نسخه چاپی

ماجرای مردگانی كه یارانه نگرفتند!

ماجرای گواهی فوت افراد زنده از جایی شروع می‌شود كه تعدادی از شهروندان به علت واریز نشدن یارانه خود به اداره مربوطه مراجعه می‌كنند و در عین ناباوری متوجه می‌شوند كه فوت كرده‌اند اما خودشان خبر نداشتند و اسم آنها در لیست فوت شده‌های ثبت احوال درج شده و در نتیجه یارانه‌ای به آنها تعلق نمی گیرد.

به گزارش نما؛ حذف یارانه به علت فوت موضوعی است که اوایل مهرماه نیز روی خط خبری برخی رسانه‌ها قرار گرفت اما با توضیحی که سازمان ثبت احوال در این باره داد، این ماجرا به فراموشی سپرده شد تا اینکه بار دیگر در پی تماس‌های مکرر این "زنده‌های فوت شده" ، برای پیگیری‌ موضوع به سراغ مسئولان ثبت‌احوال رفتیم.
محسن اسماعیلی – مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در این باره به ایسنا گفت: با توجه به اینکه این موضوع به صورت موردی است، افرادی که چنین مشکلی برای آنها به وجود آمده، باید به ادارات ثبت‌احوال مراجعه کنند تا مشخص شود که "فوت ثبت شده" واقعی است و یا از طریق دادگاه به ثبت رسیده است.
وی افزود: با توجه به اینکه موارد ثبت فوت متفاوت است، باید به طور دقیق مشخص شود که فوت از چه طریق و به چه صورتی ثبت شده است.
مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال با بیان اینکه نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کلی داشته باشم، گفت: این موضوع موردی است و باید از طریق ادارات پیگیری و بررسی شود.
اسماعیلی درباره اینکه آیا امکان صدور گواهی فوت سوری برای حذف یارانه‌ها وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: بر اساس قانون، ثبت فوت با حضور دو شاهد امکان‌پذیر است و ممکن است چنین تخلفاتی نیز صورت گیرد. لذا تاکید می‌کنم که باید بررسی کامل داشته باشیم و چنانچه تخلف و سوء استفاده‌ای صورت گرفته، باید از این اقدام جلوگیری شود.
وی درباره اینکه آیا سازمان ثبت احوال از تعداد "افراد زنده‌ای که حذف یارانه موجب شده تا از فوت خودشان باخبر شوند"، آماری دارد یا خیر؟ گفت: اطلاعی ندارم و چون مباحث حقوقی است، مربوط به اداره ما نمی‌شود.
این پاسخ سازمان ثبت احوال، پاسخ قانع‌کننده‌ای به نظر نمی‌رسد چرا که متولی اصلی ثبت وقایع حیاتی ثبت احوال است و نمی تواند از چنین موضوعی ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. به نظر می‌رسد باید ارگان‌های مرتبط دیگر از جمله سازمان هدفمندی یارانه‌ها پاسخگوی این موضوع باشد و اینکه در حال حاضر چه تعدادی با این مشکل مواجه شده‌اند و یارانه‌هایی که به حساب اصلی صاحبان زنده نرفته، به کدام حساب واریز شده است؟ و در نهایت این سئوال که چطور ممکن است به همین راحتی برای افراد گواهی فوت سوری صادر شود؟
با توجه به اینکه این موضوع اهمیت چندانی برای سازمان ثبت احوال ندارد و عادی تلقی می‌شود، ایسنا آماده دریافت پاسخ سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز می‌باشد چرا که عنوان می‌شود بیش از 5000 نفر ثبت اموات قطع یارانه‌ای وجود دارد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...