نسخه چاپی

مهم ترین اشتباه احمدی نژاد در حوزه مسكن چه بود؟

حسام عقبایی می گوید مهم ترین اشتباه دولت قبل در حوزه مسكن پیشرفت با یك نسخه بود.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، بازار مسکن در سال 92 روزهای کم رونقی را سپری کرد و نا معلوم بودن آینده قیمت مسکن موجب شد تا اکثر روزهای سال رکود در بازار مسکن حکم فرما شود.

مشکل گرانی مسکن مربوط به سال 92 نمی شود و اقتصاد ایران تقریبا همه ساله با این مشکل رو به رو بوده است و دولت ها نیز برای برطرف کردن آن طرح های مختلفی را اجرایی کرده اند که آخرین آنها نیز طرح مسکن بود که در دولت نهم و دهم اجرایی شد و هم اکنون نیز دولت یازدهم در تلاش برای به پایان رساندن ان است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان طرح مسکن مهر آنچنان که باید نتوانست مشکلات را برطرف کند و هم اکنون که وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم به دنبال اجرای طرح مسکن اجتماعی است وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده تا زمانی که طرح مسکن مهر به پایان نرسد این وزارتخانه توانایی آغاز طرح مسکن اجتماعی را ندارد.

اما حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید این موضوع که مسکن مهر مانع اجرای سیاست های دیگر می شود یک بهانه است و علی رغم این که مسکن مهر تعهدات زیادی برای دولت ایجاد کرده است و دولت هم مکلف است که این طرح را به سرانجام برساند اما دولت شعارهایی را داده است و باید آنها را اجرایی کند.

مشروح گفت وگوی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با نامه نیوز در ادامه می آید:

***

سال 92 بازار مسکن شاهد روزهای متفاوتی بود و تقریبا رکود در بازار حاکم بود. ارزیابی شما از بازار مسکن در سال 92 چگونه است؟

سال 92 تقریبا بازار رکود سختی را تجربه کرد و شاهد رکود تورمی در بازار مسکن بودیم و شاید این رکود در 10 سال اخیر بی سابقه بوده باشد.

بیشترین حجم معاملات را در سال 92 در اردیبهشت ماه داشتیم و بعد از آن سیر نزولی داشته است. اما بهمن 92 نسبت به فصل پاییز شاهد افزایش حجم معاملات بودیم و دلیل آن هم این بود که در این ماه مردم نسبت به ثبات قیمت ها امیدوار شدند و فعالیت ها در بازار رونق گرفت.

دلیل صلی رکود چه بود؟

سیاست های دولت، رفتن بخشی از سرمایه ها به سمت مسکن مهر، افزایش نامتعارف ارز و طلا در سال 91 و افزایش قیمت مسکن در سال 91 از دلایل اصلی رکود بازار مسکن بوده است. همچنین سیاست های بانکی که خود بانک ها به آن پرداختند و کاهش قدرت خرید مردم نیز از جمله دلایل رکود بازار مسکن بود.

دولت نهم و دهم به دنبال برطرف کردن مشکل مسکن با اجرای طرح مسکن مهر بود. این طرح تا چه اندازه موفق بود؟

مسکن مهر علاوه بر ایرادهایی که داشت مزایایی نیز به همراه داشت. اما برخی سیاست ها همچون اختصاص دادن بودجه های نا متعارف و خارج از برنامه به مسکن مهر و کارشناسی نکردن طرح و نقطه یابی برای ساخت مسکن مهر، ساختن مسکن های ناپایدار و با کیفیت پایین، عدم واگذاری مسکن مهر به غیر و بلوکه شدن سرمایه ها و به طور کلی عدم ورود مسکن مهر به شهرهای بزرگ و در حاشیه بودن شهرها موجب شد تا مسکن مهر آنچنان که باید نتواند مشکلات را برطرف کند.

به عملکرد دولت در جوزه مسکن مهر چه نمره ای می دهید؟

14

مهم ترین اشتباهی که دولت آقای احمدی نژاد در 8 سال گذشته در حوزه مسکن انجام داد چه بود؟

با یک نسخه پیشرفت اشتباه بود. درمان مسکن با یک نسخه در کشور ما پاسخگو نیست. باید در تولید، تسهیلات و بخش های دیگر پیش برویم و در شرایطی نیستیم که بتوانیم با یک نسخه مشکل را برطرف کنیم.

آقای آخوندی اخیرا اعلام کرده اند که طرح مسکن مهر تا 5 دولت آینده را درگیر خود می کند و عملا این موضوع نمی گذارد طرح های جدیدی اجرا شود. شما چه راهکاری برای این حوزه پیشنهاد می کنید؟

این موضوع که مسکن مهر مانع اجرای سیاست های دیگر می شود یک بهانه است و علی رغم این که مسکن مهر تعهدات زیادی برای دولت ایجاد کرده است و دولت هم مکلف است که این طرح را به سرانجام برساند اما دولت شعارهایی را داده است و باید آنها را اجرایی کند.

طرح هایی مانند مسکن اجتماعی، صندوق پس انداز، طرح ملی جامع مسکن، افزایش تسهیلات بانکی برای خریداران و سازندگان مسکن، تشویق بخش خصوصی و توجه بیشتر به اصل 44 مسائلی هستند که دولت نباید از آنها غافل شود و تنها به مسکن مهر پبردازد و دلیل آن هم بهانه تعهدات مسکن مهر باشد.

مسکن مهر هم با توجه به بودجه هایی که به آن اختصاص می دهند می توانند به آن بپردازند و دولت باید طرح های مسکن اجتماعی و مسکن مهر را پیگیری کند.

همچنین دولت باید به طرح مسکن استیجاری که سال ها در کمیسیون عمران مجلس بررسی شده است بپردازد. هم اکنون در شرایطی که قدرت خرید کاهش یافته و بسیاری قادر به خرید مسکن نیستند دولت می تواند طرح مسکن استیجاری را اجرایی کند و این طرح می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

همچنین طرح تولید و تشویق انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن در حوزه استیجاری باید مورد توجه دولت قرار بگیرد تا حداقل تولیدکنندگان حداقل تا 5 سال سازه های خودشان را در حوزه تولید و اجرا قرار دهند و در این فرصت قیمت اجاره را نیز کنترل کنند. در این فضا فرصتی برای مستاجران ایجاد می شود که پول خود را پس انداز کنند و بعد وارد طرح های خرید مسکن شوند و دولت بتواند دهک های ضعیف جامعه را خانه دار کند.

موضوع افزایش تسهیلات خرید مسکن که در سال 92 مطرح شد تا چه اندازه می تواند بر افزایش خرید مسکن تاثیر بگذارد؟

تسهیلات خرید مسکن در شهرهای کوچک اثر خود را گذاشته است. اما در شهرهای بزرگ این تسهیلات تامین کننده نیازهای متقاضیان نیست. خود آقای وزیر هم تاکید داشته اند که حداقل 50 درصد باید باشد و ما گفته ایم حتی باید تا 90 درصد از ارزش مسکن را به مردم تسهیلات بدهند و این موضوع تورم زا نخواهد بود.

چشم انداز بازار مسکن در سال 93 را چطور می بینید؟

در بهار 93 ما خیلی شاهد تغییر در قیمت نیستیم و ثبات بازار را داریم اما تقریبا از تابستان شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود و امیدوار هستم رونمایی طرح های مختلف از طریق وزارت راه و شهرسازی از موجبات پیشگیری و جلوگیری از افزایش قیمت شود. اگر دولت نتواند از طرح های خود رونمایی کند با توجه به گران شدن تراکم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم و هدفمندی یارانه ها و همچنین افزایش دستمزد کارگران، از تیرماه شاهد افزایش قیمت مسکن به صورت شیب ملایم هستیم.

سال 92 خیلی ها می گفتند مسکن ارزان شد. واقعا این اتفاق رخ داد؟

بله واقعا مسکن در سال 92 ارزان شد.

۱۳۹۳/۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...