نسخه چاپی

درجه اجماع در آن طرف میز

عکس خبري -درجه اجماع در آن طرف ميز

دور تازه مذاكرات ایران و ۱+۵ در وین از امروز در حالی آغاز شد كه درجه اجماع و همبستگی آن طرف میز به دلیل وقایع اوكراین به میزان چسبندگی مذاكرات قبلی نیست.

به گزارش نما ، رسالت نوشت: ۱- دور تازه مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین از امروز در حالی آغاز شد که درجه اجماع و همبستگی آن طرف میز به دلیل وقایع اوکراین به میزان چسبندگی مذاکرات قبلی نیست. دیروز مردم کریمه در یک رفراندوم آزاد پیوستن به روسیه را با بیش از ۹۶ درصد آرا امضا نمودند. بلافاصله آمریکا، فرانسه و انگلیس نتایج همه پرسی کریمه را باطل اعلام کردند.
در نشست اخیر ناتو، اصلی‌ترین موضوع، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بود. احتمالا بخشی از تحریم‌ها ۲۰ نفر از مقامات ارشد سیاسی روسیه را هدف قرار می‌دهد. همچنین از خارکف و دونتسک، مناطق روسی تبار اوکراین خبر می‌رسد آنها نیز آماده الحاق به روسیه با فرآیند برگزاری رفراندوم هستند. همزمان با این تحرکات سیاسی، دو طرف از آرایش نظامی هم غافل نیستند.تا جایی که سی.ان.ان اعلام کرده است؛ "آمریکایی‌ها نگران جنگ اتمی با روسیه هستند."
ملاقات اخیر کری و لاوروف در لندن هم نتوانست نگرانی‌ها را کاهش دهد.
آخرین خبر حاکی‌است اوباما به پوتین گفته است؛ "واشنگتن آماده وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه است."
تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید بداند آن طرف میز چه می‌گذرد. حداقل به عنوان ناصح مشفق به آنها بگوید تکیه کردن به زرادخانه‌های هسته‌ای برای حل مناقشات فی‌مابین هیچ فایده‌ای ندارد.
اگر هم فایده‌ای بر آن مترتب باشد از طرفین دعوا چیزی باقی نخواهد ماند که قابل مذاکره باشد.
بشریت راهی جز بازگشت به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای ندارد.
۲- بیش از ۳ ماه از توافق ژنو می‌گذرد. ایران به همه تعهدات اعتمادساز خود عمل کرده است. اما آمریکا و اروپا همچنان بر طبل تحریم می‌کوبند و صریحا می‌گویند حتی اگر به توافق هم عمل کنند ۹۵ درصد تحریم‌ها به جای خود باقی است.تحریم کشتیرانی و تحریم بانکی همچنان بر جای خود باقی است و حتی اجازه برداشت پولی را که توافق و به حساب ایران واریز کرده‌اند، نمی‌دهند.اوباما اخیرا وضعیت اضطراری علیه ایران را برای یکسال دیگر تمدید کرد. او به کنگره صریحا گفته است، "ایران همچنان برای ما یک تهدید است".
همین جمعه گذشته در نشست وزیران اتحادیه اروپا اعلام شد، "تحریم‌های وضع شده ادامه می‌یابد اما این بار به دلیل نقض حقوق بشر در ایران"!آقای ظریف صبورانه یک شنبه گذشته در برنامه خبری مشترک با وزیر خارجه بلاروس گفت: "توقع توافق در این دور از مذاکرات نداریم." تابه همه انتظارات در داخل و خارج گود مذاکرات از پیش پاسخ داده باشد. حس بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا و اروپا، حتی به تیم مذاکرات کننده هم سرایت کرده است. این را هم باید از نشانه‌های خوشبین نبودن به مذاکرات که آشکار شده، دانست.
۳- اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و فراهم کردن امکان نقش آفرینی برای مردم و فعالان اقتصادی و نیز حرکت به سمت مدیریت جهادی در حوزه اقتصاد، عزم نظام و رهبری را نشان می‌دهد که نباید چشمداشتی به نتیجه مثبت یا منفی مذاکرات هسته‌ای داشت. اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک تدبیر بلند مدت است تا برای همیشه دشمن را از آسیب زدن به ملت از طریق تحریم‌های اقتصادی ناامید و مایوس کند.
با عزمی که قوای کشور و مردم برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال آینده ان‌شاءالله از خود نشان خواهند داد شکل‌گیری حماسه اقتصادی که امسال به تاخیر افتاد در سال آینده شکوهمندتر از حماسه سیاسی رونمایی می‌شود. اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یعنی بستن کمربندها در داخل و بازکردن "قفل" رکود و ایجاد رونق در تولید است. "کلید" دولت تدبیر و امید هنوز در این حوزه عمل نکرده و نتوانسته است موانع را از سر راه تولید بردارد امید است سال آینده چنین توفیقی حاصل شود.

۱۳۹۲/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...