نسخه چاپی

سفر 6روزه اوباما به اروپا و عربستان

رئیس جمهور آمریكا راهی هلند شد تا سفر ۶ روزه خود به اروپا و عربستان را در سایه بحران با روسیه، اختلافات كشورهای عربی عضو شورای همكاری خلیج فارس و مناقشات ارضی شرق آسیا آغاز كند.

به گزارش نما به نقل ازرویترز، «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا یکشنبه شب آمریکا را به مقصد هلند ترک کرد تا در سایه تنش با روسیه بر سر مسئله کریمه سفر اروپایی خود را آغاز کند.

سفر ۶ روزه اوباما علاوه بر هلند شامل عزیمت به بلژیک، ایتالیا و دست آخر به عربستان سعودی خواهد بود.

اوباما در این سفر ابتدا در اجلاس امنیت هسته‌ای در لاهه شرکت می‌کند. به گفته «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، وی قرار است با پاپ فرانسیس اول، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز دیدار کند.

آمریکا و اروپا پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه از اوکراین به روسیه، علیه مسکو تحریم‌هایی را اعمال کردند. غرب در عین حال هشدار داده است که چنانچه روسیه بخواهد به رویه خود در مناطقی دیگر از آن کشور ادامه دهد با واکنشی شدید روبه‌رو خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال طی همین سفر با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین و نیز پارگ گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، دیدار می‌کند. این دیدار نیز در حالی صورت می‌گیرد که میان کشورهای قدرتمند شرق آسیا اختلافات مالکیتی بالا گرفته است. در حالی‌که ژاپن و کره جنوبی، هر دو از هم‌پیمانان مهم واشنگتن به شمار می‌روند، اما میان توکیو و سئول نیز اختلافاتی حل نشده از زمان جنگ جهانی دوم باقی‌ست که گاه روابط این دو متحد آمریکا را دچار تنش‌ می‌کند.

اوباما همچنین قرار بود با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدار و در خصوص اختلافات آنها میانجیگری کند که بنا به گفته سوزان رایس شکاف میان اعضای شورای همکاری باعث لغو نشست اوباما با اعضای این شورا شد.

رایس در این خصوص می‌گوید: سوزان رایس تصریح کرد: کاخ سفید از چند هفته پیش برای برگزاری جلسه سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج با باراک اوباما در ریاض پایتخت عربستان تلاش‌های خود را آغاز کرده بود ولی این تلاش‌ها متوقف شد.

وی می افزاید: روابط بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در چند وقت اخیر پیچیده شده است و آمریکا با حفظ روابط قوی خود با همه کشورها معتقد است که شرایط کنونی برای جلسه مشترک مناسب نیست.

۱۳۹۳/۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...