نسخه چاپی

جهاد دانشگاهی در راستای تقویت كارفرمایان اقتصادی

عباس رجایی گفت: از جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود كه در راستای ایجاد و تقویت رده كارفرمایان اقتصادی یا كارآفرینان تلاش كرده و در واقع جهت ایجاد این طبقه اقدام كند.

به گزارش نما؛ نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در دیدار با سرپرست و جمعی از کارکنان جهاد دانشگاهی استان مرکزی که در محل بنیاد شهدای رجایی برگزار شد، با اشاره به تغییرات ارشد مدیریتی انجام شده در این نهاد در سطح کشور و استان و لزوم بهره‌برداری هرچه بهتر از نیروی انسانی گفت: سرمایه انسانی سرمایه محدودی است که نباید به راحتی از دست برود ولی متأسفانه در کشور ما به این مهم توجه چندانی نشده و این سرمایه‌ها به راحتی از دست می‌روند.
وی با تأکید بر لزوم چاره‌اندیشی و تعریف سیستم کاربردی در این حوزه با هدف حفظ نیروی انسانی توانمند، تربیت شده و با تجربه و با اشاره به ارکان هرم نیروی انسانی گفت: با فعالیت مراکز علمی‌کاربردی و فنی و حرفه‌ای و همچنین با رشد مراکز دانشگاهی نیاز کشور به نیروهای کارشناس تجربی و کارشناس تأمین شد اما در میان دو رده کارفرمایان اقتصادی و اندیشمندان که در سطوح بالای این هرم قرار دارند فاصله قابل توجهی وجود دارد که ناشی از عدم وجود پیوند بین این دو رده مهم است.
رجایی با بیان اینکه نبود ارتباط میان کارفرمای اقتصادی به عنوان کارفرمای کارآفرین و اندیشمندان جامعه نقص بزرگی است که باید برای از بین بردن آن تدبیر شود، افزود: تحقق پیوند میان این دو، نیازمند دگرگونی در نظام آموزشی ماست.
وی افزود: در نظام آموزشی مدارس ما آنجاکه تصمیم به بهبود وضعیت گرفته شده بیشتر به شکل پرداخته شده است تا محتوا و فارغ‌التحصیلان این نظام آموزشی از نظر محتوایی ضعیف و پر از محفوظاتی هستند که در حوزه عمل و بازار کار کاربرد چندانی برای آنها ندارد.
رجایی با بیان اینکه این مشکل با ورود این افراد به دانشگاه ادامه پیدا می‌کند، گفت: با توجه به پژوهش‌محور نبودن دانشگاه‌ها و قدیمی بودن محتوای دروس در مراکز آموزش عالی فارغ‌التحصیلان دانشگاه نیز نمی‌توانند نیروهای کارآفرین مدل‌سازی باشند که از توان ایجاد تحولی که منتج به جریان اقتصادی در جامعه شود برخوردار باشند.
وی افزود: در این شرایط از جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود که در راستای ایجاد و تقویت رده کارفرمایان اقتصادی یا کارآفرین‌ها و در واقع ایجاد این طبقه اقدام کند.
رجایی با تأکید بر لزوم شکل‌گیری طبقه اندیشمندان و در نهایت کم شدن فاصله آنان با کارفرمایان اقتصادی گفت: نتیجه این پیوند باروری جامعه خواهد بود.
وی در ادامه با اعلام آمادگی درخصوص همکاری با جهاد دانشگاهی استان گفت: علیرغم اینکه رشد و توسعه محیط‌های دانشگاهی در استان خوب بوده اما، نسبت به گذشته عقب هستیم و از تمام توان دانشگاه‌ها در توسعه استان بهره گرفته نشده است.
رجایی بر لزوم تشکیل کارگروه علمی متشکل از اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها در سطح استان تأکید کرد و با ابراز امیدواری درخصوص توجه استاندار به این مهم گفت: این کارگروه می‌تواند مسائل غامض استان را بررسی و برای رفع آن راهکار بیندیشد.
وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های متنوع جهاد دانشگاهی از جمله در حوزه خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا بر لزوم هرچه فعال‌تر شدن این دو خبرگزاری در سطح کشور و تلاش آنها در حفظ جایگاه تأکید کرد و گفت: خبرگزاری‌ها باید به دور از جهت‌گیری‌های سیاسی نسبت به پوشش و تولید اخبار اقدام کنند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعلام آمادگی جهت کمک به جهاد دانشگاهی بویژه در حوزه مرکز تخصصی گیاهان دارویی و پروژه‌هایی که در این حوزه تعریف می‌شود، گفت: استان تا بحال چندان که باید از ظرفیتی که بواسطه حضور بنده در سمت ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس وجود دارد، استفاده نکرده است در حالی که این آمادگی برای رفع مشکلات استان وجود دارد چنانکه در حوزه رفع مشکل آلودگی هوای اراک و گازسوز کردن نیروگاه شازند اقدامات مثبتی انجام شد.

۱۳۹۲/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...