نسخه چاپی

وظیفه نمایندگان نظارت بر كار وزراست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی دعاوی مطهری درباره آنچه نسبت به قوه قضائیه مطرح كرده است را نادرست و قدری توهین آمیز می‌دانم، اما بحث در درستی و نادرستی گفتار نیست.

به گزارش نما؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات باشکوه ریاست جمهوری با تحلیل دقیق شرایط کشور، همکاری صادقانه با دولت را مبنای کار خود قرار داد.
وی افزود: همکاری سه قوه می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی کشور هم فضای تحرک را برای کارآفرینان اقتصادی فراهم آورد و هم در مذاکرات هسته‌ای قدرت بیشتر برای هیئت مذاکره‌کننده تدارک دیده شود به همین منظور مجلس در نخستین گام به وزرای دولت رأی اعتماد قابل توجه داد.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: من شهادت می‌دهم که در این زمینه، نمایندگان بسیاری از سلیقه‌ها را نادیده گرفتند و صرفا به دلیل همکاری با دولت جدید و ایجاد امید در بهبود شرایط کشور، به 15 نفر از اعضای کابینه رأی اعتماد دادند و اینکه سه وزیر نتوانستند رأی اعتماد مجلس را اخذ کنند، امر غیر معمولی نبوده و قالبا در رأی اعتماد وزرا برخی افراد موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نمی‌شوند.
نماینده قم با بیان اینکه مجلس در تصویب لایحه بودجه 92 و نظایر آن همکاری جدی داشت، تصریح کرد: البته روشن است وجه دیگر وظیفه نمایندگی نظارت بر کار وزرا و هیئت وزیران است و یکی از صور نظارت سؤال است که این حق نمایندگان است و در کل اینگونه نظارت‌ها همیشه از کجی‌ها جلوگیری می‌کند و مانع از انباشتگی اشکالات می‌شود.
لاریجانی ادامه داد: نباید انتظار داشت که مجلس نقش مستقل خود را از دست بدهد، چراکه استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دموکراسی و مردم‌سالاری است البته چنانچه از هر حقی زیادتر از حد معمول استفاده شود به ضد خود بدل می‌شود که قطعا همکاران به این امر نیز توجه کافی خواهند داشت اما باید توجه داشت بخش مهمی از انتقادپذیری و اصلاح‌گری در درون سیستم حکومتی از طریق سؤال نمایندگان محقق می‌شود.
وی با اشاره به نطق علی مطهری در صحن علنی مجلس افزود: این نطق که موجب بحث‌هایی در کشور شده، فارغ از محتوای مباحث مطروحه که قابل نقادی است این حد از اظهارنظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد و اگر تصور توهین از عبارات وی برداشت شده باید از مسیر قانونی آن که در تبصره 1 ماده 9 قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مصوب 15/1/91 آمده است، اقدام شود. احتیاج به این همه بحث رسانه‌ای در کشور ندارد.
رئیس قوه مقننه اظهار داشت: بنده نیز برخی دعاوی آقای مطهری در خصوص آنچه نسبت به قوه قضائیه مطرح کرده است را نادرست و قدری توهین آمیز می‌دانم اما بحث در درستی و نادرستی گفتار نیست، بحث در این است که آن ساحتی که در قانون اساسی برای صیانت از آزادی بیان مخصوصا برای نمایندگان قائل شده است اقتضا دارد دادستان از تفسیر محدود قانون پرهیز کند و قطعا مقصودم توسع بلاوجه در تفسیر قانون نیز نیست بلکه مرّ قانون با نگاه خوشبینانه به آزادی بیان است و این رویکرد برای وجهه نظام و آینده آن قطعا بهتر و نافع‌تر است.

۱۳۹۲/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...