نسخه چاپی

جزئیات خرابكاری در تأسیسات هسته ای اراك

عکس خبري -جزئيات خرابکاري در تأسيسات هسته اي اراک

معاون سازمان انرژی اتمی جزئیاتی از خرابكاری در تأسیسات هسته ای اراك ارائه كرد.

به گزارش نما ، زارعان با اشاره به اقدامات سازمان انرژي اتمي در آزمايش فني تجهيزات مربوط به تأسيسات هسته‌اي گفت: در رصد هوشمندانه متوجه شديم در شماري از پمپ‌هاي مدار دوم طرح "آي آر 40 " اراک به صورت مکانيکي چند عمليات شده بود تا بتوانند در آينده در فرايند فعاليت نيروگاه، اختلال ايجاد کنند اما پيش از استفاده از آن، اين خرابکاري کشف و خنثي شد.
وي افزود: معمولا برخي تجهيزات خود را از طريق پيمانکاران تأمين مي کنيم؛ اين اقدام نيز به دست يکي از پيمانکاران ناآگاه انجام شد، گرچه عامل اصلي، بيگانگان بودند و آن پيمانکاران نقش خاصي نداشتند و از ناآگاهي يا بي‌اطلاعي آنان سوء استفاده شده بود.
زارعان همچنين با اشاره به فعاليت آزمايشگاه‌هاي ضدخرابکاري در حوزه‌هاي مکانيکي، شيميايي و الکترونيک در سازمان انرژي اتمي گفت: همکارانم در اين آزمايشگاه‌ها و رصد تجهيزات، هر يک از تجهيزات را قبل از استفاده آزمايش مي‌کنند و از اين طريق توانستند اين خرابکاري را کشف کنند.
وي افزود: اين نخستين اقدام خرابکارانه بيگانگان در تأسيسات هسته اي ما نيست و از چند سال قبل تاکنون با شمار قابل توجهي از اين اقدامات مواجه بوديم که همه شناسايي و خنثي شده است اما دليلي نبود که بخواهيم اعلام کنيم.
معاون سازمان انرژي اتمي همچنين گفت: مسئولان امريکايي آشکارا اعلام کرده‌اند که اگر بتوانند حتي پيچ و مهره‌هاي صنعت هسته‌اي ما را باز مي‌کنند اما نتوانستند که اگر مي‌توانستند تا به حال انجام مي دادند.
وي افزود: به لطف الهي و با اقدامات هوشمندانه همکارانم در حوزه امنيتي و نيز با همکاري ديگر همکاران، از جمله وزارت اطلاعات، اين خرابکاري‌ها کشف و خنثي شد.
زارعان با اشاره به رويکرد دستگاه‌هاي اطلاعاتي بيگانه براي کند کردن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان، اختلال در اين فعاليت ها را از روش‌هاي آنان دانست.
وي افزود: مطمئن باشيد اين رويکرد تمام‌شدني نيست و ادامه دارد؛ نه فقط براي صنعت هسته‌اي که براي همه زيرساخت‌هاي کشور؛ همچنان که از جنگ جهاني دوم و زمان جنگ سرد نيز چنين رويکردي در دستور کار دستگاه‌هاي جاسوسي بوده است اما با اشرافي که متخصصان ما دارند تاکنون اميد دشمنان را تبديل به يأس کرده‌اند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...