نسخه چاپی

دموكراسی در سوریه با سرنیزه و آرپی‌جی محقق نمی‌شود

عکس خبري -دموکراسي در سوريه با سرنيزه و آرپي‌جي محقق نمي‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه دوگانگی غرب در حمایت از دموكراسی یك حقه‌بازی سیاسی است گفت: از یك سو ما می‌بینیم آنها نگران دموكراسی در سوریه هستند و از سوی دیگر مشاهده می‌كنیم كه با حمایت از تروریست‌ها می‌خواهند دموكراسی را محقق كنند، مگر تروریست‌ها می‌توانند در كشوری دموكراسی ایجاد كنند.

به گزارش نما ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست‌ خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه اظهار داشت: برای همه ما یکی از حوادث تلخ حوادثی است که در سوریه در سال‌ های اخیر شاهدیم و اینکه در این شرایط یک کشور مقاوم در خاورمیانه در پی دسیسه‌ها و مشکلاتی که به وجود آوردند مردمانش سختی و آوارگی می‌کشند.
وی ادامه داد: اقدامات فجیع تروریست‌ها یک نقطه تاریک برای تاریخ بشریت است و تاریک‌تر از آن این است که سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی این امور را می‌بینند و کاری نمی‌کنند و تنها به ژست سیاسی بسنده می‌کنند اما این حادثه جلوی روی بشریت در حال رخ دادن است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فجایع از مرزهای سوریه عبور کرده و اقدامات تروریستی در عراق و لبنان نیز در حال انجام است و گاهی این گونه تبلیغ می‌شود که سوریه را به یک کارگاه ترویست‌ساز تبدیل کردند.
لاریجانی تصریح کرد: این حادثه، حادثه بسیار تلخ و یک ننگ برای کشورهای بزرگ است که در پشت صحنه به تروریست‌ها کمک می‌کند.
لاریجانی به عوامل بروز حوادث در سوریه اشاره کرد و گفت: در زمان انقلاب تونس در سفری که به یکی از کشورهای منطقه داشتم یکی از مقامات این کشور حرف جالبی به من زد و حرف او این بود که بعد از تونس شاهد تحولات در سوریه خواهیم بود و شما این موضوع را تا 2 ماه دیگر می‌بینید که دقیقا همین موضوع نیز اتفاق افتاد پس مشخص شد عده‌ای قصد دارند در پشت صحنه کشورها را به هم بریزند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجیه غرب در ایجاد بحران در سوریه این بود که باید دموکراسی در سوریه محقق شود، گفت: در این راستا ما با برخی از مسئولین کشورهای منطقه صحبت کردیم و این نکته را به آنها یادآور شدیم که ما از تعمیق دموکراسی در هر کشوری من جمله سوریه حمایت می‌کنیم اما قبول نداریم که با سرنیزه و آر‌پی‌جی دموکراسی در سوریه به وجود خواهد آمد.
وی تصریح کرد: دموکراسی یک خواست مردمی است که با سرنیزه محقق نمی‌شود چراکه این مخالف روح دموکراسی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما این مطلب را به دوستان خود در منطقه نیز بیان داشتیم ادامه داد: ما در صحبت با مسئولین منطقه اظهار داشتیم با مذاکره سیاسی برای تعمیق دموکراسی در سوریه، بحرین و ... موافقیم اما با ورود سلاح و اشغال نظامی به بهانه دموکراسی مخالفیم اما آنها این حرف را گوش نکردند و در این راستا وزیر خارجه یکی از کشورهای منطقه نیز اظهار داشت نگران نباشید چراکه ظرف دو هفته دیگر وضع سوریه تغییر می‌کند که ما در جواب اظهار داشتیم شما یا صحنه را درست نمی‌شناسید و یا یک رویایی دارید که فکر می‌کنید به راحتی قابل وصول است.
لاریجانی ادامه داد: در سفری که به ژنو داشتم آنجا برخی از کشورهای اروپایی مطرح می‌کردند که رئیس‌جمهور سوریه باید کنار برود اما ما پاسخ دادیم که اصولا کسی نمی‌تواند دستور بدهد که رئیس کشوری برود یا بیاید و شما چنین حقی ندارید که برای مردم سوریه تصمیم بگیرید.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه این موضوع محل نزاع ما و کشورهای غربی بود تصریح کرد: در مسیر مذاکرات احساس کردیم آنها چیز دیگری را دنبال می‌کنند ما نیز براساس منطق خودمان با کشورهای مختلف رایزنی کردیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از دو سال است که از این ماجرا گذشته و ادعای آنها برای تحقق دموکراسی در سوریه و فضاحت ادعای آنها مبنی براینکه برای دموکراسی در سوریه تقلا می‌کنند روشن شده است.
لاریجانی تصریح کرد: اگر نگاهی به منطقه بیاندازید اکثر کشورهایی که در منطقه هستند که دیکتاتوری بودند و انقلاب در آنها صورت گرفت و یا دیکتاتوری دارند و انقلابی در آنها صورت نگرفته است از دوستان آمریکا و غرب هستند و ما این موضوع را در انقلاب تونس و مصر شاهد بودیم که آمریکا چقدر از دیکتاتورهای این دو کشور حمایت می‌کرد.
وی با طرح این سوال که بقیه کشورهایی که در منطقه هستند و دموکراسی ندارند مورد حمایت چه کسانی هستند گفت: این گزاره یک گزاره کاملا درستی است که دیکتاتوری منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جز اتکا به آمریکا و غرب امکان حضور ندارد و امروز هم در منطقه دیکتاتورهای مورد حمایت آمریکا هستند اما غرب عنوان می‌کند نگران دموکراسی در سوریه است.
وی با بیان اینکه دوگانگی غرب در حمایت از دموکراسی یک حقه‌بازی سیاسی است گفت: از یک سو ما می‌بینیم آنها نگران دموکراسی در سوریه هستند و از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که با حمایت از ترویست‌ها می‌خواهند دموکراسی را محقق کنند، مگر تروریست‌ها می‌توانند در کشوری دموکراسی ایجاد کنند.
لاریجانی با تاکید براینکه هرجا ترویسم ورود می‌کند دموکراسی باید از آن خارج شود گفت: آنها گمان می‌کردند خیلی زودتر می‌توانند با تغییر سوریه نقشه جدیدی در خاورمیانه ایجاد کنند اما باید گفت نقشه خاورمیانه با تروریسم تغییر نمی‌دهد جز اینکه آشفتگی در منطقه را افزایش می‌دهد.
رئیس قوه مقننه با طرح این سوال که اگر آمریکایی‌ها معتقدند مدیریت صحنه و جهان در دست آنهاست پس چرا مسئله سوریه را حل نمی‌کنند گفت: تصور می‌کنم اولا آمریکایی‌ها قدرت خود را در منطقه از دست داده و عاجزند که ما این عجز را در اشغال عراق، افغانستان، جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه شاهد بودیم و ثانیا آنها نمی‌خواهند مسئله سوریه حل شود چون اگر می‌خواستند می توانستند از کمک دیگران استفاده کنند لذا بنده فکر می‌کنم تئوریشان این است که سوریه را درگیر یک جنگ طولانی کنند تا خودشان راحت باشند ولی منطقه آشفته باشد.
لاریجانی با تاکید براینکه تئوری که آمریکا و غرب در موضوع سوریه دنبال می‌کنند طولانی شدن ماجرای سوریه است نه حل آن گفت: در این راستا باید رایزنی‌های مستمر و کمک‌های انسان دوستانه از سوی کشورهای دوست سوریه مورد توجه قرار گیرد و مهم‌تر این است که کشورهایی که درک درستی از تحولات دارند رایزنی‌های خود را ادامه دهند چراکه راه‌حل منطقه‌ای می‌تواند مشکل سوریه را حل کند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...