نسخه چاپی

طرح جدید اسرائیل: فلسطین در مقابل ایران

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار با اوباما طرحی با عنوان "فلسطین در مقابل ایران" ارائه می كند.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار با اوباما طرحی با عنوان "فلسطین در مقابل ایران" ارائه می کند.

روزنامه انگلیسی ساندی تایمز با اعلام این خبر اضافه کرد: براساس این طرح، اسرائیل برپایی دولت مستقل فلسطین را در مقابل توقف کامل برنامه هسته ای ایران می پذیرد.

علاوه بر این، آمریکا باید دوباره در برابر ایران، مواضع سرسختانه بگیرد تا اسرائیل در برابر فلسطین موضع انعطاف پذیری داشته باشد.

قرار است نتانیاهو در دیدار روز دوشنبه با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن این طرح خود را ارائه کند.

جزئیات

منابع اسرائیلی درباره جزئیات طرح مورد ادعای نتانیاهو گفته اند: او سه درخواست درباره برنامه هسته ای ایران را مطرح می کند. سه خواسته شامل پایان غنی سازی اورانیوم، توقف تولید بمب اتمی و نابودی زرادخانه موشکهای بالستیک دور برد ایران (موشک های با برد بیش از 1500 کیلومتر) هستند.

همچنین مهمترین لابی اسرائیل در آمریکا یعنی آیپک نیز از این طرح نتانیاهو حمایت می کند و با اعمال فشارهای مختلف به دنبال تحقق آن است.

در مقابل، اوباما نیز تلاش می کند اسرائیل را به پذیرش طرح جان کری وزیر خارجه آمریکا برای صلح میان اسرائیل و فلسطین و تولد دولت مستقل فلسطین قانع سازد.

یکی از مشاوران نتانیاهو در این باره گفته است: نتانیاهو به صورت مقدماتی با برپایی دولت مستقل فلسطینی موافقت کرده است. او به سمت موافقت با عقب نشینی نظامیان اسرائیلی از بخش زیادی از مناطق کرانه باختری رود اردن حرکت می کند. او با راه حل میانه و وسط برای سرنوشت شهر قدس موافقت خواهد کرد.

اما این مشاور نزدیک به نتانیاهو تاکید می کند: توقف برنامه هسته ای ایران می تواند راه را برای طرح مسئله برپایی دولت مستقل فلسطین در پارلمان اسرائیل (کنیست) باز کند.

انتقاد کارشناسان اسرائیلی

یهونتان خبرنگار امور حزبی و سیاسی روزنامه هاآرتص هم در این باره گفت: طرح پیشنهادی نتانیاهو منطق دیپلماتیک ندارد. این طرح شاید بتواند برخی موفقیت ها را در صحنه بین المللی برای کابینه اسرائیل به همراه بیاورد اما سؤال این جاست که دولت آمریکا به چه میزان آمادگی تعامل با چنین طرح را دارد.

وی افزود: کابینه فعلی اسرائیل با طرح نتانیاهو برای پذیرش تشکیل دولت مستقل فلسطین به شرط حذف بازگشت آوارگان فلسطینی و عدم تقسیم شهر قدس هم موافقت نخواهد کرد. نتانیاهو در چنین صورتی مجبور است شاهد خروج احزاب تندروی راستگرای دینی باشد. او باید از احزاب مخالف چپگرا بخواهد وارد کابینه شوند.

"امل جمال" استاد علوم سیاسی در دانشگاه تل آویو هم گفت: مطرح کردن موضوع برنامه هسته ای ایران در این مرحله راهی برای انحراف افکار عمومی جهان از محور مذاکرات صلح با فلسطین است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...