نسخه چاپی

چهارشنبه پایان سال را به كام خود تلخ نكینم

ایمن،شاید هنوز هم به یاد داشته باشیم كه پدربزرگها و مادربزرگها در روزهای پایان سال خودشان آتش كوچكی فراهم می كردند وبیشتر اهل خانه را در اطراف آن جمع می كردند،حجم آتش هم به اندازه ای بود،كه بشود از روی آن پرید و می گفتند:زردی من برای تو ، و سرخی تو برای من...

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین ، امروز با ورود مواد محترقه و انفجاری رنگ روی چهارشنبه سوری تغییر پیدا کرده،گاهی اوقات خود بزرگترها ترقه هایی را تهیه نموده و در اختیار فرزندان خود قرار می دهند،اما از خطرات آن غافلند و می گویند حواث برای دیگران است نه برای ما...
اگر آتشی را هم روشن کنند،آنقدر بزرگ و گسترده آن را فراهم می کنند که دیگر حتی نمی توان از روی آن پرید،و در این لحظه هاست که هیجانات نوجوانان کار دستشان می دهد و باعث می شوند تا قسمتهایی از بدن آنها دچار سوختگی شود و یا شاید نتوانند آن را کنترل نمایند و آتش به جاههای دیگر هم سرایت کند.
انجام برخی رفتارهای نابهنجار و نامتعارف به بهانه چهارشنبه سوری ، همه ساله حوادث ناگواری را رقم می زند و علاوه بر ایجاد خسارت های مالی ، تلفات انسانی نیز در بر داردکه کام ایرانیان را در آستانه سال نو، تلخ می کنند. بیشترین قربانیان رفتارهای خطر آفرین نوجوانان و جوانان هستند. که تحت تاثیر شور و نشاط سالهای نوجوانی و جوانی رفتارهای هیجانی کنترل ناپذیری را از خود بروز می دهند و با اینگونه رفتارهای خود ، خانواده و جامعه را دچار مشکلاتی می کنند
هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.حادثه برای هرکسی اتفاق میافتد. در برخی حوادث افرادی کشته شده یا به شدت آسیب میبینند. اما از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه سوری میتوان جلوگیری کرد.
سرپرست مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خراسان شمالی نیز در رابطه با اقدامات انجام شده برای چهارشنبه آخر سال می گوید: اعلام آماده باش در کلیه پایگاه های اورژانس 115 شهری استقرار آمبولانس ها در محل های تجمع افراد به صورت سیار و ثابت اعلام آماده باش دراورژانس بیمارستان ها ی استان جهت پذیرش مصدومین احتمالی حوادث برگزاری جلسه هماهنگی با ادارات خدمات رسان را از جمله اقدامات انجام شده توسط این مرکز است .
دکتر محسن رعنایی با بیان اینکه این مراسم از دیرباز در کشور ما بوده است می افزاید: اگر مسئولین ذی ربط محیط امنی برای همگان فراهم کند تا در آنجا حضور پیدا کنند به طور حتم صدمات و آسیب ها کاهش می یابد زیرا با نظارت و مراقبت نتیجه بهتری خواهد داشت.
وی از کاهش تعداد صدمات چهارشنبه آخر سال در سال 91 نسبت به سال گذشته خبر داده و می افزاید: در سال 91 ، 13 مورد اعزام آمبولانس به محل حادثه که در سال 90، 16 مورد بود.
وی ادامه می دهد: از 13 مورد سال 91، یک مورد صدمه چشم که چند روز در بیمارستان بستری شد و بیشتر مصدومین سرپایی مداوا شدند.
وی توصیه می کند: والدین از خریدن مواد آتش زا و آتش زنه و مواد محترقبه خودداری کنند و اگر خریدی هم انجام می شود در جای خشک و خنک نگهداری شود.
وی اظهار می دارد:عدم استفاده از الکل و نفت و بنزین برای مشتعل کردن مواد منفجره ، عدم نگهداری مواد در داخل ظروف شیشه ای که باعث صدمات چشمی و بدنی می شود از نکات قابل رعایت در چهارشنبه سوری است.
وی به اقداماتی که در زمان سوختگی باید انجام داد اشاره می کند و می گوید: در مواقع سوختگی در صورت نیاز حتما با مرکز ارتباطات 115 تماس بگیرند؛ خونسردی خود را حفظ کنند، مصدوم را با رعایت نکات ایمنی از محل حادثه دور کنند ، لباس سوخته و اشیاءی که اگر به بدن نچسبیده را جدا کنند ،برای جلوگیری از التهاب اعضای بدن محل سوختگی را با آب تمیز خنک کنند، در سوختگی های صدمات چشمی به هیچ وجه چشم ها مالیده و آب شسته نشود، چشم را با یک لیوان یکبار مصرف یا مقوا یا پلاستیک تمیز بپوشانند و منتظر نیروی های اورژانس باشند و در صدمات چشمی بهتر از سر بالاتر از بدن قرار گیرد.
وی اضافه کرد: درزمان رسیدن نیروهای اورژانس با خلوت کردن محیط دسترسی همکاران اورژانس را به مصدوم فراهم کنند.
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز می گوید: مطابق هر سال ، برنامه های پیشگیرانه برای تامین امنیت شب آخرین چهارشنبه سال در بجنورد اجرا می شود.
وی اظهار می کند: برای تامین امنیت جانی و مالی شهروندان، امسال برنامه های پیشگیرانه شدید و جدی تر پیگیری می شود.
وی تاکید می کند: با افرادی که باعث اختلال در نظم عمومی و امنیت خانواده ها شوند به طور قاطع برخورد می شود.
وی می گوید: متخلفان شب چهارشنبه سوری ، بازداشت شده، خود و نیز خودروهای آنان در شب عید میهمان نیروی انتظامی هستند.
وی می افزاید: در تلاش هستیم آئین چهار شنبه آخر سال بدون کمترین آسیب و مشکلی و با حفظ شئونات اسلامی و بدون مزاحمت برای دیگران برگزار شود.
مدیر عامل آتش نشانی بجنورد می گوید:والدین باید مراقب رفتارهای پرخطر فرزندان و نوجوانان خود با توجه به نزدیک شدن چهارشنبه پایان سال باشند.
علی گودرزی ادامه می دهد:از خرید،نگهداری و استفاده مواد محترقه توسط فرزندان خود ممانعت کنید و هرگز مایعات قابل اشتعال از قبیل نفت و بنزین و کبریت را در اختیار کودکان خود قرار ندهید.
وی تصریح می کند:خوب است بدانیم که تنها 250 گرم مواد محترقه می تواند،یک آپارتمان را به شدت تخریب و آسیبهای جدی به اعضای خانواده وارد نماید.
وی می افزاید:انباریها،زیرزمینها و مکانهای خارج از دید معمولاً مکانهایست که کودکان و نوجوانان به دور از چشم والدین به نگهداری مواد محترقه می پردازند،که لازم است والدین هر از چند گاهی این مکانها را مورد بازبینی خود قرار دهند.
مدیر عامل آتش نشانی بجنورد می گوید:نگهداری و حمل مواد محترقه در انباریها،کیف،جیب و حتی در مواقعی توی دست خطر انفجار را به همراه خواهد داشت!
علی گودرزی در پایان از تمامی شهروندان در خواست نمود:از روشن کردن آتش در کنار خودروها و مواد قابل اشتعال اجتناب و در صورت بروز هر گونه آتش سوزی و حادثه مراتب را به شماره 125 آتش نشانی اطلاع دهید.
همچنین فرمانده انتظامی خراسان شمالی در خصوص چهارشنبه پایان سال نیز گفت: شهروندان سعی کنند در این روز با رعایت مقررات بحث کوچه محوری و یا منزل محوری را انجام دهند تا شاهد اتفاقات تلخی نباشیم.
سردار محمدی گفت: در چند روزه گذشته تعداد 14 هزار و 504عدد انواع مواد محترقه در بجنورد و تعداد 6 هزار و 448 عددمواد محترقه در اسفراین و دو هزار و 444 عددانواع مواد محترقه در شیروان کشف شده است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...