نسخه چاپی

وضعیت چاقی زنان و مردان در ایران

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حدود 39 درصد مردان و 49 درصد زنان 15 تا 49 ساله كشور اضافه وزن دارند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حدود 39 درصد مردان و 49 درصد زنان 15 تا 49 ساله کشور اضافه وزن دارند.

زهرا عبداللهی در هفته ملی بسیج آموزش همگانی تغذیه ضمن بیان این مطلب افزود: در گروه سنی 45 تا 65 ساله اضافه وزن در زنان 70 درصد و در مردان حدود 57 درصد است.

او گفت: خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و ایجاد سرطان سینه در زنان با مقدار دریافت چربی و روغن نیز در ارتباط است. براساس مطالعات انجام شده در کشور 30 درصد مردان و 36 درصد زنان 25 تا 64 سال کشور دارای کلسترول بالا هستند.

به گفته عبداللهی یکی از دلایل عمده چاقی و اضافه وزن در درصد بالایی از جمعیت کشور تغییرات در الگوی مصرف غذایی مردم است، فست فودها، سرخ کردن بیش از حد غذا، مصرف شیر و ماست پرچرب باعث چاقی و بالا رفتن کلسترول و LDL در خون می‌شود.

کاهش مصرف 6 گرم نمک موجب کاهش 24 درصدی سکته مغزی

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بررسی‌های ملی آگاهی‌های تغذیه‌ای خانوارهای کشور در سال 80 نشان داد حدود 80 درصد خانوارهای کشور به صورت دائمی یا موقت سرسفره خود از نمکدان به عنوان یک رفتار غلط غذایی استفاده می‌کنند.

عبداللهی گفت: کاهش 6 گرم نمک دریافتی در روز باعث کاهش 24 درصد سکته مغزی و کاهش 18 درصد بیماری‌ها عروق کرونر شده که در نهایت مرگ 2.5 میلیون نفر را کاهش می‌دهد. باید در طبخ غذا از نمک‌های یددار استفاده شود، یددار باید دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری شوند تا ید موجود در آنها از بین نرود.

او در ادامه گفت: یکی از محورهای اصلی برنامه‌های دفتر بهبود تغذیه در جامعه ارتقای فرهنگ و سواد تغدیه در جامعه است گفت: در هفته ملی بسیج آموزش همگانی اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای با کمک دفاتر مربوطه معاونت بهداشت وزارت، شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما، آموزش و پرورش و شهرداری در این زمینه در حال اجراست.

مردم باید مراقب باشند که نمک‌های فاقد مجوز و غیراستاندارد را به نام نمک یددار تهیه نکنند چرا که این نمک‌ها هم ید کافی ندارند و هم طبق بررسی‌هایی که در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو انجام شده برخی از این نمک‌ها حاوی فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک و کادمیوم است.

او در بخشی دیگر از سخنانش گفت: وزارت بهداشت فهرستی از مواد غذایی مضر سلامت تهیه کرده که انواع چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار جزو آن است و نباید تبلیغ شود اما اکنون شاهدیم که تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می‌شود که نشان می‌دهد جوانان یا سالمندان چیپس می‌خورند و مردم را در این راستا تشویق کرده که نتیجه‌ای جز بالا رفتن مصرف نمک و روغن ندارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درپاسخ به این سوال که وزارت بهداشت به عنوان متولی بهبود تغذیه جامعه چه محصولات غذایی سالمی را جایگزین تنقلات و نوشابه‌های گازدار معرفی کرده، گفت: ما تنقلات سنتی مفیدی داریم که به فراموشی سپرده شده مثلاً انواع خشکبار، گندمک، شاهدانه و برنجک که ارزش غذایی بسیار دارد و اگر به صورت بهداشتی بسته‌بندی شوند جایگزین خوبی در بازار خواهند بود. در عین حال می‌توان عرقیات سنتی کم شیرین، آبمیوه تازه خانگی و دوغ کم نمک و بدون گاز هم جایگزین مناسبی برای نوشابه‌های گازدار است.

۱۳۹۲/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...