نسخه چاپی

صالحی: هیچ فعالیتی از فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی متوقف نخواهد شد

علی‌اكبر صالحی گفت: آنچه كه در شرایط كنونی مذاكرات ایران و 1+5 اهمیت دارد، اراده دو طرف است كه احساس می‌شود طرفین با اراده قوی در جهت حل مساله گام نهاده‌اند و امید می‌رود كه بقیه راه به همین منوال ادامه پیدا كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان که در برنامه تلویزیونی نگاه دو سخن می‌گفت، درباره موارد اختلافی بین ایران و 1+5 پس از گام اول به ویژه بحث‌ها درباره تحقیق و توسعه ایران گفت: تحقیق و توسعه بهترین بخش تفاهم‌نامه است. وقتی بندهای مربوط به آن را بررسی می‌کنیم، شفاف‌ترین و بی‌ابهام‌ترین قسمت تفاهم‌نامه بخش مربوط به تحقیق و توسعه است. ایران در چارچوب اقدامات شفاف ساز خود سانتریفیوژ نسل جدیدی را چند هفته پیش به آژانس معرفی کرد. طرف مقابل نسبت به آن اعتراض کرد. وقتی وارد گفت‌وگو با آنها شدیم، اعتراض آنها مبنایی نداشت.

وی اضافه کرد: بخش مربوط به تحقیق و توسعه شفاف و روشن است. مذاکره‌کنندگان ما توانستند با استدلال‌های منطقی و صحیح طرف مقابل را راضی کنند و اراده خود را جا بیندازند و نشان دهند که اعتراض طرف مقابل ناوارد است که جا دارد از تیم مذاکره‌کننده ایران تشکر کنیم. با استدلال‌های فنی و حقوقی که شد، بالاخره طرف مقابل پذیرفت که براساس این تفاهم‌نامه اقدام ایران اقدامی در چارچوب تعهداتش و رویه‌ عادی کاری سازمان انرژی اتمی بوده است.

صالحی اضافه کرد: در حال تست‌های مکانیکی این سانتریفیوژ جدید هستیم. پس از آن وارد مرحله تزریق گاز می‌شود و یک سانتریفیوژ را به دو سانتریفیوژ و سپس به تولید انبوه تبدیل می‌کنیم که 5 یا شش سال زمان می‌خواهد به مرحله تولید انبوه برسد.

وی با بیان اینکه مخالفت غرب بی‌مبنا و بی‌اساس بوده است، توضیح داد: تنها استدلال آنها این بود که چرا ایران به این سانتریفیوژ دست یافته است.

صالحی درباره قدرت این سانتریفیوژ نیز گفت که این سانتریفیوژ قدرت بالایی دارد و همان مبنای طراحی خود را در عمل نشان داده است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره بندهای توافقنامه ایران با 1+5 بویژه درباره توقف غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم گفت: درست است که ایران تولید 20 درصد اورانیوم غنی‌شده خود را متوقف می‌کند اما با توقف آن تولید 5 درصد ما بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه هیچ فعالیتی از فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی متوقف نخواهد شد، تاکید کرد: فعالیت‌های سازمان در بخش‌های مختلف با قدرت و قوت ادامه پیدا می‌کند به ویژه در بخش پزشکی که با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد. ایران توانست قدرت اراده خود را تحمیل و خواسته‌هایش را محقق کند.


قبول داریم که بازگشت به 5 درصد امتیازی است که ما به آنها دادیم

صالحی با بیان اینکه براساس توافقنامه نصف 196 کیلو اورانیوم 20 درصد غنی شده به اکسید و نیم دیگر آن را رقیق می‌کنیم، ادامه داد: اورانیوم به پودر تبدیل شده در ساخت صفحات سوخت در رآکتور تهران استفاده می‌شود. اورانیوم رقیق شده را مجددا به 5 درصد تبدیل می‌کنیم که در نیروگاه بوشهر از آن استفاده می‌شود. قبول داریم که بازگشت به 5 درصد امتیازی است که ما به آنها دادیم اما باعث می‌شود 400 یا 500 کیلو سوخت 5 درصد ما را افزایش دهد.


ایران تا پنج سال آینده برای رآکتور تهران سوخت 20 درصد غنی شده دارد
وی با بیان اینکه ایران تا پنج سال آینده برای رآکتور تهران سوخت 20 درصد غنی شده دارد، گفت: ما وقتی مذاکرات گام نهایی را پایان دهیم، پرونده ایران در شورای امنیت بسته می‌شود و ایران مانند هر کشور دیگری حق برخورداری از حقوق خود آنگونه که در NPT آمده است خواهد داشت.

صالحی درباره اظهارات رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه موفق شدیم فعالیت هسته‌ای ایران را متوقف کنیم، گفت: آنها پیش از این گفته بودند اگر می‌توانستیم فعالیت‌های ایران را متوقف می‌کردیم، این کار را انجام می‌دادیم اما نتوانسته‌اند. ما چیزی را متوقف نکردیم. این اظهارات وزیر خارجه آمریکا نیز برای افکار عمومی داخل کشور خودشان است و ما این حق را به آنها می‌دهیم زیرا به هرحال لابی صهیونیستی در آمریکا بسیار قدرتمند است و اصلا علاقه‌مند به حل و فصل پرونده ایران نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به این پرسش که پیش از این گفته بودید توافق ژنو، توافق آرمانی نیست، توافق آرمانی از دیدگاه شما چگونه خواهد بود، گفت: توافق آرمانی می‌توانست این باشد که فتوای مقام معظم رهبری که حکم حکومتی برای ما است، به عنوان فصل‌الخطاب از سوی طرف مقابل مورد پذیرش قرار گیرد و پرونده ایران پس از آن عادی می‌شد اما به هرحال آنها این حسن‌نیت را نداشتند و ما وارد گفت‌وگویی با در نظر گرفتن شرایط شدیم. باید تفاهم‌نامه را جلو ببریم و وارد مراحل بعدی و جزییات آن شویم که بسیار دشوار است و به قول غربی‌ها، شیطان در جزییات است و ما باید مترصد این شیاطین باشیم.

۱۳۹۲/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...