نسخه چاپی

رییس‌مجلس به بلاروس می‌رود

عکس خبري -رييس‌مجلس به بلاروس مي‌رود

هیچ موضوع بسته‌ای در توسعه همكاری میان ایران و بلاروس وجود ندارد و امیدواریم این همكاری‌ها به نفع دو ملت باشد. وزیر امور خارجه كشورمان از سفر آتی علی لاریجانی رئیس مجلس كشورمان به بلا روس خبر داد و تاكید كرد روابط ایران و بلاورس در طی ۲۱ سال گذشته مبتنی بر منافع ملی دو كشور است.

به گزارش نما ، محمد‌جواد ظریف در نشست خبری خود با ولادمیر ماکی وزیر امور خار جه بلاروس که ظهر امروز ضمن اشاره به سفر فردای خود به وین گفت: وزیر محترم امور خارجه بلاروس به دعوت من در ایران هستند.
وی ادامه داد: روابط ایران و بلا روس که در همین روز‌ها به ۲۱ سالگی می‌رسد مبتنی بر منافع ملی دو کشور و مستقل از اوضاع و احوال بین المللی است.
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه در ۲۱ سال گذشته روابط ایران و بلاروس رو به توسعه و تقویت بوده است، خاطر نشان کرد: در یکی دو سال گذشته روابط میان ایران و بلاروس به خاطر فشار بین المللی به حالت رکود تبدیل شده بود، اما هر دو کشور در سطح رهبران مصمم هستند تا روابط را گسترش دهند.
ظریف با تاکید بر اینکه روابط ایران و بلاروس و همه جانبه و در همه حوزه‌های سیاسی؛ اقتصادی؛ فرهنگی و علمی تصریح کرد: مواضع ایران و بلاروس علیه هیچ کشور دیگری نیست و بر اساس نیاز‌ها و علا ئق مشترک دو کشور است.
وی با اشاره رشد علم و فن‌آوری که تا به حال در هر دو کشور افزود: امیدوارم امکان هم افزایی بیشتر در حوزه‌های علمی و فن آوری میان دو کشور ایجاد شود، هرچند که زمینه‌های خوبی نیز برای گسترش دو جانبه و جود دارد.
وزیر امور‌خارجه کشو‌رمان با تشکر از مواضع بلا روس در حمایت از ایران خاطر‌نشان کرد‌: ایران نیز ‌متقابلاًٌ در همه عرصه‌ها و مسائل از بلاروس حمایت می‌کند.
در ادامه ظریف از سفرعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بلاروس در اوایل سال آتی خبر داد و گفت: فردا نیز اجلاس مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار می‌شودکه ریاست این کمیسیون را وزرا صنعت دو کشور بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه بلاروس امروز و فردا ملاقاتهای متعددی با مسئولین خواهد داشت ابراز امیدواری کرد که این دیدار‌ها و روابط به نفع دو کشور و ملت ادامه پیدا کند و در ادامه ولادمیر ماکی با تشکر از محمد جواد ظریف به خاطر دعوت از وی به خاطر سفر به تهران گفت: این سفر امکان خوبی را فراهم کرد تا رایزنی‌هایی که در ماه سپتامبر داشتیم را ادامه بدهیم.
وی با بیان اینکه در مذاکرات امروز مسائل جاری دو کشور و دور نمای همکاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: به طور سنتی هیچ گونه مانع سیاسی برای توسعه همکاری دو کشور وجود ندارد.
ماکی با تاکید بر اینکه ایران و بلاروس از سطح بالای روابط سیاسی برخوردار هستند، اظهار داشت: ما نباید به این سطح بسنده کنیم و باید آن را توسعه بدهیم تا به رشد اقتصادی و سیاسی دو کشور کمک شود.
وزیر امورخارجه بلاروس با اشاره به رشد همکاری‌های ایران در حوزه‌های علمی و فناوری خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر کمیسیون علمی و فناوری دو کشور برگزار شد و همکاری‌های بین دانشگاهی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. اما باید روابط فرهنگی و ورزشی نیز برقرار و توسعه یابد.
وی با اشاره به پرواز مشترک میان دو کشور اذعان داشت: این پرواز نیز می‌تواند به گسترش روابط دو جانبه کمک کند.
وی در ادامه به توافق ایران و ۱+۵ اشاره کرد و افزود: توافق ژنو می‌تواند به توسعه روابط تجاری و افزایش سطح مبادلات دو کشور کمک کند، این سطح از روابط تجاری و مبادلات در اندازه وشان دو کشور نیست، هر چند که الان سطح روابط دو کشور در حد ۶۰ میلیون دلار است.
ماکی با اشاره به دیدار فردای خود با وزیر صنعت کشورمان تاکید کرد: هیچ موضوع بسته‌ای در توسعه همکاری میان ایران و بلاروس وجود ندارد و امیدواریم این همکاری‌ها به نفع دو ملت باشد.
وزیر امور خارجه بلاروس با تشکر از حمایت‌های ایران از این کشور یادآور شد: ما نیز همیشه از ایران به خاطر مسائل حساس حمایت کرده‌ایم.
وی با اشاره به مواضع مشترک ایران و بلاروس گفت‌: ‌ما دیکتاتوری را در سطح بین المللی را قبول نداریم و معتقدیم که نباید دو ابر قدرت درعرصه بین المللی حاکم باشند و به نظام چند قطبی معتقدیم.

۱۳۹۲/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...