نسخه چاپی

عربستان امیدوار به حمله اسرائیل به ایران

مركز پژوهش‌های امنیتی در دانشگاه تل‌آویو در گزارشی تاكید كرد هماهنگی‌های محرمانه عربستان و اسرائیل شدت گرفته است.

به گزارش نما؛ در گزارش این مرکز آمده: منافع مشترک عربستان و اسرائیل از جمله در دشمنی با ایران باعث شده دو طرف فرصت همکاری را به دور از نگاه افکار عمومی داشته باشند.
این پژوهش خاطرنشان می‌کند: اسناد و مدارک موجود ثابت می‌کند که علاوه بر دیدارهای محرمانه و پی‌در‌پی مقام‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس با مقام‌های اسرائیلی، چندین شرکت اسرائیلی به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس مشاوره امنیتی می‌دهند، به نیروهای ویژه این کشورها آموزش می‌دهند و آن‌ها را مجهز به سامانه‌ها و فناوری‌های پیشرفته می‌کنند و همچنین اسرائیل در سیاست صادرات اسلحه به این کشورها از خود نرمش نشان داده و از مخالفت خود با فروش سلاح‌های آمریکایی به این کشورها کاسته است.
مرکز پژوهش‌های امنیتی دانشگاه تل‌آویو می‌افزاید: عربستان و برخی کشورهای عربی همجوار اعتقاد دارند در حال حاضر روابط دیپلماتیک عادی با اسرائیل بیش از اینکه نتایج مثبت داشته باشد، نتایج منفی خواهد داشت زیرا کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حال حاضر روابط محرمانه‌ای با اسرائیل دارند بدون اینکه مجبور باشند چیزی در این مورد برای افکار عمومی خود توضیح دهند زیرا افکار عمومی در این کشورها مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل و داشتن هرگونه روابطی با آن است.
این پژوهش تاکید می‌کند: اخیرا و در پی خودداری واشنگتن از حمله نظامی به ایران و سوریه، روابط ریاض و تل‌آویو استحکام یافته است.
این پژوهش در عین حال به مقام‌های رژیم صهیونیستی توصیه کرده است: با عربستان و مصر ضد باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا ائتلاف نکنند زیرا این می‌تواند به روابط اسرائیل - آمریکا که در حال حاضر در مرحله حساسی است، زیان وارد کند.
این پژوهش می‌افزاید: عربستان امیدوار است اسرائیل به ایران حمله کند و در عین حال به دلایلی صراحتا اعلام نمی‌کند که به تل‌آویو در این حمله کمک می‌کند زیرا بیم آن دارد مجبور شود هزینه‌های این حمله را بپردازد، جدا از این میان اسرائیل و عربستان یک مانع دینی و اجتماعی وجود دارد که اجازه نزدیک شدن بیش از این را نمی‌دهد.
در همین حال کارشناسان امنیتی رژیم صهیونیستی می‌گویند سفیر عربستان در آمریکا مهره اسرائیل است.
روزنامه جروزالم پست به قلم یوسی میلمان نوشت: نقش «عادل جبیر» سفیر عربستان در واشنگتن در زمینه تقویت مناسبات محرمانه میان رژیم صهیونیستی و ریاض بسیار مهم است. جبیر تمام وقت خود را صرف ترتیب ملاقات‌های محرمانه با رهبران سازمان‌های یهودی در واشنگتن کرده است.
رابطه مستحکم جبیر و رهبران سازمان‌های یهودی، نشانگر نزدیک شدن عربستان و اسرائیل به همدیگر است و این نزدیکی در تبادل پیام‌ها و هماهنگی‌ها و دیدارهای گسترده مقامات اجرایی صهیونیستی و سعودی نمود پیدا می‌کند.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...