نسخه چاپی

دیپلماسی روحانی به ارتفاعات داووس رسید

عکس خبري -ديپلماسي روحاني به ارتفاعات داووس رسيد

عباس عراقچی در توییتی از سخنرانی «حسن روحانی» رئیس جمهور كشورمان در كنفرانس داووس سوئیس خبر داد.

به گزارش نما؛ حسن روحانی اوایل ماه آینده به سوئیس می رود تا اولین شخصیت ایرانی باشد که در اجلاس سران داووس در سوئیس سخنرانی کند.


این نخستین سفر اروپایی رئیس جمهور و سومین سفر خارجی وی از زمان آغاز به کار دولت یازدهم محسوب می‌شود. روحانی پیش از این در سفری به بیشکک قرقیزستان در اجلاس سران شانگهای حضور یافت و پس از آن در سفری به نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شده و به سخنرانی پرداخت. روحانی اما دومین رئیس جمهور ایران است که برای شرکت در اجلاس داوس سوئیس عازم این کشور می شود و نخستین شخصیت ایرانی است که قرار است در این مراسم در جمع سران و شرکت کنندگان به سخنران بپردازد.


داووس چیست؟

داووس اجلاس اقتصادی جهان است که در سوییس با شرکت 2 هزار نفر از رهبران سیاسی و تجاری، فعالین جامعه مدنی واعضای انجمن های علمی برگزار می شود. مجمع جهانی اقصاد جهانی یکی از سازمان‌های بزرگ اقتصادی سوئیس است.


گردهمایی نخبگان در اجلاسی که اقتصاد جهانی محور مذاکرات و گفت وگوهای آن و تاثیرات آن بر دیگر موضوعات و تحولات حال حاضر جهان است را می توان علت تمایز داووس با دیگر اجلاس های جهانی خواند.


نگاهی کوتاه به لیست کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس به خوبی می‌تواند این نکته با را به اثبات برساند، 75 درصد شرکت‌کنندگان در این اجلاس از کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند و کشورهای آسیایی نیز 8 درصد از شرکت‌کنندگان داووس را تشکیل می دهند.


دو سفر متفکر نظریه گفت‌وگوی تمدن ها به سوئیس و دیدار با کری در غیاب احمدی نژاد رئیس جمهور

سید محمد خاتمی نخستین مهمان ایرانی جلاس داووس در سال 2004 به عنوان رئیس جمهور ایران و بانی نظریه گفتگوی تمدن ها بود. بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری، اجلاس داووس بار دیگر در سال 2007 از محمد خاتمی برای حضور در دهکده داووس دعوت کرد.


«آینده منطقه خاورمیانه» موضوع میزگردی بود که خاتمی در دومین حضور خود در داووس در آن شرکت داشت و به سخنرانی در آن پرداخت. خاتمی در سخنان خود طرف های درگیر در موضوع هسته ای ایران را به خویشتنداری فراخواند گفت: «امیدوارم این طرف ها به قدر کافی در تصمیم گیری های خود خوب عمل کنند.» آقای خاتمی گفت که در حال حاضر این موضوع عمیقاً به بردباری، درک و پرهیز از احساسگرایی نیازمند است.


وی همچنین از نتیجه مطالعات گروه بررسی عراق و گزارش بیکر ـ همیلتون مبنی بر پیشنهاد مذاکره میان آمریکا و ایران حمایت کرد و گفت: «به جای هر نوع تنش، بهتر است همکاری و گفت وگو با ایران و سوریه درباره عراق انجام شود.


به همین علت بود که دیدار خاتمی در جریان برگزاری این کنفرانس با جان کری نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همگرایی این دو در موضع گیری درباره بحران عراق و رابطه ایران و آمریکا، بیش از هر خبر دیگری در مورد ایران در داووس، مورد توجه روزنامه ها و خبرگزاری های خارجی قرار گرفت.


نکته قابل توجه سفر دوم خاتمی به داووس این است که خاتمی در حالی به این اجلاس دعوت شد که محمود احمدی نژاد در ایران به کرسی ریاست جمهوری تکیه زده بود.


احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در دوران ریاست جمهوری 8 ساله خود هیچ گاه در این اجلاس حضور نیافت.


با این حال در سال 86 مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد احمدی نژاد در این اجلاس حضور یافت. در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد منوچهر متکی و مجتبی ثمره هاشمی به عنوان نمایندگان ایران در داووس شرکت کرده و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در میان کارشناسان اقتصادی و سیاسی تشریح کردند.


سال 1386 مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رئیس جمهور به سوئیس سفر کرد تا در اجلاس داووس به عنوان نماینده ایران حضور داشته باشد. ثمره هاشمی در حاشیه این اجلاس در پاسخ به این سوال که «چرا ایران اصرار بر غنی سازی اورانیوم دارد؟» اعلام کرد چرا نباید طبق مقررات حاکم بر آژانس غنی سازی را انجام دهیم. کدام مرجع باید تخطی و انحراف اعضاء را گوشزد کند. آیا قانون و عدالت بر مجامع قانونی حاکم است؟ ایران با آژانس در یک همکاری متقابل پیش می رود.


متکی که سال 88 به عنوان وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس شرکت کرده بود در دیدارهای مختلف خود همچون دیدار با کوفی عنان درباره مشکلات منطقه و موضوع انرژی هسته ای ایران اظهار نظر کرد.


در این بین «محمدباقر قالیباف» تنها شخصیت غیر دولتی است که به عنوان شهردار تهران در این اجلاس حضور یافته است.


داووس فرصتی اقتصادی پیش روی دولت روحانی!

بر اساس آنچه کمیته اجرایی مجمع جهانی داووس سال ۲۰۱۴ اعلام کرده است یافتن راه‌های مشارکت سازنده بین بخش دولتی و خصوصی برای جهانی شدن، تغییرات آب و هوایی، تجارت چند جانبه و همچنین بحث درباره موضوعات اجلاس۲۰۱۵ و برنامه‌های توسعه و ارائه راهکار برای حل مشکل بیکاری و کاهش فاصله طبقاتی از جمله محورهای داووس 2014 است.


همچنین مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۴ در سطح منطقه‌ای تحولات اجتماعی و سیاسی رخ داده را مورد کنکاش قرار خواهد داد تا با معرفی بازیگران جدید زمینه شناخت بیشتر کشور‌ها از چگونگی رفع مشکلات و چالش‌ها را پدید آورد. بر همین اساس حضور روحانی در این اجلاس به عنوان رئیس جمهور کشوری که نقش تعیین کننده ای در معادلات منطقه دارد می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد و روحانی می تواند در این اجلاس جایگاه ایران در مجامع بین المللی همچون مجمع جهانی اقتصاد را ارتقا بخشد.


از طرفی با نگاهی به فهرست شرکت کنندگان هر ساله این اجلاس متوجه می‌شویم که کشورهایی که طی سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی در اقتصاد جهانی داشته اند مانند چین، هند و برزیل حضور پررنگ تری نسبت به سال‌های قبل دارند و حضور رئیس جمهور ایران در این اجلاس می تواند فرصت مناسبی برای رایزنی اقتصادی با کشورهای در حال توسعه باشد.


اهمیت این اجلاس در شرایط کنونی حاکم بر جهان و وجود بحران های اقتصادی و سیاسی در جهان بیشتر از سال‌های قبل است و حضور رئیس جمهور ایران در این اجلاس می تواند ایران را در تصمیم گیری های کلان سران کشورهای دنیا برای مسائل مختلف در یکسال آینده سهیم کرده و کشورهای دیگر حساب ویژه ای را برای کشورمان باز کنند.


روحانی و نتانیاهو در اجلاس داووس با یکدیگر برخورد خواهند داشت؟

به موازات انتشار خبر حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس داووس سوئیس، رسانه‌های خارجی از حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در این اجلاس و همچنین گمانه‌زنی در خصوص امکان رو به رو شدن این دو شخصیت سیاسی خبر دادند


سایت روزنامه تایمز اسرائیل نیز در این باره، نوشت: برگزار کنندگان اجلاس داووس در سوئیس خبر حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در اجلاس جهانی اقتصادی داودد در سوئیس را تایید کردند.


بر این اساس برای نخستین بار است که نخست وزیر اسرائیل و همتای ایرانی‌اش قرار است به طور همزمان در یک اجلاس مشابه شرکت کنند. ماه سپتامبر گذشته در برنامه ریزی که به نظر عمدی به نظر می رسید حضور این دو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همزمان صورت نگرفت.


هنوز مشخص نیست که روحانی و نتانیاهو در داووس با یکدیگر موجه خواهند شد یا نه، اجلاسی که قرار است میزبان هزاران نفر از شخصیت های جهان باشد.


خبرگزاری رویترز نیز نوشت: برگزار کنندگان اجلاس داووس روز جمعه به خبرگزاری رویترز عنوان داشتند که رئیس جمهور ایران و نخست وزیر اسرائیل هردو در اجلاس سالیانه داووس در سوئیس که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود شرکت کنند.


به نوشته رویترز بر این اساس دو مقام عالی رتبه ایران و اسرائیل در یک اجلاس مشابه شرکت خواهند کرد. ایران و اسرائیل طی چندین دهه گذشته دشمن های قسم خورده یکدیگر هستند.


هنور روشن نیست که ایا طرفین با یکدیگر دیدار خواهند داشت یا نه.

نامه


۱۳۹۲/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...