نسخه چاپی

قیمت مسكن در تهران

قبل از افزایش مبلغ وام خرید مسكن برخی از متقاضیان در بازار مسكن معتقد بودند كه این موضوع بر تعیین قیمت‌های پیشنهادی فروش تاثیرگذار خواهد بود، به‌طوری كه منحنی قیمت با رشد مواجه خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد: قبل از افزایش مبلغ وام خرید مسکن برخی از متقاضیان در بازار مسکن معتقد بودند که این موضوع بر تعیین قیمت‌های پیشنهادی فروش تاثیرگذار خواهد بود، به‌طوری که منحنی قیمت با رشد مواجه خواهد شد.

از طرف دیگر عده‌ای از مصرف‌کننده‌ها در بازار مسکن و بنگاهداران املاک در نیمه شمالی و مرکزی تهران براین باور بودند که مبلغ جدید وام خرید مسکن گره‌ای از کمبود بودجه خریداران باز نخواهد کرد و آنها همچنان بیرون بازار در انتظار فرصت مناسب باقی خواهد ماند.

استدلال این دسته از منتقدان، بی‌ارزش بودن مبلغ وام خرید در مقایسه با میزان قیمت‌های پیشنهادی فروش در بازار بود.

مشاوران املاک به‌عنوان شاهد در بازار معاملات واحدهای مسکونی تاکید کردند: افزایش وام خرید مسکن نه‌تنها قیمت‌ها را با نوسان روبه‌رو نکرد، بلکه باعث ایجاد رونق در بازار خرید و فروش هم نشد.

البته ناگفته نماند که فعالان بازار مسکن در برخی از محله‌های جنوبی تهران تاکید دارند که عده‌ای از متقاضیان بازار مسکن با کمک مبلغ جدید وام خرید موفق به خرید واحدهای متراژ کوچک شدند.
با این حساب به نظر می‌رسد وام جدید خرید مسکن فقط برای قشر محدودی در محله‌های خاصی از تهران کارآمد بوده است.

با توجه به این مساله، روز گذشته مدیرعامل بانک مسکن درباره واکنش بازار مسکن نسبت به افزایش سقف وام خرید به خبرگزاری فارس اعلام کرد: حجم معاملات مسکن 55 درصد کاهش داشته است، بنابراین مصوبه افزایش سقف وام مسکن در زمان مناسبی انجام شد و از طرف دیگر نگرانی‌هایی که بابت گران شدن مسکن به‌دلیل افزایش سقف وام مسکن بود، به واقعیت تبدیل نشد.

بت‌شکن در رابطه با کارآیی وام خرید مسکن در تهران افزود: وام 35 میلیون تومانی شاید برای تهران کفاف خرید یک واحد مسکونی را آن چنان ندهد اما برآوردها نشان می‌دهد که متوسط فروش مسکن در شهرستان‌ها یک میلیون و 650 هزار تومان است و این سقف می‌تواند کمک خوبی برای خرید مسکن در شهرستان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه افزایش مجدد سقف وام مسکن به منابع بانک و همچنین جمع‌آوری گزارش‌ها از وضعیت بازار مسکن بستگی دارد، تصریح کرد: گران‌نشدن مسکن در بازار یک گام مثبت در ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام است.

257452_649.jpg

۱۳۹۲/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...