نسخه چاپی

تحویل ماهواره مصباح به ایران پس از رفع تحریم‌ها

موافقت نامه ساخت ماهواره مصباح در سال 1376 میان وزارتخانه های علوم و ارتباطات به امضا رسید و ساخت نمونه آزمایشگاهی این ماهواره در سال های 1378 تا 1380 با همكاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و مركز تحقیقات مخابرات انجام شد.

به گزارش نما ، ماهواره مخابراتی «مصباح» که یکی از نخستین ماهواره های ساخت محققان ایرانی است، با سرمایه گذاری بالغ بر 10 میلیارد تومان با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به نمایندگی از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات ساخته شد.
موافقت نامه ساخت ماهواره مصباح در سال 1376 میان وزارتخانه های علوم و ارتباطات به امضا رسید و ساخت نمونه آزمایشگاهی این ماهواره در سال های 1378 تا 1380 با همکاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و مرکز تحقیقات مخابرات انجام شد.
ساخت مدل مهندسی و فضایی ماهواره مصباح نیز با همکاری یک شرکت ایتالیایی توسط نیروهای متخصص داخلی انجام شده است .این ماهواره هم اکنون برای بررسی های بیشتر در کشور ایتالیا قرار دارد.
حمید فاضلی روز دوشنبه در گفت و گو باخبرنگار علمی ایرنا افزود: تاکنون تلاش هایی برای برگرداندن این ماهواره به ایران صورت گرفته است ولی به طور حتم با رفع تحریم ها این ماهواره به کشور بازمی گردد.
همچنین محمد حسن انتظاری رییس پژوهشگاه ماهواره سازمان فضایی ایران و دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد ماهواره مصباح به خبرنگار ایرنا گفت : این ماهواره کاملا مخابراتی است و بیشتر برای مخابرات غیر همزمان (آف لاین) کاربرد دارد . این ماهواره برای انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر به کار رود.
وی تاکید کرد که برای بازگشت این ماهواره باید منتظر رفع مشکل تحریم ها باشیم.
ماهواره مصباح 75 کیلوگرم وزن دارد و عمر مفید این ماهواره سه سال تخمین زده می شود.
ماهواره مصباح پس از استقرار در مدار ، 14 بار در شبانه روز دور زمین می چرخد و سه تا چهار بار از طریق ایستگاه های زمین قابل مشاهده است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...