نسخه چاپی

حسینی صدر در گفت‌وگو با تسنیم خبر داد

لابی گسترده در مجلس برای رانت ۶۰۰۰میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها

عضو كمیسیون صنایع مجلس با اشاره به قیمت ۳ سنتی خوراك پتروشیمی‌ها در حال حاضر گفت: سالانه ۶ هزار میلیارد تومان یارانه به پتروشیمی می‌دهیم كه هیچ بازدهی ندارد.

به گزارش نما ، سید موید حسینی صدر نماینده مردم خوی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به سوال خود از بیژن زنگنه وزیر نفت پیرامون قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اظهار داشت: با توجه به تعطیلی یک جلسه از کمیسیون در این هفته قرار شده سوال بنده از وزیر نفت هفته بعد در دستور کمیسیون قرار گیرد.

وی درباره قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تصریح کرد: در کمیسیون صنایع این موضوع مطرح و قیمت آن 15 سنت تصویب شد اما لابی‌های قدرتمندی وجود دارد که می‌خواهند اجازه ندهند این قیمت تصویب شود،واقعیت این است که در هیچ کدام از کشورهای منطقه این قیمت کمتر از 12 سنت نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه متاسفانه جوسازی خیلی سنگینی بر روی این موضوع در حال انجام است گفت: به هر حال عده‌ای که منافع آنها در خطر است، در حال رایزنی و صحبت با تک تک نمایندگان هستند و امیدوارم که به نمایندگان اطلاعات غلط ندهند و حقیقت برای آنها روشن شود تا از حقوق ملت دفاع کنند.

حسینی صدر با اشاره به قیمت خوراک پتروشیمی در کمیسیون خاطرنشان کرد: در حال حاضر که ما قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را در کمیسیون 15 سنت تصویب کردیم این افراد به ما می‌گویند که در منطقه این قیمت بین 8 تا 9 سنت است در حالی که در هیچ کدام از کشورهای منطقه قیمت آن کمتر از 12 سنت نیست. همین افراد سال گذشته می‌گفتند که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مجانی است در حالی که اصلاً اینطور نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه اظهار داشت: این افراد دو سال است که گاز مورد نیاز خود را با قیمتی در حدود 2.8 سنت می‌برند در حالی که با این قیمت دولت هر سال 6 هزار میلیارد تومان ضرر می‌کند و اگر این پول در این دو سال به پروژه‌های عمرانی داده می‌شد بسیاری از پروژه‌های کوچکی که در شهرستانها اتمام آنها امیدآفرین می‌شود، به سرانجام می‌رسید اما در حال حاضر مردم شهرستانها به خاطر 100 یا 200 میلیارد تومان در تنگنا قرار می‌گیرند و بسیاری از مشکلات آنها با ارقام کوچک مانند 2، 3 و یا 5 تا 7 میلیارد تومان حل می‌شود.

حسینی صدر با بیان اینکه هر سال 6 هزار میلیارد تومان به صنعت پتروشیمی و به یک عده خاص اختصاص می‌دهیم در حالی که هیچ بازدهی ندارد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این صنایع فقط از صنایع بالادستی هستند، لذا اشتغالزایی بسیار کمی دارند و مهمتر از آن این است که ما متوجه شدیم در بسیاری از مواقع حتی پول حاصل از صادرات آنها نیز به کشور بازنگشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: به هر حال ما که این خطر را قبول کردیم و تطمیع نشدیم و از حقوق ملت دفاع می‌کنیم، امیدوارم مسئولین به این نکته توجه کنند و اجازه ندهند جو مجلس عوض شود.

حسینی‌صدر خاطرنشان کرد: بنده این موضوع را در سال گذشته نیز تذکر اکید دادم اما متاسفانه گوش شنوایی نبود. ولی خوشبختانه امسال توجه تعداد زیادی از نمایندگان به این موضوع جلب شده و به کمک بنده آمدند و امیدوارم این مسئله کاملا شفاف‌سازی شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی اندک در صنایع بالادستی تصریح کرد: ما باید سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم تا در صنایع پایین دستی پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند که اشتغال‌زایی بالایی نیز دارد و حتی در حال حاضر که اوره، آمونیاک و متانول تولید و صادرات می‌کنند، صادرات آنها مانند نفت خام است و هیچ تفاوتی ندارد و به جای اینکه دولت اینها را صادر کند و پول آن را در خزانه کشور بگذارد، این امتیاز را به عده‌ای خاص دادیم که 10 درصد از گاز کشور را به نام خودشان مجانی می‌گیرند و این محصولات را صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما حساب کرده‌ایم قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تا 20 سنت از توجیه اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است گفت: مشخص می‌شود که قیمت 15 سنت کاملا تخفیف داده شده است و به نفع پتروشیمی‌ها تمام می‌شود. حتی حاضریم اگر 15 سنت نیز تصویب شود این قیمت را برای 4 و 5 سال تثبیت کنیم. اما اینکه خوراک پتروشیمی‌ها را مجانی استفاده کنند، ستم به کشور است و هیچ انسان با وجدانی نمی‌تواند این موضوع را قبول کند.

حسینی صدر در ادامه اظهار داشت: شنیده‌ام برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها قصد دارند فرمول پیچیده‌ای تعیین کنند و بگویند قیمت آن هر چه در قانون هدفمندی مشخص شده تعیین شود. در حالی که آن قانون تا حدی ابهام دارد و چون این افراد نفوذ دارند از ابهام قانونی استفاده می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که قیمت واقعی اخذ شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما روشن است و در کمیسیون صنایع نیز با حضور کارشناسان مختلف مانند کارشناسان دولت، مرکز پژوهش‌ها، پتروشیمی‌ها و حتی کارشناسان مستقل این موضوع را بررسی کرده و قیمت 15 سنت را تصویب کردیم و حتی اگر این قیمت در کمیسیون تلفیق نیز رای نیاورد دوباره این موضوع را در صحن علنی مطرح می‌کنیم و در آخر نیز طرح دو فوریتی ارائه خواهیم کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تصریح کرد: در حال حاضر چشم‌ها به سمت مجلس است و همه منتظرند تا ببینند مجلس در این زمینه چگونه عمل خواهد کرد.

۱۳۹۲/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...