نسخه چاپی

یك ایرانی دبیركل حزب سوسیال دموكرات آلمان می‌شود

زیگمار گابریل، رهبر حزب سوسیال دموكرات آلمان، یاسمین فهیمی را به عنوان دبیركل جدید این حزب پیشنهاد كرد. یاسمین فهیمی ۴۶ ساله ایرانی‌تبار است. وی تاكنون در اتحادیه كارگری مشغول به فعالیت بوده است.

به گزارش نما به نقل از شبکه خبری دویچه وله، زیگمار گابریل پیشنهاد خود مبنی بر دبیرکلی فهیمی را به آگاهی رهبری حزب سوسیال دموکرات رسانده است.

فهیمی تاکنون بخش "برنامه‌ریزی سیاسی" در اتحادیه کارگری قدرتمند معدن، شیمی و انرژی در هانوفر را سرپرستی می‌کرده است. پدر او ایرانی و مادرش آلمانی است. خانم فهیمی در هانوفر به دنیا آمده و در دانشگاه همین شهر در رشته شیمی تحصیل کرده است. او در زندگی مشترک با میشائیل واسیلیادیس، رئیس اتحادیه کارگری معدن، شیمی و انرژی، به سر می‌برد.

در صورت موافقت حزب با این پیشنهاد، یاسمین فهیمی جانشین آندریا ناهلس خواهد شد که پس از تشکیل دولت ائتلافی جدید، به سمت وزیر کار منصوب شد. قرار است در یک کنگره فوق‌العاده حزب سوسیال دموکرات در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۴ در برلین دبیرکلی فهیمی به رأی گذاشته شود.

فهیمی در عرصه سیاسی آلمان چهره‌ای ناشناس است، اما رهبری حزب سوسیال دموکرات مصمم است که دبیرکلی این حزب را بار دیگر به یک زن محول کند.

فهیمی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در موسسه فنی شیمی در دانشگاه هانوفر مشغول کار شد و در سال ۱۹۹۸ فعالیت خود را در اتحادیه کارگری آغاز کرد. وی یکی از کارشناسان و پیشتازان فکری امور اتحادیه کارگری به شمار می‌آید.

راه دشوار فهیمی

گرچه فهیمی در سیاست آلمان چهره‌ای شناخته‌شده نیست، اما در حزب خود نام‌آشناست. فهیمی در دهه ۱۹۹۰ در سازمان جوانان حزب سوسیال دموکرات در هانوفر فعالیت داشت و تلاش وی برای نامزدی و حضور در پارلمان ایالتی نیدرزاکسن موفقیت‌آمیز نبود. آشنایی گابریل با فهیمی نیز ظاهراً به همین سال‌ها باز می‌گردد.

فهیمی به همراه دوست هم حزبی خود ناهلس، اشتفی لمکه از حزب سبزها و میشائیل گوگموز از اتحادیه کارگری اتاق فکری‌ به نام "کارگاه فکر دموکراسی" را بنیان نهاد.

فهیمی با تاسیس این اتاق فکر به رفقای حزبی خود نشان داد که در مسائل استراتژیک صاحب‌نظر است و نیز علاقه خود به موضوعات کلی سیاست را به آگاهی گابریل رساند.

فهیمی تاکنون در مباحث سیاسی در عرصه فدرال نقشی ایفا نکرده و با کار در بخش‌های مختلف حزبی نیز آشنایی چندانی ندارد. وی در صحنه سیاسی برلین نیز تا کنون حضور نداشته است. به‌رغم این مسائل، که پیش‌شرط‌هایی برای دبیرکلی حزب به شمار می‌آیند، سوسیال دموکرات‌ها امیدوارند که یاسمین فهیمی به سرعت بر این موانع غلبه کند تا بتواند سکان‌دار قدیمی‌ترین حزب آلمان شود.

۱۳۹۲/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...