نسخه چاپی

وضعیت كلاف سردرگم شیر!

پس از گذشت بیش از 20 روز از مصوبه دولت برای اختصاص یارانه 3000 میلیارد ریالی در راستای ثابت نگه داشتن قیمت شیر، همچنان این مصوبه در راه ابلاغ و احتمالا پیچ و خم‌های اداری گیر كرده است كه دامداران معتقدند این بلاتكلیفی می‌تواند بحران تازه‌ای به نام شیر را برای كشور ایجاد كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دامدارانی که از ابتدای امسال شیرخام تولید شده در واحدهای تولیدی خود را به قیمت مناسب به کارخانه‌ها نمی فروختند و به قول خودشان همواره با ضرر و به ناچار به تولید ادامه می‌دادند، منتظر تدبیر دولت برای حل مشکلشان بودند تا اینکه رییس جمهور دستوری برای ثابت نگه داشتن قیمت این فرآورده لبنی و اختصاص یارانه به دامداران برای جلوگیری از ادامه ضرر و زیانشان صادر کرد و یارانه 3000 میلیارد ریالی به تصویب رسید.

اما بیش از 20 روز از ابلاغ این مصوبه از سوی سخنگوی دولت می‌گذرد و خبری از یارانه و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیست و به گفته کارشناسان اگر این وضعیت ادامه یابد دامداران با قیمت کمتر از هزینه‌های تولیدشان مجبور باشند شیرخام را با ضرر و بدون یارانه به کارخانه ها بفروشند، تولید محصولات لبنی مانند شیر با بحران مواجه می‌شود و دیگر شیری وجود نخواهد داشت تا به فکر ارزان نگه داشتن آن و جلوگیری از کاهش مصرف سرانه‌اش در کشور باشیم.

بحران شیر خام و تعطیلی دامداری‌ها در راه است؟

سیروس روستا، رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران در این باره به ایسنا گفت: اگر این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد و یارانه شیر که حق دامداران است هر چه سریع‌تر ابلاغ نشود مجددا شاهد بحران شیر در کشور خواهیم بود که کارخانه‌ها دیگر محصول دامداران را از آن‌ها نمی‌خرند و تولیدکنندگان هم که در حال حاضر با فروش دام‌های خود گذران زندگی می‌کنند مجبور می‌شوند واحدهای دامپروری را تعطیل کنند.

وی افزود: مسئولان هر چه سریع‌تر تکلیف دامداران را مشخص کنند تا دامداران بیش از این متحمل زیان و خسارت نشوند و بدانند برای آینده باید به تولید ادامه دهند یا برای جلوگیری از زیان بیشتر باید واحدهای خود را تعطیل کنند؟

موسوی نیز یکی از دامداران منطقه پاکدشت در این باره گفت: چگونه است دولت برای حمایت از مصرف کننده از افزایش قیمت شیر جلوگیری می‌کند اما برای حمایت از دامداران که همه زندگی‌شان در تولید برای تامین امنیت غذایی مردم خلاصه شده است اقدام عاجلی نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته هم که قیمت شیر به کیلویی 1130 تومان رسیده بود دولت با وعده علوفه یارانه‌ای قیمت آن را به کیلویی 930 تومان کاهش داد و امسال هم علیرغم تصویب یارانه 3000 هزار میلیارد تومانی هنوز هیچ یارانه ای به دامداران داده نشده است و ما همچنان در بلاتکلیفی به سر می بریم.

این دامدار پاکدشتی ادامه داد: اگر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام را تحویل گرفته است باید برنامه‌ریزی کند تا بدهکاری علوفه یارانه‌ای این شرکت به دامداران هر چه سریع‌تر پرداخت شود و از سوی دیگر حالا که این وزارتخانه همه امور دامداران را به دست گرفته کاری کند تا خاطره‌های تلخ گذشته برای دامداران تکرار نشود.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...