نسخه چاپی

تهران به تمام تعهداتش عمل كرده اما گزینه نظامی روی میز است!

عکس خبري -تهران به تمام تعهداتش عمل کرده اما گزينه نظامي روي ميز است!

وزیر خارجه آمریكا در جمع خبرنگاران تصریح كرد كه ایران تاكنون به تمامی تعهداتش در قبال توافق اولیه «ژنو» پایبند بوده است و آمریكا موظف است قبل از بررسی گزینه نظامی، مذاكرات با ایران را دنبال كند.

به گزارش نما ، خبرگزاری رویترز نوشت، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه، به گروهی از خبرنگاران گفت که آمریکا تعهد دارد قبل از آنکه موضوع جنگ با ایران را بررسی کند، مذاکرات هسته‌ای با ایران را دنبال کند.
وی تصریح کرد: ما ابتکار عمل را به دست گرفتیم و این تلاش را پیش بردیم تا به این مسئله پی ببریم که آیا قبل از آنکه بخواهیم به جنگ (با ایران) برویم، راه‌حل سیاسی وجود دارد یا خیر.
«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا، همچون روسای جمهور پیشین آمریکا، اعلام کرده است که تمامی گزینه‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران روی میز قرار دارد و این گزینه‌ها دیپلماتیک و نظامی هستند.
کری ادامه داد: من معتقدم و از جنگ ویتنام فهمیدم که قبل از آنکه جوانان را به جنگ بفرستید، باید جایگزین‌های بهتر را پیدا کنید. این تعهدی است که ما بعنوان رهبران، تمامی راه‌حل‌های موجود را قبل از آنکه از افراد بخواهیم جان خود را از دست بدهند، بررسی کنیم و این چیزی است که ما در قبال ایران انجام می‌دهیم.
در حالیکه مذاکرات ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) درباره برنامه هسته‌ای و رسیدن به راه‌حل جامع در جریان است، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به دولت اوباما اعمال فشار می‌آورند تا لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کند اما کاخ سفید هشدار داده است که این اقدام مذاکرات جامع را تضعیف می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که ایران تاکنون به تعهداتش در قبال توافق اولیه ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ با ۱+۵ پایبند بوده است که در میان برخی موارد دیگر، کاهش ذخایر اورانیوم با درصد غنای ۲۰، عدم غنی‌سازی بالای ۵ درصد و عدم نصب سانتریفیوژ‌های بیشتر بوده است.
وی به خبرنگاران گفت: به طور کلی، فکر می‌کنم، آنها تمامی آنچه را که لازم بوده درباره کاهش‌ها انجام دهند، صورت داده‌اند. هیچ چالش سانتریفیوژ نداشته‌اند. آنها هیچ چیز اضافه نکرده‌اند. آنها اورانیوم ۵ درصد را کاهش داده‌اند. آنها اورانیوم ۲۰ درصد را کاهش داده‌اند. آنها در میانه انجام تمامی آن چیزهایی هستند که باید انجام دهند.

۱۳۹۲/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...