نسخه چاپی

درخواست نهاوندیان ازرئیس جدیدكتابخانه ملی

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: یكی از برنامه های مهمی كه كتابخانه ملی در دوره جدید فعالیت خود می تواند دنبال كند، بازگرداندن اسناد مربوط به ایران از كشورهای دیگر و فراهم كردن زمینه دسترسی به این اسناد است.

به گزارش نما؛ مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز دوشنبه 5 اسفند با حضور محمدباقر نوبخت معاون توسعه نیروی انسانی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، حسام الدین آشنا مشاور رسانه ای رئیس جمهور و همچنین چهره هایی مانند عماد و یاسر هاشمی (پسران آیت الله هاشمی رفسنجانی)، سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی، سردار آجرلو، مرتضی طلایی، حسین مهرعلیزاده، کیومرث هاشمی، کاظم بجنوردی، محمد رجبی، فریدون علیزاده خلیلی و مصطفی فرحماندوست در سالن همایش های این سازمان در تهران برگزار شد.
محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در سخنانی در این برنامه از کتابخانه ملی به عنوان بوستان مرکزی جمهوری اسلامی ایران یاد و ابراز امیدواری کرد در دوره جدید فعالیت این سازمان گام های اساسی برای ارتقای جایگاه میراث فرهنگی ملت ا یران برداشته شود.
وی با اشاره به تحولات تکنولوژیک در عرصه اطلاع رسانی در جهان گفت: هرچند اطلاعات گسترش پیدا کرده است اما این اطلاعات عمق چندانی ندارد لذا ما باید ضمن استقبال از فناوری های جدید مراقب باشیم که عمق جویی فراموش نشود و داده های اطلاعاتی جانشین دانای ی نشود و اطلاع جای عمل و حکمت را نگیرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: سیاست کتاب در ایران باید داهیانه و با هماهنگی بین دستگاه های مختلف و به طور روشن مورد تصمیم گیری قرار بگیرد. ما در زمینه کتاب باید شاهد یک نهضت وثیق و عمیق باشیم در همین زمینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گسترش دسترسی به کتاب مسئولیت اساسی دارد ،دسترسی به کتاب و اسناد باید یک سیاست روشن و مورد حمایت را دنبال کند.
نهاوندیان با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال 1388 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در طول 4 سال گذشته آیین مه مربوط به این قانون تهیه شده بود اما به مرحله اجرا در نیامده بود خوشبختانه در فاصله چند ماه اخیر همکاران ما در وزارت ارشاد آیین نامه جامعی را در این خصوص تهیه کرده اند که مراحل نهایی این آیین نامه در کمیسیون مربوطه طی شده است و امیدواریم به زودی تصویب و ابلاغ شود و کمیسیون ماده 18 قانون یاد شده، با دستور رئیس جمهور آغاز به کار کند.
وی تاکید کرد: ما به طور جدی باید حق دسترسی آزاد به اطلاعات را فراهم کنیم و کتابخانه ملی باید مرکز و محور این حرکت باشد. باید دیجیتال سازی اسناد و کتب خطی گسترش پیدا کند اما این به آن معنا نیست که کتابخانه ملی پایگاه و نقطه امید اهل قلم نباشد.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به لزوم آزادسازی اسناد در دستگاه های مختلف گفت: اسناد ملی بعد از فاصله زمانی مقرر، باید در دسترس همگان قرار گیرند و از حالت انحصاری خارجی شوند. یکی از لازمه های این کار دسترسی به اسناد مربوط به ایران در کشورهای دیگر است. این یکی از برنامه های مهمی است که کتابخانه ملی باید دنبال کند.
وی تاکید کرد: تحرک دیپلماتیکی که دولت تدبیر و امید آغاز کرده است، در اولین گام بخشی از محدودیت های اقتصادی را از سر راه برداشت اما چیزی که کمتر در باره آن سخن گفته شده، شکسته شدن تحریم های سیاسی؛ ما یادمان نرفته که مراودات سیاسی کشور با خیلی از کشورهای جان در سطحی بالاتر از مدیرکل محدود شده بود و هیات های تجاری بسیار از کشورها برای سفر به ایران، با فشار و محدودیت مواجه بودند اما شما می دانید که شش ماه بیشتر نگذشته که تهران به کانون و محل رفت و آمد هیات های تجاری و دیپلماتیک کشورهای خارجی تبدیل شده است.
نهاوندیان از نیروهای فرهنگی کشور خواست تا از این به گفته او فضای باز به سرعت استفاده کنند و در همین زمینه یادآور شد: دیپلماسی فرهنگی می تواند معجزه بیافریند با معرفی چهره واقعی ملت ایران و انقلاب اسلامی. دیپلمات های ما باید راه را برای رهروان این مسیر که همان فعالان فرهنگی و اقتصادی هستند، باز کنند.
وی در حفظ و نگهداری آن چه را ایران فرهنگی نامید، یکی از وظایف مهم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برشمرد و گفت: در شرایطی که برخی از بدخواهان به دنبال غارت برخی از میراث فرهنگی ما هستند، باید یک همکاری جدی بین کتابخانه ملی و وزارت امور خارجه در این زمینه برقرار شود. کتابخانه ملی باید سیاست تشویق و هماهنگی را در پیش بگیرد ما باید یک سیاست ملی در رابطه با اسناد ملی و گنجینه های کتابخانه های خصوصی و دولتی اتخاذ کنیم.
رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین خواستار توجه فعالان عرصه های اقتصادی به امر کتاب به عنوان یک کالای اقتصادی و سود ده شد و ابراز امیدواری کرد رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشد.
وی در پایان سخنانش با تقدیر از روسای کتابخانه ملی از سال 1316 (زمان تاسیس این سازمان) تا کنون تاکید کرد: انجام ماموریت های با همت بلند این مرکز، جز با حمایت دولت امکان پذیر نیست، دولت تدبیر و امید با جهت گیری های آقای روحانی حتماً در اولویت فرهنگ و انجام ماموریت گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی اهتمام خواهد ورزید اما در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی پیش آمده، موقعیت کشور این گونه است که ما در بحث بودجه تدبیر کنیم که مردم کمتر فشار تورم را احساس کنند. این تدبیر خوبی نیست که در برخی جاها هزینه پروژه های عمرانی را بر مردم و به خصوص اقشار ضعیف تحمیل کنیم.

۱۳۹۲/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...