نسخه چاپی

كاهش شدید حجم آب موجود در سد زاینده‌رود

تامین آب شرب اصفهان بزرگ كه شامل بیش از 56 شهر و 300 روستا است، ازطریق زاینده‌رود صورت می‌گیرد كه متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل وقوع خشكسالی، حجم سد زاینده‌رود بسیار كاهش یافته و هم‌اكنون حجم آب موجود در مخزن این سد به كمتر از یك‌چهاردهم ظرفیت آن رسیده است

به‌گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ، حمیدرضا جانباز در نشست بررسی مشکلات تامین آب شهرها و روستاهای استان اصفهان، گفت: اصفهانی‌ها باید در ماه پایانی سال مانند ماه‌های گرم سال در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا آب شرب موردنیاز آنان بدون هیچ مشکلی تامین شود.
وی افزود: تامین آب شرب اصفهان بزرگ که شامل بیش از 56 شهر و 300 روستا است، ازطریق زاینده‌رود صورت می‌گیرد که متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل وقوع خشکسالی، حجم سد زاینده‌رود بسیار کاهش یافته و هم‌اکنون حجم آب موجود در مخزن این سد به کمتر از یک‌چهاردهم ظرفیت آن رسیده است.
به‌گفته وی، این امر موجب شده است که بسیاری از چاه‌های فلمن که از دیگر منابع تامین آب شرب محسوب می‌شوند، خشک شده و از مدار بهره‌برداری خارج شوند و بر این اساس، حفر و تجهیز 76 حلقه چاه در اصفهان در دستورکار قرار گرفته است.
حمیدرضا جانباز مدیریت هوشمند مصرف را بسیار حایز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، امسال بارندگی در استان اصفهان در حد نرمال نیست؛ بنابراین به‌منظور غلبه بر مشکل کم‌آبی در اصفهان باید مدیریت هوشمند آب در دستورکار قرار گیرد که این مهم ازطریق مدیریت فشار آب و کاهش هدررفت آب صورت می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور سپس به کاهش آب بدون درآمد در استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه از سال 1386 تاکنون، میزان آب بدون درآمد در استان اصفهان رو به کاهش است به‌طوری که هم‌اکنون این رقم به 21 درصد رسیده است.
وی درباره چگونگی اصلاح شبکه‌های آب که به کاهش هدررفت آب در استان اصفهان منجر می‌شود، بیان کرد: اصلاح به‌موقع شبکه‌های فرسوده آب به اعتبار لازم نیاز دارد که در برنامه‌های بلندمدت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تدابیری به این منظور در نظر گرفته شده است.
جانباز افزود: این در حالی است که در بسیاری از کشورها هزینه اصلاح شبکه‌های فرسوده ازطریق تعرفه‌های آب صورت می‌گیرد اما متاسفانه در حال حاضر میزان تعرفه آب‌بها در کشور قابل توجه نیست به‌طوری که هم‌اکنون آب‌بهای حدود 72 درصد از مشترکان کمتر از 2500 تومان است و اگر دستورالعملی مبنی‌بر تعرفه‌های مجزا برای مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شود، می‌توان برنامه‌هایی برای اصلاح و نگهداری شبکه‌های فرسوده آب در دستورکار قرار داد.
وی همچنین به برنامه‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جهت تامین آب شرب استان اصفهان اشاره و عنوان کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تدوین برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت درصدد تامین آب شرب پایدار بیش از 56 شهر و 300 روستای اصفهان از حوضه زاینده‌رود است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور استفاده از پساب فاضلاب را در واحدهای صنعتی بسیار حایز اهمیت برشمرد و تصریح کرد: باید در استان اصفهان با همکاری استاندار تمهیدهایی لحاظ شود که صنایع استان نیاز آبی خود را ازطریق پساب فاضلاب برطرف کنند تا وابستگی آنها به آب حوضه زاینده‌رود کاهش یابد و دیگر بهره‌برداران بتوانند استفاده پایدارتری از حوضه زاینده‌رود داشته باشند.

۱۳۹۲/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...