نسخه چاپی

خطر بحران غذایی در كمین آفریقای مركزی

عکس خبري -خطر بحران غذايي در کمين آفريقاي مرکزي

سازمان ملل درباره وقوع بحران غذایی در جمهوری آفریقای مركزی كه ماه‌هاست درگیر خشونت‌های قومی است، هشدار داد.

به گزارش نما، عبدو دینگ هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در جمهوری فقر زده آفریقای مرکزی روز یکشنبه ( ۱۱ اسفند،۲ مارس) درباره اوضاع در این کشور هشدار داد.



به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه، دینگ پس از بازدید از شهر بوار، واقع در غرب جمهوری آفریقای مرکزی گفت: «اگر توجه نکنیم به زودی شاهد تلف شدن مردم از گرسنگی خواهیم بود.»



این مقام سازمان ملل خاطر نشان کرد: «اکنون زمانی است که باید وارد عمل شویم. بذرها اکنون و پیش از شروع فصل بارندگی باید کاشته شود. علاوه بر این، باران‌ها ارتباط در برخی از مناطق را قطع خواهد کرد.»



دینگ گفت: «شدت فقر بیش از اندازه است. مردم از رفتن به خانه و کاشانه خود بسیار هراس دارند، کشاورزان مزارع خود را رها کرده‌اند. آن دسته از افرادی که به آن‌ها بذر داده شده بود مجبور به خوردن آن‌ها شده‌اند چرا که چاره‌ای غیر از این ندارند .»



سازمان «پزشکان بدون مرز» در ۹ اسفند ( ۲۸ فوریه) اعلام کرد هزاران پناهجوی اهل جمهوری آفریقای مرکزی که به کامرون گریخته‌اند در شرایط اسفناکی زندگی می‌کنند.



این سازمان امدادرسان حقوق بشر افزود این پناهجویان برای تغذیه و تامین لباس مورد نیاز خود به همبستگی جامعه محلی متکی هستند.



این سازمان از تمامی گروه‌های حقوق بشر خواست فورا کمک‌های مورد نیاز را برای کسانی که از جمهوری آفریقای مرکزی به کامرون وارد شده‌اند فراهم کنند.



جمهوری آفریقای مرکزی از دسامبر ۲۰۱۳ و پس از آن‌ که شبه‌نظامیان مسیحی حملات هماهنگی را عمدتا بر ضد گروه مسلمان سلکا آغاز کردند با ناآرامی‌های مرگباری مواجه بوده است. گروه سلکا در مارس ۲۰۱۳ دولت جمهوری آفریقای مرکزی را سرنگون کرده بود.



گفته می‌شود در درگیری‌های ماه گذشته در این کشور آفریقایی بیش از هزار نفر کشته بر جای گذاشته و حدود یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.



فرانسه دسامبر ۲۰۱۳ میلادی، بعد از تصویب قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر موافقت با استقرار نیروهای نظامی اتحادیه‌ آفریقا و فرانسه در جمهوری آفریقای مرکزی، ۱۶۰۰ نیروی نظامی به مستعمره‌ی سابق خود اعزام کرد. تعداد نیروهای فرانسوی در جمهوری آفریقای مرکزی اکنون به حدود ۲۰۰۰ نفر رسیده است.



پاریس مدعی است این حضور نظامی به منظور برقراری ثبات در جمهوری آفریقای مرکزی و تسهیل روند امدادرسانی و دسترسی امدادرسانان به مناطق خشونت‌زده است.



این درحالی است که استقرار و مداخله‌ی نیروهای نظامی فرانسه و اتحادیه‌ آفریقا در پایان دادن به روند خشونت و ناآرامی‌های قومی در جمهوری آفریقای مرکزی، تاثیر چندانی نداشته است.



جمهوري آفريقاي مرکزي با وجود برخورداري از منابع معدني غنی از جمله طلا و الماس، کشوري بسيار فقير به شمار مي‌آيد و بعد از استقلال در سال ۱۹۶۰، صحنه‌ کودتا و يا شورش‌هاي مختلف بوده است.



۱۳۹۲/۱۲/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...