نسخه چاپی

مسكن مهر گران نمی شود

ادامه طرخ مسكن مهر در دولت یازدهم به یكی از كلیدی ترین حاشیه های اقتصادی كشور بدل شده است. به نظر می رسد دولت قصد دارد راهكاری برای كاهش اثرات تورمی اجرای این ایده بیابد.

به گزارش نما، دولت یازدهم که روی کار آمد وزیری در راس وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که پیش تر و در سالیان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وزارت مسکن آن دوره را مدیریت کرده بود. عباس آخوندی در حالی به وزارت تازه تاسیس راه و شهرسازی رفت که پیش تر انتقاد های قابل توجهی را به طرح مسکن مهر دولت احمدی نژاد وارد کرده بود. آخوندی اولین خبرسازی خود در وزارت راه و شهرسازی را با پیش کشیدن انتقاد های تند و تیز به طرح مسکن مهر دولت احمدی نژاد مطرح کرد. او در نخستین ساعت های حضورش در وزارت راه و شهرسازی به صراحت عنوان کرد که هیچ اعتقادی به طرح مسکن مهر ندارد.

هرچند پیش تر هم به صورت جسته و گریخته موضوع مسکن مهر را زیر سوال برده بود اما این بار در قامت وزیر راه و شهر سازی به طرحی تاخت که دولت دهم از آن به عنوان سندی افتخارآمیز تکیه کرده بود. قاطعیت او در مواجهه با طرح مسکن مهر به اندازه ای بود که در زمان کوتاهی برخی نمایندگان مجلس را وادار کرد به این موضوع واکنش نشان دهند. واکنش هایی که وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم را به عقب نکشاند و او بار دیگر واضح تر به دفاع از عقاید خود در رابطه با مسکن مهر پرداخت.

او در نخستین حضورش در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری گفته بود:« براساس گزارش آقای بهمنی بیش از ۴۰ درصد افزایش پایه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر است یعنی حدود ۴۰ درصد تورم بیش از ۴۰ درصدی فعلی ناشی از این حوزه است. کیفیت زندگی در مسکن‌های طرح مهر مهم است. در بازدیدی که از طرح مسکن مهر پردیس داشته‌ام، در بسیاری از موارد کسانی که در مسکن مهر ساکن شده‌اند کابینت های آشپزخانه را به علت نامناسب بودن، تغییر داده اند و این موضوع موجب اسراف شده است.»

پایبندی دولت به مسکن مهر

با وجود اینکه وزارت راه و شهرسازی چندان روی خوشی به طرح مسکن مهر نشان نداد اما به صراحت اعلام شد دولت خود را به تعهداتی که در قبال مردم در رابطه با مسکن مهر شده پایبند می داند. این موضوع به دفعات مطرح شد که در عین بی اعتقادی به مسکن مهر دولت آنچه به عنوان تعهد از دولت قبل باقیمانده را به مرحله اجرا در می آورد اما برای سامان بخشیدن به مسکن، طرحی دیگر را اجرایی خواهد کرد. طرح هایی که زمان اندکی پس از انتشار خبر محتوای آن تا حدی به مرحله اجرا درآمده است اما همچنان گویا خبر سازی های مسکن مهر ادامه دارد.

بر این اساس بسیاری از شهروندان از پولی بابت دریافت مسکن مهر پرداخت کرده اند پشیمان شده اند و خانه های تولید شده را اصلا مطابق با سلیقه شان نمی دانند. آنها گلایه های زیادی به محل احداث مسکن مهر و معماری آن وارد می دانند و حتی اعتقادشان بر این است که آنچه به عنوان محصول نهایی قرار است در اختیار آنها قرار گیرد با آنچه در توافق ابتدایی بوده همخوانی ندارد.

توقف تخصیص بودجه به مسکن مهر

حتی به نحوه واریز وجه نقد برای خرید مسکن مهر نیز گلایه های زیادی مطرح است. این گلایه ها در شرایطی مطرح شد که صبح روز چهارشنبه هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری در مراسم شورای اداری استان تهران که با حضور جمعی از فرمانداران استان تهران، حسین هاشمی استاندار تهران احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران در ساختمان استانداری برگزاری شد به صراحت عنوان کرد که رئیس جمهور دستور داده یک ریال از بانک مرکزی به مسکن مهر پرداخت‌ نشود: « مسکن مهر یکی از طرح‌هایی بود که فقط با اتکا به بانک مرکزی عملیاتی شد. ۴۲ هزار میلیارد تومان از منابع این طرح توسط بانک مرکزی تأمین شد اما به دلیل مشکلاتی که اجرای این شیوه از کار با مشکلاتی روبرو می‌شد رئیس جمهور دستور دارد حتی یک ریال هم به مسکن مهر پرداخته نشود و همه مسئولان مربوطه را موظف به یافتن راهکارهای جدید کرد. » بر این اساس به نظر می رسد مسکن مهر همچنان با حواشی پیرامونش به خودش مساله ساز باشد تا این میراث دولت های نهم و دهم همچنان با یک عدم ناسازگاری با شرایط اقتصاد ایران روبرو باشد.

در رابطه با طرح مسکن مهر و حواشی مربوط به آن مصطفی قلی خسروی به خبرآنلاین گفت:«جناب آقای دکتر آخوندی در جریان ادامه طرح مسکن بیان کردند که ما به مسکن مهر و تعهداتش عمل میکنیم و قطعا یک عده ای در پی شایعه پراکنی هستند که اجرا شدن طرح های مسکن مهر را به حواشی بکشانند».وی در خصوص کیفیت مسکن مهر افزود:«مردم مدتی است از ساختمان های مسکن مهر استفاده می کنند و از طرفی مهندسان انبوه ساز بر روی این پروژه ها نظارت داشته اند پس نمی شود گفت که دارای کیفیت نیستند این سخنان فقط باعث ناارامی جو جامعه می شود و مردم اصلا نگران نباشند».

از سوی دیگر حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران که این روزها با خبر ثبات بازار مسکن در رسانه ها خبر سازی می کند در خصوص افزایش قیمت مسکن مهر بر این باور است قیمت ها به هیچ عنوان تغییری نکرده است.

وی همچنین درباره ساخت نامناسب ساختمان های مسکن مهربه خبرآنلاین چنین می گوید:«طرح مسکن مهر تمام نیازها و کمبودهای جامعه را پاسخگو بوده اما به هر حال دارای ایراداتی نیز بوده است که نقطه یابی و مکان یابی در جهت ساخت پروژه ها، عدم ورود این طرح به شهرهای بزرگ و توجه نکردن به بافت فرسوده از مهمترین نقاط ضعف مسکن مهر می باشد». وی همچنین افزود:«دولت تدبیر و امید برای این مشکلات قطعا تدبیری اندیشیده است و باید به مرحله اجرا و عمل بگذارد تا این امیدی که در دل مردم ایجاد کرده است را به یک سمت و سوی ببرد که این طرح مسکن در حوزه های طرح جامع مسکن در حوزه مسکن اجتماعی و صندوق پس انداز مسکن ادامه پیدا کند».

با این وجود صحبت های که این روزا در خصوص مسکن مهر و مشکلاتش گفته می شود نگرانی های بسیاری در دل مردم ایجاد کرده است و امیدواریم با اجرایی کردن طرح «مسکن اجتماعی » خانه ای آرزوهای مردم بی سقف نشود.

۱۳۹۲/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...