نسخه چاپی

ماجرای خواندنی هواپیمایی لبنانی كه ۵۶ سال مفقود شده است

حادثه ناپدید شدن هواپیمای مسافربری مالزی آرشیو حوادث عجیب هواپیمایی را ورق زد و در اسناد موجود در این رابطه آشكار شد كه در سال ۱۹۵۷ نیز حادثه‌ای مشابه در سواحل لبنان رخ داده است.

به گزارش نما ، به نقل از پایگاه خبری العربیه؛ عجیب ترین حادثه ناپدید شدن هواپیمای مسافربری در تاریخ پروازهای مسافربری جهان مربوط به پروازی که در سال 1957 از بیروت به مقصد کویت و از آنجا به مقصد منامه حرکت کرد.
همین اندازه تصور کنید که چنین چیزی در سواحل بیروت که بسیار آرام است و از نور و دید کافی هم برخوردار است روی می دهد.
در چنین شرایطی در همان سال حادثه سقوط یک فروند هواپیمای دو موتوره رقم می خورد و بعد از گذشت دهها سال از زمان حادثه تنها در سال 2000 بود که سرنوشت این هواپیما مشخص می شود.
این حادثه به این سبب عجیب بود که با گذشت این مدت نه از قطعات لاشه هواپیما خبری می شود و نه از بقایای اجساد و وسایل مسافران چیزی به دست می آید، البته این هواپیما، محموله ارزشمند دیگری هم داشت، 14 جعبه بزرگ حاوی شمش های طلا به ارزش فعلی بیش از 17 میلیون دلار که به مقصد بحرین باید انتقال می یافت.
این حادثه یکی از عجیب ترین حوادث سوانح هوایی در تاریخ پروازهای مسافربری جهان تا به امروز به شمار می آید، این حادثه در اسناد پروازی به ثبت رسیده است.
این حادثه که 56 سال از وقوعش در لبنان می گذرد، در نشریات آن زمان لبنان به عنوان یکی از عجیب ترین و خونین‌ترین پروازهای آن زمان خود به شمار می آمد، و در تاریخ "مدیریت کل پروازهای مسافربری لبنان" مستند شده است.
اسناد هواپیمایی در آرشیو لبنان چنین حکایت می کنند: در ساعت یک و 49 دقیقه بعد از ظهر روز 3 اکتبر سال 1957 هواپیمای دو موتوره لبنانی با 4 خدمه و 23 مسافر به سمت کویت در پرواز بود که در این هواپیما شمش های طلایی به وزن 400 کیلوگرم در 14 جعبه بزرگ حمل می شد، قرار بود مسیر نهایی این پرواز به بحرین ختم شود و محموله طلا هم به منامه انتقال یابد که در همان زمان مذکور این پرواز از وجود مشکل در پروازش خبر داد.
در آن سانحه عجیب پروازی "شکرالله ابی سمرا" خلبان لبنانی با وحشت خطاب به برج کنترل می گوید: من کاپیتان "هواپیمایی لبنان" در مسیر پرواز به سمت کویت هستم، هواپیمای ما در ارتفاع 10 هزار و 500 پایی قرار دارد و متعلق به شرکت کورتیس سی 46 هستیم و در فاصله 40 کیلومتری بیروت هستیم هواپیما دچار آتش‌سوزی شده است و در حال کم کردن ارتفاع هستیم می خواهیم اجازه بازگشت فوری بگیریم.
برج مراقبت در پاسخ می گوید: بسیار خوب موضوع فرود اضطراری شما را بررسی می کنیم تا به سلامت فرود آیید.
خلبان با سرعت جواب می دهد: هواپیما در حال کاهش ارتفاع است و ما اکنون در ارتفاع 6 هزار پایی هستیم گمان می‌کنم نتوانم خود را به فرودگاه بیروت برسانم، آتش در حال گسترش است.
دو دقیقه بعد خلبان گفت: ما در ارتفاع 1500 پایی هستیم دیگر کنترل هواپیما را در دست ندارم، من مسئول این اشتباه نیستم، اشتباه من نبود... ، سپس سکوتی مرگبار حاکم شد.
در آن روزی که لبنان نخستین سانحه هوایی تاریخ خود را شاهد بود، جهان هم عجیب ترین حادثه و سانحه تاریخ را شاهد بود، سانحه‌ای که بر اثر آن هواپیما در اقیانوسی بی‌کران سقوط نکرده بود، و حتی در پهنه دریای بزرگی هم نبود، بلکه تنها در فاصله 18 کیلومتری از فرودگاه بیروت روی داد.
این پرواز در فاصله 13 کیلومتری از خشکی سقوط کرد، اما با این وجود تنها بعد از گذشت 56 سال از وقوع ان سانحه لبنان و جهان از اصل ماجرا مطلع شد، و متوجه شدند هواپیمای شعله‌ور در حالی که به شدت می سوخت در آب سقوط کرد.
اسناد موجود در این رابطه حکایت از آن دارند که هواپیمای دو موتوره لبنانی به جای این که در کویت فرود آید در دریا و در عمق 1400 متری فرود آمد، خلبان و کمک خلبان و مسافران لبنانی، کویتی، انگلیسی و آمریکایی این پرواز همگی در عمق دریا برای 56 سال جای گرفتند و بقایای اجسادشان در این مدت در درون لاشه ذوب شده هواپیما محصور مانده بود.
باور کارشناسان بر این است که بدنه هواپیما به دلیل شدت حرارت ناشی از سوختن هواپیما به حدی بود که بدنه خارجی ذوب شده بود و به محض سقوط در آب به یکباره آهن مذاب بروی مسافران بسته شده و باعث شد تا اجساد در درون لاشه مذاب باقی بماند.
این ماجرا برای بازماندگان قربانیان بحرینی این حادثه دردناک بود، اما صاحبان شمش های طلا دردی مضاعف داشتند.
تا این که در سال 1993 یک شکارچی گنج سوئدی با مطالعه اسناد سال 1957 به این فکر افتاد تا این گنج پنهان در آبهای بیروت را با کمک تجهیزات پیشرفته از آب بیرون بکشد، سرانجام در سال 2000 وی تجهیزات لازم را با خود به بیروت رساند و با کسب اجازه از مقامات لبنانی برای کشف لاشه هواپیما از دل دریا وارد عمل شد، وی پیش از آغاز کار با مقامات لبنانی توافق کرد 75 درصد از ارزش طلای داخل هواپیما را به عنوان دست مزد بگیرد و مابقی را به دولت لبنان مسترد کند.
وی فعالیت جستجو را آغاز کرد اما بعد از مدتی تلاش با وجود تجهیزات مدرنی که با خود به همراه آورده بود نتوانست این هواپیما را کشف کند، و از این رو با تحمل زیان تمام امکانات اجاره‌ای و تجهیزات خریداری شده دست از پا درازتر به آمریکا بازگشت.
اکنون و بعد از گذشت این سال ها هنوز اثری از این هواپیما به دست نیامده و در لبنان هنوز در خصوص طلسم آن بخش از دریا و اسرار آمیز بودن آن پرواز شایعه هایی وجود دارد.

۱۳۹۲/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...