نسخه چاپی

پرسپولیس-استقلال؛ بازهم۹۰دقیقه سرِكاریم؟

هفتادوهشتمین دربی پایتخت آنقدر مهم هست كه سایه‌اش بر سر سایر دیدارهای هفته بیست‌وسوم لیگ برتر سنگینی كند، دیداری كه همه امیدوارند شبیه بازی رفت نباشد.

به گزارش نما، هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال فردا (پنج‌شنبه) با برگزاری ۶ دیدار آغاز می‌شود اما کیست که نداند همه این دیدارها تحت تاثیر هفتادوهشتمین دربی پایتخت خواهند بود که روز جمعه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود.

داماش گیلان - فجرشهید سپاسی شیراز
فجرسپاسی در ۸ دیدار اخیر خود متحمل ۶ شکست شده و تنها در ۲ بازی به نتیجه تساوی رسیده است. این تیم بحران‌زده که یکی، دو هفته‌ای است در انتهای جدول جا خوش کرده در هفته بیست‌وسوم میهمان داماش است، داماشی که همانند حریف شیرازی راه انتهای جدول را در پیش گرفته و حدفاصل هفته‌های هجدهم تا بیست‌ودوم لیگ برتر در ۴ بازی شکست خورده و تنها یک تساوی به دست آورده است.

برای داماشی که هدفش ایستادن در میانه جدول است، فاصله ۶ امتیازی تا انتهای جدول بدون شک قابل قبول نیست. این تیم بعد از ۳ بازی دشوار مقابل استقلال، فولاد و سپاهان که مدعی قهرمانی هستند، امیدوار است در دیدار خانگی مقابل قعرنشین جدول از منطقه خطر فرار کند.

تقابل محمود یاوری به عنوان باتجربه‌ترین مربی لیگ برتر در کسوت مربیگری تیم فجر با داماش که هدایتش را یکی از جوان‌ترین مربیان لیگ برتر برعهده دارد، از نکات جالب توجه این بازی است. یاوری که خطر اخراج از نیمکت فجرسپاسی را بیخ گوش خود احساس می‌کند امیدوار است از فاکتور تجربه در مصاف با افشین ناظمی بهره ببرد تا شاید طالع نحس از تیمش دور شود. فعلاً که تیم اول استان فارس می‌بازد و سرهنگ راه نجاتی برای لشگر شکست خورده‌اش پیدا نکرده، مگر اینکه در رشت فرجی شود.

ذوب‌آهن اصفهان - فولاد خوزستان
هفته گذشته هم ذوب‌آهن برد، هم فولاد. ذوب‌آهن با شکست نفت رده چهارمی ۲۰ امتیازی شد و به رده سیزدهم صعود کرد، فولاد هم پرسپولیس رده دومی را برد ۴۲ امتیازی شد تا نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده استقلالِ صدرنشین شود. ذوب‌آهن این هفته در خانه پذیرای فولاد است و قطعاً می‌خواهد برنده باشد تا روند روبه رشدی که آغاز کرده را تداوم بخشد، درست مانند فولاد که می‌خواهد ببرد تا همچنان جزو مدعیان اصلی قهرمانی باشد.

انگیزه پیروزی ذوب‌آهن و فولاد «دُز» جذابیت بازی آنها را بالا برده و می‌توان از تقابل آنها به عنوان یکی از بازی‌های حساس هفته یاد کرد. قطعاً ذوب‌آهنی که نفت را در خانه‌اش شکست داده، توانایی برتری مقابل فولاد را دارد اما بدون شک کوره ذوب آهن برای «مُذاب» کردن فولاد باید توانی دوچندان صرف کند.

تراکتورسازی تبریز - صبای قم
آسمان تبریز آفتابی نیست. کامپیوتر آقامجید هنگ کرده و نه نرم‌افزارش روبه راه است و نه سخت‌افزارش. جلالی در تبریز روی لبه تیغ راه می‌رود و با هر باخت و تساوی یک گام به پایان کار نزدیک می‌شود. عایدی تیم جلالی از ۴ بازی مقابل ذوب‌آهن، سپاهان، مس و سایپا ۳ تساوی و یک شکست خانگی بوده که سرخپوشان را به رده ششم جدول لیگ برتر فرستاده است.

سرخپوشان تبریزی که دیگر سکوهای ورزشگاه یادگار امام را نیز همچون ابتدای فصل حامی خود نمی‌بینند، روز جمعه کار سختی در خانه مقابل صبای قم خواهند داشت. تداوم ناکامی‌های اخیر فشارها را بر تیم جلالی بیشتر و کار را برای او و شاگردانش دشوارتر خواهد کرد. حریف آنها تیمی است که متاثر از پیروزی هفته قبل مقابل فجرسپاسی ۲۲ امتیازی شده و امیدوار به نزدیک شدن به میانه جدول. شاگردان مرفاوی در بازی روز جمعه هرچه بیشتر مقابل تراکتورسازان مقاومت کنند، جریان بازی بهتر به سود آنها دنبال خواهد شد، چرا که در این صورت حمایت فوتبالدوستان تبریزی از تیم جلالی برداشته و به سمت آنها روانه می‌شود.

سایپای البرز - ملوان بندرانزلی
سایپا و ملوان از جمله تیم‌های خوب لیگ برتر هستند که در این فصل حضوری همیشگی در میانه جدول داشته‌اند. هفته قبل سایپا در ورزشگاه انقلاب کرج مقابل تراکتورسازی به نتیجه تساوی ۳ بر ۳ رضایت داد تا ملوان با پیروزی ۲ بر یک مقابل مس کرمان جای این تیم را در رده هفتم جدول لیگ برتر بگیرد.

بازی فردا برای این ۲ تیم همسایه در جدول ۶ امتیازی خواهد بود، چرا که تیم برنده یا جایگاهش در جدول تثبیت شده و یا حداقل یک پله صعود خواهد کرد. با این اوصاف تقابل ۲ مربی خارجی لیگ برتر که یکی برخواسته از فوتبال آلمان است و دیگری از شرق آسیا، جذاب و تماشایی خواهد بود، به ویژه اینکه ملوان با انگیزه جبران شکست ۳ بر صفر بازی رفت مقابل سایپا به کرج خواهد آمد و به گفته مربی‌اش برای استحکام جایگاهش در میانه جدول به دنبال پیروزی در این بازی است. باید دید فیرات موفق می‌شود یا اسکوچیچ؟

راه‌آهن سورینت - سپاهان اصفهان
شکست ۵ بر صفر هفته گذشته مقابل گسترش فولاد تبریز تیم منصور ابراهیم‌زاده را به رده چهاردهم جدول رده‌بندی لیگ برتر فرستاد، در فاصله ۲ امتیازی فجرسپاسی قعرنشین. راه‌آهنی که می‌خواست در فصل جاری جایی در میانه بالای جدول داشته باشد، هفته به هفته به سقوط نزدیک‌تر می‌شود. راه‌آهن بدشانس است که در این روزهای تیره و تار باید به مصاف تیمی برود که چند هفته‌ای است به پا خواسته و پشت سر هم می‌برد. صحبت از سپاهان است، تیمی که در ۴ هفته گذشته با شکست تراکتورسازی، فجرسپاسی، صبا و داماش به رده چهارم جدول صعود کرده و در فاصله ۵ امتیازی صدرنشین ایستاده است.

برای سپاهانی که روندی روبه رشد را در پیش گرفته شانس بالای پیروزی مقابل راه‌آهنی که در ۴ بازی گذشته ۳ شکست و یک تساوی داشته، دور از ذهن نیست. در این بین ابراهیم‌زاده‌ای که با حضور در سپاهان به فوتبال ایران معرفی شد، در بازی مرگ و زندگی‌اش چاره‌ای جز شکست تیم محبوبش ندارد، چرا که در غیر اینصورت باید خود را برای خداحافظی از قطار متوقف شده لیگ برتر آماده کند!

استقلال خوزستان - گسترش فولاد تبریز
۲ پیروزی در ۲ بازی با ۷ گل‌زده و یک گل‌خورده. این آمار خیره‌کننده مهدی تارتار در تیم گسترش فولاد تبریز است. او از وقتی جای رسول خطیبی را گرفته، انگار «فولاد» در تبریز «گسترش» بیشتری پیدا کرده است. آبی‌های تبریز این روزها از سایه همشهری سرخپوش خود خارج شده و پله پله در جدول بالا می‌آیند. تارتار و تیمش این هفته به اهواز می‌روند تا با استقلال خوزستان بازی کنند، همان تیمی که هفته گذشته در خانه استقلال باخت و این هفته به دنبال جبران است.

استقلال خوزستان که جایگاهش در جدول به شدت از سوی داماش، صبا و ذوب آهن تهدید می‌شود باید عادت خود در ۷ هفته گذشته را ترک کرده و به جای باخت و مساوی، پیروز شود. کار ویسی و شاگردانش مقابل گسترش فولادی که دوران احیا را طی می‌کند، دشوار است اما امتیاز میزبانی و نیاز به پیروزی انگیزه آبی‌پوشان خوزستانی را برای کشیدن ترمز تیم تارتار تقویت کرده است.

پرسپولیس - استقلال
هفتادوهشتمین دیدار پرسپولیس و استقلال خاص‌تر از دیدارهای اخیر آنها است، به ویژه از ۳ بازی کذایی آخرشان که با نتیجه مساوی بدون گل تمام شد. در سال‌های قبل استقلال بالانشین بود و پرسپولیس تیمی گرفتار در میانه جدول. به همین خاطر مساوی برای هر ۲ تیم برد بود، چرا که تیم مدعی با شکست گرفتار بحران نمی‌شد و تیم میانه جدول مشکلاتش دوچندان. به همین خاطر سرخابی‌های پایتخت برای مساوی بازی می‌کردند و برای پیروزی دست به ریسک نمی‌زدند.

شرایط این بار اما تفاوت می‌کند. استقلال و پرسپولیس؛ فولاد و سپاهان را در فاصله یکقدمی خود می‌بینند و با شکست و تساوی در دربی باید جایگاه خود را به یکی از این تیم‌ها بدهند. برای پرسپولیس البته شرایط دشوارتر است، چرا که تنها با پیروزی می‌تواند اختلاف ۴ امتیازی خود با استقلال را جبران کند و در غیر اینصورت باید در فاصله ۴ یا ۷ امتیازی صدر جدول بماند. این یعنی دور شدن از قهرمانی، دور شدن از رویایی که با تساوی و باخت مقابل نفت و فولاد خوزستان بازهم دست نیافتنی شد.

پرسپولیس و استقلال روز جمعه در حالی به مصاف هم می‌روند که آبی‌پوشان در شوک جدایی غیرمنتظره ستاره‌هایش هستند. نکونام هم بعد از منتظری رفت تا دستان قلعه‌نویی برای دربی خالی شود. با این حال او به اعتمادبه نفس و روحیه برتری جویی تیمش دل بسته و رکورد شکست ناپذیری‌اش مقابل سرخپوشان. پرسپولیس هم در این بازی اتکا دارد به سازماندهی قدرتمندش در خط دفاعی و انگیزه جوانانی که بار تیم را به دوش کشیده‌اند.

تماشاگران ۲ تیم در انتظار پیروزی تیم‌شان در بازی روز جمعه هستند و بیزار از تساوی، به ویژه تساوی بدون گل. آنها می‌خواهند گل ببیند و شادی کنند در بزرگ‌ترین بازی فوتبال ایران که در سال‌های اخیر تنها نام آن را یدک می‌کشد. تماشاگر و هوادار واقعی استقلال و پرسپولیس کاری به قلیان کشیدن و بیانیه نویسی ندارد. او فوتبال زیبا می‌خواهد، همانی که از او دریغ شده تا با ورزشگاه و فوتبال قهر کند.

امروز که استقلال و پرسپولیس هر ۲ مدعی هستند، امروز که پرسپولیس بهترین خط دفاعی لیگ را دارد و استقلال یکی از بهترین خطوط حمله را تماشاگر انتظارش بی‌جا نیست که ۹۰ دقیقه بازی زیبا ببیند، البته اگر ملاحظات و اماواگرهای بعد از دربی اجازه دهند که آنها بازی کنند، چیزی متفاوت از آنچه در ۳ بازی اخیرشان به نمایش گذاشتند! بازی رفت یکی از کسل‌کننده‌ترین و بدترین بازی‌ها این دو تیم بود و سوالی که ذهن همه را بدجوری درگیر خود کرده این است که آیا باید باز هم ۹۰ دقیقه سرِ کار باشیم؟

به گزارش تسنیم برنامه کامل دیدارهای هفته بیست‌وسوم لیگ برتر به شرح زیر است:

پنج‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ۹۲
داماش گیلان - فجرشهید سپاسی شیراز، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه شهید عضدی رشت
ذوب‌آهن اصفهان - فولاد خوزستان، ساعت ۱۴:۳۰،، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
تراکتورسازی تبریز - صبای قم، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز
سایپای البرز - ملوان بندرانزلی، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه انقلاب کرج
راه‌آهن سورینت - سپاهان اصفهان، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه اکباتان تهران
استقلال خوزستان - گسترش فولاد تبریز، ساعت ۱۵، ورزشگاه غدیر اهواز

جمعه ۲۷ دی‌ماه ۹۲
پرسپولیس - استقلال، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه آزادی تهران

یکشنبه ۶ بهمن‌ماه ۹۲
مس کرمان - نفت تهران، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه امام علی کرمان

۱۳۹۲/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...