نسخه چاپی

بهانه جویی های غرب در مذاكرات هسته ای

عکس خبري -بهانه جويي هاي غرب در مذاکرات هسته اي

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینكه ایران دستاوردهای شگفت‌انگیزی در عرصه فناوری هسته‌ای كسب كرده؛ تأكید كرد كه نسل جدید سانتریفیوژها كه پس از توافق ژنو بین ایران و ۱+۵ نصب شده‌اند ۱۵ تا ۱۶ برابر سانتریفیوژهای نسل اول قدرت دارند.

به گزارش نما؛ به نقل از تسنیم، علی اکبر صالحی در سخنرانی در مرکز فرماندهی آموزش‌های هوایی شهید خضرایی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای شگفت‌انگیزی در عرصه فناوری هسته‌ای تولید کرده تأکید کرد که نسل جدید سانتریفیوژها که پس از توافق ژنو بین ایران و 1+5 نصب شده‌اند 15 تا 16 برابر سانتریفیوژهای نسل اول قدرت دارند.
وی با اشاره به اینکه رتور داخلی این سانتریفیوژ با سرعت 700 متر در ثانیه و 60 هزار دور در دقیقه بدون تکان و پایداری بالا می‌چرخد، تأکید کرد که مرکز سرم‌سازی رازی کرج برای برخی آزمایشات مربوط به جداسازی خون به سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای نیاز داشت که با توجه به دستاوردهای جدید، سازمان انرژی اتمی طی چند ماه آینده این تجهیزات جدید را در اختیار مرکز سرم‌سازی قرار می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به بهانه‌جویی طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای در مورد راکتور آب سنگین اراک گفت: طرف غربی مدعی است پلوتونیوم آب سنگین قابلیت استفاده در مسائل نظامی را دارد ولی ما در مذاکرات تأکید کرده‌ایم که هر پلوتونیومی قابلیت نظامی ندارد. این پلوتونیوم باید بازپروری شود و ما علیرغم داشتن توان احداث کارخانه بازپروری این کار را نکرده‌ایم و راه‌حل ما برای این مسئله تولید پلوتونیوم کمتر با تغییرات فنی است تا این بهانه مرتفع شود. دانشمندان ما به قدری به مسائل اشراف دارند که ما می‌توانیم از روش‌های فنی موانع را حذف کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نکات مثبت توافق ژنو بی‌قید بودن بحث تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای دانست این را از هوشیاری مذاکره‌کننده گانمان دانست و افزود: انتقاداتی به توافق ژنو می‌شود درباره آینده غنی‌سازی که باید گفت در این زمینه نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.
وی در ادامه مذاکرات اخیر بین سازمان انرژی اتمی و آژانس موفقیت‌آمیز دانست و تأکید کرد که توافق 3 ماهه جدید (توافق 7 ماده‌ای) طی 3 ماه آینده برای تلطیف فضای همکاری بین ایران و آژانس به اجرا در خواهد آمد.
صالحی در ادامه با انتقاد از دوگانگی در اظهارات مقامات آمریکایی تأکید کرد: آنها در جلسات پشت درهای بسته یک جور حرف می‌زنند، در نشست علنی جور دیگر افزود: آنها از این حرف‌ها به دنبال ایجاد اختلاف هستند تا اجماع داخلی در ایران را بهم بزنند آمریکایی‌ها هیچ گاه نفهمیدند با ایران چگونه رفتار کنند.
وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: ایران چیزی را در فن آوری هسته‌ای از دست نمی‌دهد. اگر تعلیقی هست با اشراف است نه از سر عقب‌نشینی و بازگشت.

۱۳۹۲/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...