نسخه چاپی

حمایت نمایندگان كرد مجلس از آموزش به زبان مادری

نمایندگان كرد نهمین دوره مجلس شورای در حمایت از آموزش به زبان مادری بیانیه‌ای صادر كردند.

به گزارش نما؛ نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی در حمایت از آموزش به زبان مادری بیانیه‌ای صادر کردند.
متن بیانیه به شرح زیر است:
در سالهای اخیر انسان به فکر حفظ یکی از بزرگترین میراث‌های بشری خویش یعنی زبان مادری بوده است. میراثی که در همین سالها مورد بی مهری های فراوانی نیز قرار گرفته به طوریکه بسیاری از زبانهایی که در جهان با آن صحبت می‌شد در حال نابودی است. در حال حاضر 15 سال از شکل گیری روز جهانی زبان مادری می گذرد لیکن اهمیت حفظ زبان مادری متوجه کشورهایی چون ایران است که دارای تنوع زبانی گسترده‌ای هستند. تنوعی که در نوع خود میراث اصیل انسانی و سرمایه جاودان اجتماعی به حساب می آید، گفتمان مبتنی بر انکار آموزش زبان مادری توسط عده‌ای که آن را وسیله ای برای ایجاد تفرقه و فتنه می‌دانند در زمره مواردی است که بدعتی جهانی، انسانی و ملی به حساب می‌آید زیرا که به رسمیت شناختن حق آموزش زبان مادری منشاء اختلاف و یا تجزیه طلبی نیست بلکه که بستری است برای غناء، ارتقا و تبادل خلاق فرهنگی و وفاق ملی.
در این بین فارغ از اینکه عده‌ای طرح آموزش زبان مادری را ابزار دولت کنونی در جذب آراء در انتخابات ریاست جمهوری دانسته‌اند و نیز بی آنکه خواسته باشیم این موضوع را به قضاوت بنشینیم که چنین است یا خیر، بایستی عدم اجرای آن را به صورت دقیق آسیب شناسی کرده و در راستای تحقق مطلوب این امر همت گماریم. لازم به یادآوری است که این موضوع یک اصل مستند جهانی و یک اصل مهم از قانون اساسی است که تاکیدی جدی بر حفظ میراث زندگی بشری یعنی زبان مادری همه مردمان ایران زمین و جهان دارد.
ما نمایندگان مجلس ضمن تاکید مجدد بر رعایت و اجرای اصول مندرج در قانون اساسی و پراهمیت خواندن آموزش زبان مادری منتقد سیاست‌های زبانی و اعلام نظرهایی می‌باشیم که منجر به همگون سازی زبانی شده و متذکر می‌شویم که چنین روندهایی فرهنگ گروه‌های زبانی را نیز مورد تهدید جدی قرار خواهد داد.
از طرفی معتقدیم که تنوع زبانی امری طبیعی در حیات بشری است و مسئله اصلی به رسمیت شناختن، فهمیدن و ارج نهادن آن است و اینکه مخالفت با آموزش زبان مادری به عنوان یک ابزار می‌تواند باعث محروم ماندن هزاران انسان شود که زبانشان غیر از زبان رسمی است و نه تنها که آموزش زبان مادری امنیت ملی را به مخاطره نمی‌اندازد که بایستی تاکید داشت که تنوع زبانی، سرمایه‌ای است گران سنگ که طلایی ترین فرصت نیز در راستای ایجاد و حفظ امنیت ملی و تحکیم منافع ملی به حساب می آید.
لذا انتظار آن داریم دولت ضمن تلاش مجدانه در عملیاتی کردن اصل 15 قانون اساسی بر اراده خویش در آموزش زبان مادری استوار بوده و با اظهارات غیرکارشناسی در این زمینه برخورد قاطعانه کرده و در راستای احقاق حق طبیعی و ذاتی تمامی شهروندان گام های اساسی بردارد.

۱۳۹۲/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...