نسخه چاپی

زنگ خطر همه‌گیری ایدز در زنان

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: همه‌گیری عفونت HIV در برخی از استان‌های كشور در میان زنان 10 درصد بوده است و امروز پس از دو سال به 30 درصد رسیده است و این یك زنگ خطر جدی برای كشور محسوب می‌شود و باید به جد كاری كنیم كه بانوان به این عفونت مبتلا نشوند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: همه‌گیری عفونت HIV در برخی از استان‌های کشور در میان زنان 10 درصد بوده است و امروز پس از دو سال به 30 درصد رسیده است و این یک زنگ خطر جدی برای کشور محسوب می‌شود و باید به جد کاری کنیم که بانوان به این عفونت مبتلا نشوند.

محمدمهدی گویا در اولین کارگاه کشوری پیوند برنامه‌های کنترل اچ،آی وی و سلامت باروری با هدف حذف انتقال اچ آی وی و سفلیس از مادر به نوزاد اظهار کرد: بررسی وضعیت فعلی ایدز در جهان نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای دنیا ایدز تحت کنترل درآمده است، اما متاسفانه در برخی از کشورهای شرق مدیترانه و اروپای شرقی و آسیای مرکزی این عفونت کنترل نشده و هر روز نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: افزایش ایدز در این مناطق در جهان، نگرانی سازمان‌های جهانی را برانگیخته است و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا 10 سال آینده به صورت خیلی سریع ادامه داشته باشد مگر اینکه کشورها انرژی مضاعفی برای این مشکل بهداشتی هزینه کنند و بتوانند روند آن را کند نگه‌ دارند در غیر این صورت این عفونت قابل پیشگیری نیست.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: پیشگیری از ابتلای هر یک نفر به HIV در کشورهای شرق مدیترانه مثل ایران 16 هزار دلار در سال صرفه‌جویی به دنبال دارد و کشور می‌تواند با هزینه این صرفه‌جویی دیگر اتفاقات بهداشتی خود را پیش ببرد.

گویا گفت: متاسفانه شاهد هستیم که همه گیری عفونت HIV سرعت زیادی پیدا کرده است و از چهار سال پیش نیز این روند به صورت عجیبی سرعت گرفته است.

وی در خصوص سرعت انتشار این عفونت اظهار کرد: چهار سال پیش در سازمان بهداشت جهانی یکی از پزشکان لیبی ابتلا از طریق اعتیاد در کشورش را 9 درصد اعلام کرد اما امروز آخرین آماری که منتشر شده است نشان می‌دهد که انتشار از طریق اعتیاد در کشوری مثل لیبی به 87 درصد رسیده است.

خطر همه‌گیری در میان همسران معتادان

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آمار بالا را می‌توان به تمام کشورهای این منطقه تعمیم داد و متاسفانه کشورهایی مثل ایران، کشورهایی هستند که همه گیری در آن‌ها در یک یا چند گروه متمرکز شده است.

گویا افزود: در ایران همه گیری در میان معتادان تزریقی از مرز 15 درصد گذشته است و احتمالا این عفونت قدم خطرناک بعدی که در بر خواهد داشت همه گیری در میان همسران معتادان خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر همه گیری درمیان زنان اتفاق بیفتد مشکل کشور در بحث ایدز چندین برابر می‌شود و کنترل آن کاری سخت و بسیار دشوار خواهد شد، تاکید کرد: شناسایی این بیماری در بانوان بسیار مشکل‌تر از آقایان است و پس از ابتلای یک زن به ایدز مشکلات عدیده‌ای برای یک خانواده ایجاد می‌شود و باید توجه داشت یک زن مبتلا به ایدز می‌تواند این بیماری را به فرزند خود منتقل کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هشدار داد: تجربه نشان می‌دهد اگر این انتقال از مادر به کودک اتفاق بیفتد، درمان ایدز بسیار دشوار خواهد شد چرا که داروها برای درمان کودکان مبتلا به این بیماری کم و ناقص است.

گویا اضافه کرد: متاسفانه همه گیری در کشور راه خود را در پیش گرفته است و رو به جلو گام بر می‌دارد، برای نمونه همه گیری در برخی از استان‌های کشور در میان زنان 10 درصد بوده است و امروز پس از دو سال به عدد 30 درصد رسیده است و این یک زنگ خطر جدی برای کشور محسوب می‌شود و باید به جد کاری کنیم که بانوان به این عفونت مبتلا نشوند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت و مدیریت کلان کشور باید برنامه‌ای در نظر گیرد که بانوان ما در این زمینه آگاه شوند و بدانند در قبال بیماری چگونه عمل کنند، چگونه از بارداری خود جلوگیری کنند و اگر می‌خواهند باردار شوند چگونه فرزندی سالم به دنیا بیاورند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مهمترین نکته در به دنیا آوردن فرزند سالم تشخیص زورس بیماری است، خاطرنشان کرد: بانوان مبتلا به ایدز می‌توانند بچه‌دار شوند و می‌توانند فرزند سالم به دنیا آورند به شرط اینکه بیماری زود تشخیص داده شود و آن‌ها نیز به ما اطمینان کنند.

۱۳۹۲/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...