نسخه چاپی

حریف اصلی ما در جام جهانی با 11 ستاره می آید

ما ایرانی ها روز قرعه كشی جام جهانی 2014 برزیل و بعد از مشخص شدن حریف هایمان از خوشحال ترین كشور ها بودیم، طوری كه فكر میكردیم در آسان ترین گروه قرار گرفته ایم. اما هر چه به جام جهانی نزدیك تر می شویم تازه داریم با این موضوع روبرو می شویم كه لااقل از لحاظ تعدد ستارگانی كه در تیم های بزرگ بازی می كنند فقیر ترین تیم در گروهمان هستیم. آرژانتین كه صاحب برترین بازیكنان جهان است، نیجریه هم بازیكن شاغل در لیگ های اروپایی زیاد دارد.

دسته جمعی

اما روی صحبت ما در اینجا بوسنی و هرزگوین است که بارها موفق به شکستش شده ایم و اکنون کمی احساس غرور می کنیم در برابر این تیم، ستارگان بوسنی در این چند سال در اروپا بسیار خوش درخشیده اند و اکثرا در تیم های مطرحی توپ میزنند. در اینجا به معرفی این بازیکنان می پردازیم تا شناختمان از این تیم که حالا پس از اول شدن در گروه مقدماتی جام جهانی در اروپا باید یکی از تیم های مطرح اروپا دانست بیشتر گردد:

حریف اصلی ما در جام جهانی با 11 ستاره می آید

1) درون دروازه این تیم آسمیر بگوویچ قرار می گیرد که همین حالا دروازه بان فیکس استوک سیتی است و در لیگ برتر انگلیس بازی می کند. بگوویچ 26 ساله و 198 سانتیمتری بعد از حضور در پورتسموث از سال 2005 به مدت 5 سال بارها به عنوان بازیکن قرضی به تیم های کوچک رفت تا اینکه دو سه سالی است به عنوان گلر اصلی استوک شناخته می شود.او چهار سال است دروازه بان اصلی تیم ملی کشورش شده و 27 بازی ملی دارد.

2) در مرکز خط دفاع امیر اسپاهیچ کاپیتان 33 ساله تیم ملی بوسنی بازی می کند که بعد از حضور در تیم های کوچک برای مون پلیه و سویا بازی کرد اما به صورت قرضی به آنژی ماخاچ قلعه روسیه رفت و در ابتدای این فصل هم به عضویت بایرلورکوزن درآمد و حالا یکی از بازیکنان اصلی تیم دوم جدول رده بندی بوندس لیگاست. اسپاهیچ طی 10 سال 70 بازی ملی برای کشورش انجام داده و پیراهن شماره 5 را به تن می کند.

3) دیگر مدافع میانی بوسنی هم در بوندس لیگا بازی می کند اما این یکی بسیار جوان است.ارمین بیشکاچیچ هم تیمی دنیل داوری است در اینتراخت برانشوایگ بازی می کند.فوتبال این بازیکن در آلمان و تیم دوم اشتوتگارت رشد کرد.بیشکاچیچ حتی برای تیم جوانان آلمان هم بازی کرد اما در رده بزرگسالان بوسنی را انتخاب کرد و طی یک سال اخیر 4 بازی برای تیم کشورش انجام داده. او نیز بازیکن فیکس برانشوایگ است.

4) مدافع راست تیم ملی بوسنی آودیجا ورشاجویچ است که این یکی در هایدوک اشپیلت کرواسی بازی می کند.ورشاجویچ 27 ساله بیشتر در تیم های گمنام شرقی بازی کرده و طی دو سال اخیر 11 بازی ملی انجام داده است.

5) اما جناح چپ بوسنی در سیطره یک بازیکن فوق العاده است که با پای چپ هنرمندش ضربات آزاد تماشایی می نوازد.سجاد صالیحوویچ 29 ساله بعد از حضور در هرتابرلین 7 سال است که برای هوفنهایم بازی می کند و با این تیم از دسته های پائین تر تا بوندس لیگای یک بالا آمد و درخشید.صالیحوویچ که قابلیت بازی در مرکز زمین را هم دارد در 195 بازی 53 گل به ثمر رسانده که بیشتر آنها با ضربه آزاد بوده است.البته سجاد در بازی های ملی فروغی نداشته و طی 6 سال حضور در تیم ملی و انجام 33 بازی تنها 4 گل به ثمر رسانده است.

6) هافبک تدافعی تیم ملی بوسنی بازیکنی است به نام حاریس مدونجانین که 28 سال دارد و برای تیم گازیان اسپور ترکیه بازی می کند.این بازیکن که سابقه بازی در لیگ های هلند و اسپانیا را هم دارد ابتدا به صورت قرضی به گازیان پیوست و حالا بازیکن اصلی این تیم است.نکته جالب آنجاست که مدونجانین ابتدا برای تیم زیر 21 ساله های هلند 4 بازی انجام داد اما حالا چهار سال است که برای تیم ملی کشورش بای می کند و تا حالا در 30 مسابقه شرکت داشته است.

7) هافبک تهاجمی و کهنه کار تیم ملی بوسنی شاید یکی از بهترین و دوست داشتنی ترین بازیکنان این تیم باشد.زوجدان میسیموویچ 31 ساله با انجام 79 بازی ملی فعلا باسابقه ترین بازیکن تیم ملی کشورش به حساب می آید و طی 9 سال بازی برای بوسنی 25 گل ملی به ثمر رسانده است.میسیموویچ بعد از حضور موفق در بوندس لیگا حالا سال های پایانی فوتبالش را در لیگ حرفه ای چین و تیم گویژو رنه سپری می کند.میسیموویچ در بایرن دوران موفقی نداشت اما در بوخوم،نورنبرگ و ولفسبورگ یکی از ستاره های تیمش بود .وی بعد از یک دهه حضور در فوتبال آلمان در گالاتاسرای ناموفق بود و سپس به دینامومسکو پیوست و الان هم درچین توپ می زند.

8) بال چپ بوسنایی ها سناد لولیچ نام دارد که دو فصل است در سری آ و تیم لاتزیو بازی می کند.این بازیکن 27 ساله قبل از حضور در ایتالیا در لیگ سوئیس بازی می کرد .شماره 19 بوسنیایی ها طی 5 سال گذشته 32 بازی ملی انجام داده است.

9) بال راست تیم ملی بوسنی یک بازیکن تراز اول است که او هم در سری آ ایتالیا و یکی از تیم های صدرنشینش بازی می کند.میرالم پیانیچ فقط 23 سال سن دارد و بعد از حضور موفق در تیم های فرانسوی متز و لیون حالا یکی از بازیکنان اصلی آ اس رم به حساب می آید. جالب اینکه پیانیچ هم برای تم های زیر 17 و زیر 19 ساله های لوکزامبورگ چند بازی انجام داد اما طی پنج سال گذشته 46 بازی ملی برای بوسنی انجام داده است.

10) وداد ایبیشویچ یکی از بازیکنان شاخص و برجسته تیم ملی بوسنی به حساب می آید که در بوندس لیگا شناخته شده است.ایبیشویچ 29 ساله در هوفنهایم مطرح شد و حتی امید آقای گلی بوندس لیگا بود اما یک مصدومیت سنگین این عنوان را از او گرفت.با این حال وداد در 123 بازی برای هوفنهایم 48 گل به ثمر رساند و از ابتدای فصل گذشته بوندس لیگا به اشتوتگارت پیوست .ایبیشویچ که مدت کوتاهی هم در پاری سن ژرمن بازی کرده در 51 بازی ملی 20 گل به ثمر رسانده است.

11) بدون شک ادین ژکو بهترین و باکیفیت ترین بازیکن فعلی تیم ملی بوسنی است.این مهاجم بلند قامت که البته سابقه گلزنی به تیم ملی ایران را هم در کارنامه دارد در حال حاضر بهترین گلزن ملی کشورش به حساب می اید.ژکوی 27 ساله درخشش را از ولفسبورگ آلمان آغاز کرد و با گرافیته برزیلی گلزن ترین زوج تهاجمی اروپا را تشکیل داد.این بازیکن طی 11 بازی برای ولفسبورگ و کسب عنوان قهرمانی با این تیم در آلمان 66 گل برای سبزپوشان ولفسبورگ به ثمر رساند و سپس راهی منچسترسیتی شد.البته امسال با ترافیک خط حمله سیتی ژکو کم بازی می کند اما هر وقت بازی می کند گل می زند.ژکو که 6 سال است برای تیم ملی بوسنی بازی می کند طی 58 بازی 33 گل ملی به ثمر رسانده که آمار جالبی است.شماره 10 بوسنیایی ها دوسال و نیم قبل با رقم 27 میلیون پوند به منچستر سیتی پیوست و بعد از قهرمانی آلمان،قهرمانی لیگ برتر جزیره را هم تجربه کرد.

۱۳۹۲/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...