نسخه چاپی

دولت روحانی وآزادی بیشتر در فضای مجازی؟

عکس خبري - دولت روحاني وآزادي بيشتر در فضاي مجازي؟

از روزی كه روحانی رییس دولت یازدهم شد گمانه زنی ها درباره آزادی بیشتر در فضای مجازی شروع شد. رفع فیلتر فیس بوك…

به گزارش نما ، به نقل از پارسینه، از روزی که روحانی رییس دولت یازدهم شد گمانه زنی ها درباره آزادی بیشتر در فضای مجازی شروع شد. رفع فیلتر فیس بوک اولین خواسته ای بود که با تشکیل کمپینی به همین نام در این شبکه اجتماعی مطرح شد و عضویت اعضای دولت در فیس بوک احتمال رفع فیلتر آن را قوت بخشید.
در واقع، بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، تحولی در فضای مجازی رخ داد.تحولی که بسیاری آن را زمینه ای برای رفع فیلتر شبکه های اجتماعی تعبیر کردند.
ماجرا هم از این قرار بود که بعد از رای اوردن کابینه یازدهم در مجلس، وزرای دولت روحانی یکی یکی به شبکه های اجتماعی فیلتر شده پیوستند و بعضا حتی اظهار نظرهای خاص هم داشته اند که علاوه بر صفحات اجتماعی شان تمام رسانه ها را نیز تحت تاثیر خود گذاشته است.
به این ترتیب بود که گزارش های محمد جواد ظریف ، در صفحه اجتماعی اش ارائه می شد و می شود و علی جنتی ، وزیر ارشاد نیز فیس بوکی شده است و گاهی از رفع فیلتر ها سخن می گوید.
با این وجود، بعد از جاگیر شدن دولتی ها، موجی از فیلترهای جدید موسوم به “فیلتر اندرویدی” ها آغاز شد و اولین نمود کامل در فیلتر نرم افزار ویچت خود را نشان داد.
با این وجود اما وزیر ارشاد در نشست صبحانه ای که با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران داشت به رفع فیلتر فیس بوک اشاره کرد و گفت: نمی‌توان به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلوی رشد چیزی را در کشور گرفت. بنابراین لغو فیلتر فیسبوک جزو مواردی است که پس از مدت زمانی حل خواهد شد.
وزیر ارشاد که صفحه شخصی او در فیس بوک جزو اولین عضویت های رسمی اعضای کابینه در این شبکه اجتماعی به حساب می آمد گفت: «من شخصا با مجموعه‌ای فرهیختگان در کشور اعتقاد داریم که نمی‌توانیم افراد را در محیطی محدود محصور کنیم و ادعا کنیم هیچ ارتباطی با دنیا نداریم و به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلو چیزی را بگیریم. اگر به عقب بازگردیم، می‌بینیم خیلی کارها که در اول انقلاب انجام شده مضحک به نظر می‌آید؛ مثل این که ویدئو و دستگاه فکس ممنوع بود.»
این اظهارات در حالی است که سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به تازگی اظهاراتی در باره وی چت و فضای مجازی داشته که قابل توجه است.
او در این خصوص گفته: دانشگاه باید خود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک را به رسمیت بشناسد چرا که این ابزارها فرصت‌ها و راهکارهای خوبی را برای رساندن صدای ما به جهان فراهم کردند. عده‌ای می‌گویند برای حضور در فیسبوک چه راه حلی داریم مگر بحرانی وجود دارد که به دنبال راه حل می‌گردید. این مسئله مثل این است که بگوییم زندگی در شهر نسبت به روستا مخاطره آفرین است. درست است که شهر آسیب پذیرتر است اما امکانات بیشتری دارد. در نگاه به حوزه فضای مجازی نباید به عنوان یک معضل به آن نگاه کرد.
هاشمی همچنین آمار جالبی از حضور دانشجویان در فضای مجازی ارائه کرده و گفته: طبق تحقیقات ۶۰ درصد دانشجویان ما از ابزارهای ارتباطی همچون وی چت و وایبر استفاده می‌کنند و ما باید آنها را مخاطب خود قرار دهیم و نباید با درگیر شدن در دعواهای خود این ۶۰ درصد را فراموش کنیم.
به این ترتیب به نظر می رسد طمطمه ها برای رفع فیلتر شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی به طور جدی آغاز شده است.
بی تردید شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی نوین این روزها نقش اساسی در زندگی جوانان دارند و نمی توان جلوی گسترش پیوستن نسل جوان به این شبکه هار ا گرفت و به این ترتیب شاید بهتر باشد برای کنترل فضای مجازی به جای فیلترینگ به دنبال راه حل کاربردی تری بود.
در هر حال باید منتظر ماند و دید بالاخره دولت روحانی با فیلترینگ ها چه می کند؟

۱۳۹۲/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...