نسخه چاپی

حجم خرید اینترنتی در ایران

فرانك اسكویی قائم مقام مركز توسعه تجارت الكترونیك گفت: برآورد خرده‌فروشی اینترنتی برای سال ۹۲ معادل ۹ هزار میلیارد تومان است و این به آن معناست كه مردم در سال‌جاری ۹ هزار میلیارد تومان از فروشگاه‌های اینترنتی خرید كردند.

وی افزود: از مجموع ۹ هزار میلیارد تومانی مه در خریدهای اینترنتی مبادله شده ۲۷۰ میلیارد تومان ان مربوط به خریدهای فصل زمستان و آخر سال بوده است.
قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک با توجه به افزایش خریدهای اینترنتی در روزهای پایانی سال اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم مردم جهت خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌هایی خرید کنند که مشخصات واقعی خود را به طور دقیق و کامل در وب‌سایت خود درج می‌کنند.
وی افزود: بهتر است از سایت‌هایی خرید شود که حتما نماد اعتماد الکترونیکی داشته و نام این فروشگاه‌ها در فهرست فروشگاه‌های معتبر در سایت Enamad.ir قابل مشاهده باشد.
اسکویی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های معتبر اینترنتی معمولا نحوه دریافت و پرداخت وجه مختلفی دارند اظهار داشت: پرداخت‌های آن‌لاین از طریق پست از جمله دریافت و پرداخت‌های به کار رفته شده در فروشگاه‌های معتبر اینترنتی است.
به گفته‌ی قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک علاوه بر خرید از وب سایت‌های قابل اعتماد، از امنیت سیستم یا رایانه‌ای که از طریق آن خرید آن‌لاین انجام می‌دهید؛ مطمئن باشید.
وی ادامه داد: بهتر است حتی‌الامکان مردم از پرداخت اینترنتی در کافی‌نت‌ها پرهیز نمایند.
اسکویی یکی از معهم‌تریم خطرات امنیتی موجود در زمینه خریدهای غیرحضوری را، کلاهبرداری به روش فیشینگ دانست و گفت: از طریق این روش است که افراد سودجو، کاربران را به صفحات قلابی که شبیه صفحات سایت‌های معتبر است؛ راهنمایی کرده و از آنان کلاهبرداری می‌نمایند.
وی افزود: در این حالت است که کاربران گمان می‌کنند وارد سایت یک فروشگاه و یا حتی بانک مورد نظر خود شده چرا که این صفحات بسیار شبیه به سایت‌های موردنظر آنها می‌باشد.
اسکویی با بیان اینکه این حملات شکل‌هایی نظیر درخواست اطلاعات از سوی بانکی قلابی، اعلام برنده شدن شما در قرعه‌کشی و یا پیغامی از طرف شبکه‌های اجتماعی به خود می‌گیرد تصریح کرد: حالت‌های مختلف فیشینگ شامل ایمیل از طرف فردی که ادعا می‌کند دوست یا همکار شماست؛ است.
وی ادامه داد: پیغام یا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی وب‌سایتی با نامی مشابه و‌بسایت‌هایی که شما متناوبا به آن سر می‌زنید از جمله روش‌های فیشینگ در کلاهبرداری‌های اینترنتی است.
وی همچنین توجه مردم به کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق ارسال برنامه‌های پیغام فوری مانند یاهو مسنجر و یا ویندوز لایو مسنجر جلب کرد و گفت: برخی کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق پیام های کوتاه تبلیغاتی بر روی تلفن همراه افراد است.
قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک به مردم توصیه کرد در پرداخت‌های آن‌لاین از طریق درگاه‌های بانکی به دستورالعمل‌های امنیتی توجه شود.
وی به منظور حفظ اطلاعات کارت‌های بانکی هشدارهایی را به این شرح اعلام کرد:
- هر کاراکتر رمزی که شما به تعداد کاراکترهای رمز عبور خود اضافه می‌کنید؛ میزان امنیت ایجاد شده به وسیله آن چندی برابر افزایش می یابد.
- تعداد کلمات و حرف رمز عبور(پسورد) خود را حداقل تا هشت مورد انتخاب کنید.
- رمز دوم با رمز اینترنتی که برای پرداخت‌های اینترنتی لازم است کاملا متفاوت باشد.
- در زمان پرداخت اینترنتی دقت نمایید حتما اطلاعات را در صفحه درگاه بانکی Shaparak.ir وارد نمایید.
اسکویی همچنین توصیه کرد در زمان خرید و یا ثبت‌نام برای خرید، تحت هیچ شرایطی اطلاعات حساب و کارت بانکی خود را در اختیار هیچ فروشگاه اینترنتی قرار ندهید و در صورت مشاهده حتما از طریق سایت enamad.ir تخلف را گزارش نمایید.
وی افزود: هیچ گاه اطلاعات حساب و کارت بانکی، تاریخ انقضای کارت، شماره cvv۲ و یا رمزهای اول و دوم خود را از طریق پیامک برای دیگران ارسال نکنید.
وی ادامه داد: هنگام موارد نمودن رمز اینترنت بانک حتما از صفحه کلید امنیتی استفاده کنید.
قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه از اسفند ۸۹ کلیه کسب و کارهای اینترنتی ملزم به اخذ نماد الکترونیکی به عنوان مجوز فعالیت در فضای مجازی از مرکز توسعه تجارت الکترونیک شده‌اند اظهار داشت: این نماد با یک علامت (آرم) مشخص در صفحه نخست سایت مورد نظر قابل مشاهده است که بر این اساس بازدیدکنندگان از فروشگاه‌های اینترنتی جهت بررسی صحت اصالت آن لازم است برروی آن (علامت) کلیک کرده و اطلاعات فروشگاه را در مجوز مشاهده نمایند.
اسکویی تصریح کرد: خریداران از این فروشگاه ها می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف و یا نارضایتی، موضوع مورد نظر را جهت بررسی برای نماد اعتماد الکترونیکی به سایت enamad.ir ارسال نمایند

۱۳۹۲/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...