نسخه چاپی

تیتراژپایانی مختارنامه در مجلس

روز گذشته و درحالی‌كه تنها یك ماه از اولین كارت زرد اصولگرایان مجلس‌نشین به دولت روحانی می‌گذشت، این طیف سومین كارت زرد خود را به وزیر فرهنگ و ارشاد دولت روحانی دادند تا در طول یك ماه، یعنی از هفدهم آذر تا هفدهم دی‌ماه، ۳ نقطه اتكای دولت یعنی اقتصاد، دانشگاه و فرهنگ، با تهدید جدی مجلس مواجه شود.

به گزارش نما؛ روز گذشته و درحالی‌که تنها یک ماه از اولین کارت زرد اصولگرایان مجلس‌نشین به دولت روحانی می‌گذشت، این طیف سومین کارت زرد خود را به وزیر فرهنگ و ارشاد دولت روحانی دادند تا در طول یک ماه، یعنی از هفدهم آذر تا هفدهم دی‌ماه، ۳ نقطه اتکای دولت یعنی اقتصاد، دانشگاه و فرهنگ، با تهدید جدی مجلس مواجه شود.
این درحالی بود که نمایندگان که در زمان ارایه پاسخ‌های وزیر و از زبان شخص جنتی شنیدند که روز دوشنبه، هفته‌نامه حمید رسایی با داشتن موارد متعدد تخلف و بنا بر مشی دولت در مخالفت با توقیف مطبوعات، توقیف نشده و تنها به مراجع قضایی معرفی شده است. اما به این دلیل که وزیر از توقیف روزنامه بهار اعلام تاسف کرده، سومین کارت زرد مجلس به دولت را، در پرونده علی جنتی ثبت کردند.

توهین مجدد رسایی به خاتمی

حمید رسایی در جلسه طرح سوال از جنتی، در تشریح سوال خود خطاب به جنتی گفت: آقای جنتی، این را در گوش خود حفظ کنید که وزیر ارشاد دولت اصلاحات گفت این‌جا وزارت ارشاد است نه وزارت اطلاعات، برخی از مواضع آن بو را می‌دهد و ما از این نگرانیم. این نشریات وابسته به این تفکر نه دیروز اصلاحات را قبول داشتند و نه امروز اعتدال را قبول دارند، نه دیروز رئیس‌جمهوری وقت را قبول داشتند که امروز آن رئیس‌جمهوری را رساندند به جایی که دیگر آبرو ندارد.

چگونگی توقیف بهار به روایت رسایی

رسایی با بیان این‌که به ولایت فقیه حمله شد، افزود: هیأت نظارت بر مطبوعات با توجه به عصبانیت مردم وارد عمل شد، ولی متاسفانه همان‌طور که وزیر توضیح داد در آن‌جا آرا ابتدا ۳ به ۳ می‌شود، یعنی نصف اعضا به توقیف این نشریه هتاک رأی نمی‌دهند و نهایتا با تغییر نظر یکی از اعضا این نشریه توقیف می‌شود. وقتی از وزیر در جمع خبرنگاران درباره توقیف این روزنامه سوال می‌شود، می‌گوید من از توقیف این روزنامه متاثرم و وقتی خبرنگار می‌پرسد آیا قول می‌دهید که توقیف نشریات سیر نزولی داشته باشد؟ وزیر در پاسخ می‌گوید که حتما همین‌طور است. اما من به آقای جنتی می‌گویم اگر رستوران غذای فاسد داشت باید چه‌کار کرد؟ اگر داروخانه‌ای داروی فاسد داشت باید چه کرد؟ خب پلمب می‌کنند تا امنیت ایجاد شود، پس چرا ما برای رسانه‌ها یک ارزش مطلق جلوه دهیم.

چرا از توقیف خجالت بکشیم؟

وی با طرح این سوال که چرا باید از توقیف این‌گونه نشریات خجالت بکشیم، افزود: آقای جنتی! وقتی که خبرنگار از شما پرسید باید سرتان را بالا بگیرید و بگویید نشریات به مقدسات توهین نکنند تا توقیف نشوند، این خیلی روشن است. نویسنده این یادداشت می‌خواست بگوید وقتی امام معصوم(ع) حق حاکمیت سیاسی نداشته باشد، ولی فقیهی که معصوم نیست، قطعا حق حاکمیت سیاسی ندارد، آقای جنتی و برادران وزارت ارشاد! چرا شما این را نفهمیدید؟
رسایی در بخش دوم سخنان خود هم اظهار داشت: آقای جنتی فتوای مراجع درباره تک‌خوانی زنان در ۳۵‌سال گذشته معلوم نبود و شما آن را کشف کرده‌اید؟ این مساله تبدیل به تیتر بیش از صد روزنامه و سایت شده است که تابوی ۳۵ساله شکسته شد. این حرکت شما باعث شد بعضی از مفاسد به اسم وزارت ارشاد سی‌دی شده و تکثیر شوند.

توقیف روزنامه هنر نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال رسایی پیرامون تک‌خوانی خانم‌ها با یادآوری سوال حمید رسایی مبنی بر این‌که هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است، تصریح کرد: می‌توان گفت این یک نظری است که قابل احترام بوده ولی به هر حال ما اعتقاد داریم که برخی از موارد مانند لالایی خانمی در پایان تیتراژ فیلم مختار که استفتاء هم شده بود ایرادی ندارد. (این لالایی با صدای خانم رحمانی از مداحان اهل بیت بود که برای نخستین بار در تلویزیون پخش شد)
وی با بیان این‌که آن‌چه برای ما اهمیت دارد نظر مقام معظم رهبری است، افزود: تنها نظر مقام معظم رهبری ملاک ما بوده است. وزیر فرهنگ افزود: به مجرد این‌که مقاله مذکور در روزنامه بهار به چاپ رسید مسئولان این روزنامه متوجه خطای خود شده بلافاصله مدیرمسئول روزنامه به وزارت ارشاد مراجعه کرده و معذرت‌خواهی رسمی کرد و پس از آن نیز ۳ مقاله دیگر علیه مقاله مذکور از ۳ شخصیت متفاوت به چاپ رساند. وی ادامه داد: مدیرمسئول روزنامه بهار همچنین پس از عذرخواهی رسمی گفت ما حاضر هستیم به‌دلیل تخلفی که صورت گرفته روزنامه را برای مدتی تعطیل کنیم پس بنابراین برای برخی از اعضای هیأت نظارت کاملا روشن بود که این مطلب با بی‌توجهی منتشر شده است. وی ادامه داد: اظهار تاسف من درخصوص توقف روزنامه بهار برای این بود که اصولا ما نباید به سمت توقیف روزنامه‌ها برویم و شخصی که دچار بیماری دیسک کمر شده نباید اول به سراغ تیغ جراحی برود. درخصوص تخلفات روزنامه‌ها نیز توقیف روزنامه نباید اولین راه باشد چراکه توقف فعالیت روزنامه هنر نیست.

مانع توقیف ۹ دی شدیم

جنتی با اشاره به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: درخصوص سوال از وزیر آن‌چه نمایندگان می‌توانند مطرح کنند درخصوص وظایف وزیر است نه در رابطه با اظهارات آن. ما وظیفه خود را درخصوص برخورد با این روزنامه به درستی انجام داده‌ایم اما دلیل این اظهارات را در ابتدای سخنانم گفتم و اگر لازم باشد خواهم گفت که موارد بسیار بدتر از این مورد نیز بوده و تلاش نیز بر این بوده که تا حد امکان روزنامه توقیف نشود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به همین نگرش روز گذشته موضوع تخلفات روزنامه ۹ دی در هیأت نظارت بر مطبوعات مطرح شد؛ روزنامه‌ای که متعلق به رسایی است. در این روزنامه ۴ مورد نشر اکاذیب، ۷ مورد سیاه‌نمایی، یک مورد انتشار مطالبی علیه امنیت ملی و یک مورد توهین به مسئولان نظام با کشیدن کاریکاتور وزیر ارشاد درحالی‌که دست در دست شیطان دارد، منتشر شده است. وی افزود: طبق قانون این موارد به توقیف روزنامه باید بینجامد اما با این نگرش که باید توقیف کمتری انجام شود، روزنامه ۹ دی توقیف نشد.

اخطار به مشی دولت

در نهایت و پس از شنیدن توضیحات ۲ طرف، هرچند ۱۰۵ نفر از بهارستان‌نشینان روز گذشته و پس از شنیدن توضیحات علی جنتی در پاسخ به سوال حمید رسایی، پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده دانستند، اما آرای مخالف ۹۷ نماینده به اضافه رأی ممتنع ۲۲ نماینده، باعث شد تا وزیر فرهنگ و ارشاد نتواند حایز نصف به اضافه یک رأی از مجلس شود. به این ترتیب دولتی که با شعار حل مشکلات اقتصادی و برای پاسخگویی به مطالبات بدنه اجتماعی خود در حوزه دانشگاه‌ها و اهالی فرهنگ و البته تبدیل فضای امنیتی به فضای سیاسی، از مردم رأی گرفته بود، در پنجمین ماه کار خود با اخطار مجلس به وزرای اقتصاد، علوم و فرهنگ و ارشاد، به صعب‌العبور بودن مسیری که وعده پیمودن آن را داده پی ببرد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...