نسخه چاپی

توافق ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه اتمی

طرفین برای ساخت حداقل دو نیروگاه اتمی دیگر از نوع قدرت و هر یك با ظرفیت حداقل هزار مگاوات همراه با آب شیرین كن، در كنار واحد اول نیروگاه اتمی ایران در بوشهر به توافق رسیدند.

به گزارش نما ، به نقل از ایرنا، «بهروز کمالوندی» در پاسخ به سوالی درباره نتایج مذاکرات مقامات سازمان انرژی اتمی ایران با «نیکلای اسپاسکی» معاون بین الملل شرکت دولتی روس اتم در تهران گفت: این مذاکرات منتهی به «پاراف پیش نویس پروتکل منظم (ضمیمه شده) به موافقتنامه ایران و روسیه در زمینه همکاری های هسته ای» شد که بر اساس موافقتنامه 1992 میلادی میان ایران و روسیه در زمینه همکاری های هسته ای دو طرف می توانند همکاری های خود را گسترش دهند.
وی تصریح کرد: بر این اساس، طرفین برای ساخت حداقل دو نیروگاه اتمی دیگر از نوع قدرت و هر یک با ظرفیت حداقل هزار مگاوات همراه با آب شیرین کن، در کنار واحد اول نیروگاه اتمی ایران در بوشهر به توافق رسیدند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: قرار است این توافقنامه به امضای دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و «سرگئی کرینکو» رییس روس اتم برسد که درباره زمان امضای آن تصمیم گیری خواهد شد.
کمالوندی تصریح کرد: قرار است طرفین بزودی درباره شرایط فنی و تجاری با یکدیگر مذاکره کنند و به تفاهم برسند.
به گفته وی، با توجه به شرایط اقتصادی و فنی، ساخت نیروگاه های اتمی بیشتر نیز در موافقتنامه میان ایراو و روسیه پیش بینی شده است.
در مذاکرات روز گذشته ایران و روسیه، سفیر روسیه در تهران، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، محمد احمدیان معاون نیروگاهی این سازمان و نیز نمایندگانی از وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی دولت حضور داشتند.
«نیکلای اسپاسکی» معاون بین الملل رییس شرکت دولتی روس روز گذشته برای گفت وگو و مذاکره درباره ساخت نیروگاه های جدید و همکاری ها دراین زمینه به تهران سفر کرد.
ایران و روسیه همکاری گسترده ای در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دارند که ساخت و تکمیل واحد نخست نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه یک هزار مگاوات برق از جمله مصادیق آن است.
دو کشور همچنین در زمینه تولید و مبادله ایزوتوپ های پزشکی هسته ای با همدیگر همکاری دارند و مقامات ارشد ایران و روس بارها بر ضرورت ادامه همکاری های هسته ای دو کشور تاکید کرده اند که تلاش برای ساخت واحد دوم نیروگاه هسته ای بوشهر از آن جمله است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...