نسخه چاپی

پیشنهاد مجلس برای حمایت از سهامداران خرد

عکس خبري -پيشنهاد مجلس براي حمايت از سهامداران خرد

مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت استقرار حاكمیت شركتی، پیشنهادهایی برای حمایت از حقوق سهامداران خرد درایران ارائه داد.

به گزارش نما؛ به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام کرد: در سال‌های اخیر، همزمان با بزرگ شدن شرکت‌ها و بازار سرمایه، شکایات متعددی از عدم مراعات حقوق سرمایه‌گذاران کوچک و سهام‌داران خرد به مراجع نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی می‌رسند اگر بپذیریم توسعه پایدار نیازمند جلب اعتماد سرمایه گذاران و تامین مالی است، محدودیت بیش از پیش دسترسی به منابع مالی نیاز به تجمیع منابع پراکنده جامعه را ، از طریق جلب اعتماد عمومی نسبت به توزیع منافع ناشی از سرمایه گذاری، پررنگ‌تر می‌کند.
از سوی دیگر اجرای برنامه‌های خصوصی سازی در چارچوب سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، منافع عمومی گسترده‌ای را درگیر می‌کند و موفقیت آن در گرو حمایت از سرمایه‌گذاران و امنیت سرمایه گذاری‌هایشان است. در نتیجه ایجاد سیستم حاکمیت شرکتی مناسبی که تامین کننده کارآیی عملیاتی شرکت‌ها و بازده مناسب سرمایه گذاری شهروندان و حفظ حقوق بازیگران کوچک باشد به یک الزام سیاسی و اقتصادی بدل می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهند که استقرار مناسب سازو کارهای حاکمیت شرکتی موجب جذب و تخصیص بهینه منابع ، افزایش کارآیی عملیاتی، استیفای حقوق ذی نفعان مختلف و رشد سرمایه‌گذاری پایدار از طریق جلب اعتماد سرمایه گذاران می شود. برای نیل به این هدف، مسئولان و سیاستگذاران باید با ایجاد بسترهای مناسب قانونی و نظارتی ، محیطی امن برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری سرمایه گذاران فراهم آورند.
این گزارش نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از ظرفیت‌ها و سازوکارهای حاکمیت شرکتی در جهت ایجاد چارچوب مناسب نظارتی، ارتقای شفافیت، افزایش کارآیی و انسجام هیئت مدیره در جهت پیگیری اهداف شرکتی و تاکید بر حقوق سهام داران، گام برداشت. در پایان پیشنهاد می‌شود با تدوین چارچوب ها و رهنمودهای حاکمیت شرکتی، زمینه مناسب برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن در ارتقای عملکرد شرکت و حمایت از حقوق سهام داران فراهم شود.و اما پیشنهادها: برای بهره برداری از مزایای اوراق بهادار و... سازوکارهای مطرح شده در بازار سرمایه ایران پیشنهادهای ذیل می‌توانند موجب شکل گیری انتظارات موثر و تقاضای عمومی برای ارتقای کیفیت حاکمیتی در شرکت‌ها شوند:
1- تدوین قوانین مرتبط با حاکمیت شرکتی در قانون تجارت و اعمال آن ها در زیرمجموعه‌هایی مانند سازمان بورس و اوراق بهادار و...
2- زمینه سازی برای ایجاد و آغاز فعالیت موسسات رتبه بندی و الزام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به ارائه رتبه حاکمیت شرکتی خود و شرکت‌های زیرمجموعه.
3- استفاده از ظرفیت تشکل‌های سهام داران خرد و پررنگ تر کردن نقش این گروه از سهام داران با استفاده از دو استراتژی آموزش و انسجام به طور همزمان،
4- استفاده از ضمانت‌های اجرایی محکم تر با استفاده از ابزارهای حقوقی و قضایی و الزام به ارائه پیشنهاد خرید سهام خرد در صورت اقدام به خرید بلوک‌های کنترلی.

۱۳۹۲/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...