركت‌هاي داخلي هم وضعيت مشابهي با بابك زنجاني داشته‌اند آيا با اين وجود نماينده‌هاي شركت‌هاي داخلي به كميسيون آمدند و در جلسات شركت كردند؟
وزارت نفت متاسفانه هنوز گزارش ريز را براي ما نفرستاده و در صورت فرستادن گزارش براي ما، حتما در نخستين فرصت از آنها خواهيم خواست تا در كميسيون حضور پيدا كنند و به سوالات ما پاسخ دهند تا شفاف‌سازي‌هاي لازم صورت بگيرد.

شما اگر بخواهيد براي مردم امثال افرادي چون بابك زنجاني را تشريح و تعريف كنيد چه مي‌گوييد؟ آيا اين افراد دلالان و كاسبان تحريم بوده‌اند يا اينكه واقعا افرادي بوده‌اند كه به كشور كمك كرده‌اند؟
امثال بابك زنجاني وجود دارند و همان‌طور كه آقاي پورمحمدي گفته است مانند هندوانه‌يي در بسته مي‌مانند كه معلوم نيست چه چيزي از آب در مي‌آيند. بر اساس گزارش كميته نفت اين افراد كمك‌هاي زيادي به كشور كرده‌اند و همچنين منابع رسمي كشور كه با ايشان مذاكره داشته‌اند و قرارداد بسته‌اند اين موضوع را تاييد مي‌كنند. البته انتظار مي‌رود وزارتخانه‌يي مانند وزارتخانه نفت كه وزير اين وزارتخانه در جريان فعاليت‌هاي بابك زنجاني و قراردادهاي بسته شده بوده، طبيعتا بايد اين موضوع به اندازه كافي بررسي و صلاحيت‌هاي اين شخص را از مراجع قانوني احراز كرده باشند.

از شركت‌هاي خارجي و داخلي كه مانند بابك زنجاني فعاليت مي‌كردند آيا تضميني گرفته شده است؟
به نظرم از اين چند شركت داخلي و خارجي هم تضميني گرفته نشده و شرايط‌شان مشابه آقاي زنجاني است.

آقاي پورمختار، بابك زنجاني غير از پرونده نفتي، موضوعات ديگري هم در كميسيون دارد يا خير؟
بله، موضوع ديگري كه مطرح است، مساله چك‌هايي است كه از تامين اجتماعي گرفته و بحث بازگرداندن اين چك‌ها در دستور كار كميسيون است اما اينها بدهي منظور نمي‌شود.

شركت‌هاي شستا توسط بابك زنجاني خريداري شده و سند به نام‌شان خورده است؟
خير و هيچ سندي هم به نام ايشان نخورده است. آقاي زنجاني فقط چك دريافت كرده است كه آن هم وصول نشده و زماني هم كه چك وصول نشود ديگر بدهي و طلب محسوب نمي‌شود.

و در آخر؟
پرونده و موضوع بابك زنجاني به هيچ‌وجه سياسي نيست چرا كه بررسي‌هاي ما و همكاران‌مان در كميسيون نشان مي‌دهد هيچ سياستمداري پشت اين قضيه نيست.

۱۳۹۲/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...