نسخه چاپی

با این روشها سیگار را ترك كنید

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، ترک سیگار به خصوص در افرادی که سال ها سیگار می کشند چندان هم کار ساده و تصمیم سریعی نیست؛ چرا که وابستگی شدیدی به نیکوتن به همراه دارد. گرچه هر فردی برای کنار گذاشتن این ماده مضر باید روشی مناسب با شرایط و ویژگی هایش در پیش گیرد اما توصیه های زیر می تواند در این باره بسیار کمک کننده و امید بخش باشد.

درک مفهوم " سیگار کشیدن"
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛‌ ترک سیگار مخالفت و نافرمانی است و برای اینکه با موفقیت همراه باشد باید به خوبی در مورد آن فکر کرد. شخصی که می خواهد سیگار را ترک کند باید این فکر را به خود تلقین کند که سیگار برای او لذتی ندارد و کمبود نیکوتین با تحریک ترشح دوپامین ( یکی از ناقل های عصبی) جبران می شود. بسیار مهم است که در مدت ترک سیگار درک کرد که نیازی به نیکوتین نیست و در عوض باید دوپامین به همان اندازه در بدن ترشح شود. از همین روست که توتون نیز تقریبا ماده مخدر محسوب می شود.
آمادگی روحی برای ترک سیگار
اینکه تصمیم بگیرید سیگار را به تدریج یا یک باره ترک کنید تفاوتی ندارد زیرا در هر صورت باید مراحل روانشناسی ترک را بگذرانید. در وهله اول باید خود را از بعضی واکنش های غیر ارادی مانند سیگار کشیدن بعد از غذا،‌ طی وقت استراحت کاری،‌ در جمع دوستان و... رها کنید. برای بسیاری از سیگاری ها، توتون بخشی از ریتم معمول زندگی شده است که باید آن را حذف کرد. به عنوان مثال نخست سیگارهایی که به عنوان عادت و آنهایی که واقعا لذت به همراه دارند را برای خود مشخص کنید و البته این فکر را با خود داشته باشید که تمام علاقه به سیگار تنها به کمبود نیکوتین مربوط می شود. سپس راحت تر می توانید عادت های جدیدی را به جای سیگار جایگزین کنید.
عاملی مهم برای سلامتی
زمانی که فرد سیگار را کنار می گذارد،‌ فواید بسیار آن بر سلامتی انگیزه مثبتی را به همراه دارد. امروزه ثابت شده است که سیگار عامل بسیاری مشکلات جدی جسمانی از جمله بیماری های قلبی عروقی، ‌سرطان ها به خصوص سرطان ریه، ناباروری و برونشیت مزمن است. با این حال ترک سیگار می تواند این عوامل خطر را اصلاح کند. به عنوان مثال،‌ خطر ایست قلبی طی چند روز پس از ترک سیگار به سرعت کاهش می یابد و طی یک سال بعد به نصف می رسد. پس از 5 سال احتمال این مشکل مانند افرادی غیر سیگاری خواهد بود.
تهیه لیستی از مزایای پس از ترک سیگار
صرفه جویی در هزینه ها اولین و عینی ترین نتیجه ترک سیگار است. پولی که صرف خرید سیگار می کردید کنار بگذارید و وسیله ای که واقعا دوست دارید بخرید. به تدریج متوجه خواهید شد چشم پوشی از خرید اشیا مورد علاقه پس از ترک سیگار کمتر خواهد شد.
مزایای دیگری نیز مانند احساس بهتر بویایی و چشایی با رهایی از زندان سیگار قابل درک می شود. همچنین فرد از این به بعد به راحتی نفس می کشد که واقعا انگیزه ای مهمی است به خصوص اگر ورزشکار باشد.
مقابله با تصورات در مورد سیگار
بر خلاف آنچه فکر می کنیم،‌ سیگار تاثیر ضد استرس ندارد. اکثر سیگاری ها اظهار می کنند که سیگار به آنها کمک می کند تا از تنش های عصبی دور شوند اما ثابت شده است که توتون تاثیرات اضطرابی دارد. تحقیقات نشان می دهد که سیگاری ها حدود 5 برابر بیشتر در معرض اضطراب و نگرانی هستند. در واقع،‌تمایل به سیگار زمانی به وجود می آید که بدن دچار کمبود نیکوتین باشد و سیگار کشیدن فقط این کمبود را تسکین می دهد. کیفیت زندگی سیگاری ها نسبت به کسانی که برای احساس خوب داشتن به ماده ای خارجی وابسته نیستند کاهش می یابد.
تعیین زمانی برای ترک سیگار
تعیین تاریخ مشخصی برای ترک سیگار می تواند انگیزه این کار را بیشتر کند و همچنین روش پیشگیرانه ای برای شرایط پیش روست. ممکن است بعضی از دوستان و نزدیکان سیگاری به شما سیگار تعارف کنند تا احساس گناه خود را تسکین دهند و همراهی برای این کار خود داشته باشند. پیش بینی این موقعیت ها قبل از ترک سیگار می تواند بسیار کمک کننده باشد. باید به خوبی بدانید زمانی که آخرین سیگار را می کشید دیگر این عادت را برای همیشه کنار می گذارید.
منبع: www.Passportsante.fr


۱۳۹۲/۱۲/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...