نسخه چاپی

نفت دادیم برنج گرفتیم

گشتی در آمار گمرك ایران نشان می دهد كه واردات ایران از هند در ۱۱ ماهه ۱۳۹۲ با رشد خیره كننده هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی مواجه شده است.

به گزارش نما ، در ۱۱ ماهه امسال واردات ایران از هند از نظر وزنی با رشد ۱۴۶.۳۳ درصدی به سه میلیون و ۱۲۱ هزار تن و از نظر ارزشی با رشد ۱۲۱.۳۲ درصدی به سه میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار رسید. رشد شدید واردات از هند باعث شد تا این کشور در ۱۱ ماهه امسال به سومین مبدا اصلی واردات کالا به ایران پس از امارات و چین تبدیل شود. همچنین سهم این کشور از کل واردات ایران در همین مدت از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به ۱۰.۶۹ و ۸.۷۱ درصد رسید.
برنج، کنجاله سویا، الکترودهای زغالی برای کوره ها، چای، مکمل های دارویی، جو، گوشت گاو، محصولات آهنی و فولادی، کاغذ، الیاف، نخ و محصولات مرتبط با نساجی، دانه کنجد و فرومنگنز عمده ترین محصولات وارداتی ایران از هند در ۱۱ ماهه سال جاری بودند. ناگفته نماند که کیفیت سلامت برنج‌های هندی هنوز به تایید دستگاه‌های نظارتی نرسیده است.
رشد شدید واردات ایران از هند در حالی است که صادرات ایران به هند در ۱۱ ماهه امسال هم از نظر وزنی دچار افت شد و هم از نظر ارزشی. در این مدت صادرات ایران به هند از نظر وزنی با افت ۰.۰۷ درصدی به چهار میلیون ۶۶۶ هزار تن و از نظر ارزشی با افت ۵.۳۶ درصدی به دو میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار رسید. به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی رشد شدید واردات ایران از هند در سال جاری مربوط به پول های بلوکه شده ایران در این کشور باشد که به نظر می رسد تا این جای سال این پول‌ها به صورت کالاهای مصرفی وارد ایران شده است.
در همین حال براساس تازه ترین خبر منتشر شده رویترز به نقل از معاون وزیر نفت و گاز هند گزارش داد که هند آمادگی دارد که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی های نفتی خود را به ایران بپردازد. در توافق ایران با قدرتهای جهانی در ماه نوامبر سال ٢٠١٣ میلادی، ایران از امکان دسترسی به چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار از دارایی های نفتی مسدود شده خود در بانکهای خارجی بهره مند شد.
ژاپن با پرداخت ٥٥٠ میلیون دلار از بدهی های نفتی خود به ایران در آغاز ماه فوریه سال ٢٠١٤ میلادی (٢٤ بهمن)، در زمینه پرداخت بدهی های نفتی به ایران پیشتاز شد. کره جنوبی نیز قرار است در ماه مارس سال جاری میلادی، دو پرداخت عمده به ایران داشته باشد که مجموع ارزش آنها به یک میلیارد دلار می رسد.

۱۳۹۲/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...