نسخه چاپی

رقابت 5 گروه برای مالكیت پرسپولیس

در واگذاری باشگاه پرسپولیس به بخش خصوصی 5 گروه برای مالكیت این باشگاه به صورت اجاره‌ای رقابت می‌كنند.

به گزارش نما، بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال این بار به صورت جدی از سوی وزارت ورزش و جوانان دنبال می‌شود، آنقدر جدی که این موضوع به جلسات هیئت دولت کشیده شد تا کار گروهی 5 نفره برای بررسی وضعیت این 2 باشگاه برای واگذاری به بخش خصوصی تشکیل شود. شاید اگر فشار مجلس نبود این کار باز هم صورت نمی‌گرفت اما نمایندگان مجلس در خانه ملت با تصویب طرحی مبنی بر اینکه شرکت‌های دولتی پرسپولیس و استقلال باید تا پایان سال 93 خصوصی شوند به دولت فشار وارد کردند تا خصوصی شدن این 2 باشگاه را به صورت جدی دنبال کند.

امیررضا خادم معاون حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزیر ورزش و جوانان از سوی محمود گودرزی برای پیگیری این کار انتخاب شد. او از وزیر ورزش و جوانان اختیار تام گرفت تا خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال را پیگیری کند و از همین رو جلسات مختلفی را با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و همچنین باشگاه پرسپولیس برگزار کرد.

خادم در این خصوص صحبت‌های متفاوتی انجام داد و حتی بحث نقل و انتقال یا همان اجاره هم به میان آمد. وی در این باره گفته بود: «همان طور که قابل پیش‌بینی است نقل و انتقال و خصوصی‌ شدن این 2 باشگاه شفافیتی را می‌خواهد که باید از جهت توانمندی مالی این 2 باشگاه و بحث دارایی‌ها بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. واگذاری قطعی این 2 باشگاه مطمئنا با مشکلاتی روبرو خواهد شد و اگر بخواهیم حسابرسی کنیم شاید این 2 باشگاه اصلا به عنوان شرکت زیان‌ده محسوب نشوند که بخواهیم آنها را به حراج بگذاریم.»

«دارایی‌های پرسپولیس و استقلال بیش از بدهی‌های این 2 باشگاه است.» این صحبت را نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش و جوانان در واگذاری پرسپولیس و استقلال بارها انجام داده و خواستار فراهم شدن زیر ساخت‌ها و ساز و کار مناسب برای واگذاری این 2 باشگاه شده است. در این بین پیشنهادهایی هم به وزارت ورزش و جوانان رسید.

علی پروین یکی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس و مدیرعامل فعلی سرخپوشان پایتخت خواستار این شده که باشگاه پرسپولیس در اختیار پیشکسوتان این باشگاه قرار بگیرد تا پرسپولیسی‌ها خودشان باشگاه خودشان را اداره کنند. این پیشنهاد قابل بررسی بود و حالا گفته می‌شود شاید عملی شود، اما وزارت ورزش و جوانان به صراحت واگذاری این باشگاه به پیشکسوتان، شخصی خاص یا بخش خصوصی را اعلام نکرده، با این حال بحث اجاره دادن پرسپولیس به صورت جدی مطرح شده است.

علی پروین به همراه پیشکسوتان پرسپولیس و دوستانش گروهی هستند که با جدیت زیادی به دنبال در اختیار گرفتن این باشگاه هستند و حتی در این خصوص گفته شده پروین برنامه‌هایش را به امیررضا خادم داده است. مدیرعامل فعلی باشگاه پرسپولیس نام 7 نفر را به وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده تا آنها عضو جدید هیئت مدیره باشگاه شوند. حتی گفته شد در این لیست 7 نفره مهدی مهدوی‌کیا، حسین هدایتی، مجید فرخزادی، محمدعلی پورمختار، محمد دلبری و مهدی جهانگیری به همراه علی پروین حضور دارند تا در صورت واگذار شدن پرسپولیس به گروه پروین و دوستانش این باشگاه را اداره کنند که البته پروین این موضوع را رد کرد. در این خصوص حتی رایزنی‌های خوبی صورت گرفته اما چیزی قطعی نیست و موافقت وزارت ورزش و جوانان هنوز اعلام نشده است.

علاوه بر گروه پروین و دوستانش 4 گروه دیگر برنامه‌های خود را به وزارت ورزش و جوانان دادند تا این باشگاه را در اختیار بگیرند. گفته می‌شود محمد رویانیان و دوستانش یکی از این گروه‌ها هستند. او می‌خواهد برنامه‌های اقتصادی‌اش را در این باشگاه دنبال کند و به همین دلیل این بار با قدرت بیشتری قصد ورود به این باشگاه را دارد تا مشکلات پرسپولیس را برطرف کند. رویانیان چندی پیش وعده تامین بودجه 100 میلیارد تومانی تا پایان سال 93 را البته با شروطی خاص داده و آن را به وزارت ورزش اعلام کرده بود.

تیم دوستان علی دایی گروه دیگری هستند که برای در اختیار گرفتن باشگاه پرسپولیس وارد عمل شده‌اند. علی دایی که خودش بارها اعلام کرده قصد خرید باشگاه پرسپولیس را ندارد پیش از این در این خصوص گفته بود: «ما دوستانی داریم که می‌توانند این تیم را بخرند و اگر قرار به واگذاری پرسپولیس باشد افراد زیادی هستند که می‌توانند این تیم را در اختیار بگیرند.» حالا این موضوع جدی و حتی برنامه این گروه برای ارائه شدن به وزارت ورزش و جوانان آماده شد.

یک تاجر ایرانی شخص دیگری است که قصد دارد مالکیت باشگاه پرسپولیس را در اختیار بگیرد. نام این تاجر ایرانی نجمی است و شاید گمنام‌ترین شخصی باشد که قصد دارد در بحث در اختیار گرفتن باشگاه پرسپولیس وارد شود اما در این راه مهم‌ترین تصمیم را وزارت ورزش و جوانان می‌گیرد و باید دید باشگاه پرسپولیس قرار است به چه شکل واگذار شود.

سیروس محجوب که چند وقت پیش باشگاه ملوان را خریداری کرد، به تازگی این باشگاه را تحویل داده و دیگر قصد ندارد مالکیت ملوان را به عهده بگیرد. شاید دلیل این موضوع بی‌ارتباط با برنامه‌ای که به وزارت ورزش و جوانان داده نباشد و این فرد هم یکی از افرادی است که قصد دارد مالکیت باشگاه پرسپولیس را به عهده بگیرد.

اکنون «عزم» وزارت ورزش و جوانان برای واگذاری 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال «جزم» است و این فرصتی مناسب برای کسانی محسوب می‌شود که قصد داشتند مالکیت این باشگاه‌ها را به عهده بگیرند. در این بین باشگاه پرسپولیس در اولویت برای واگذاری قرار داد و حالا باید دید کارگروه هیئت دولت و مسئولان وزارت ورزش بحث واگذاری قطعی پرسپولیس و استقلال را مد نظر دارند یا این 2 باشگاه قرار است به صورت نقل و انتقال یا همان اجاره‌ای واگذار شوند.

با این حال در این راه مشکلاتی وجود دارد که کار را برای خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس دشوار می‌کند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۲/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...