نسخه چاپی

مصرف بنزین ایران 3 رقمی شد

در آستانه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مصرف بنزین ایران برای نخستین بار از مرز 100 میلیون لیتر در روز گذشت تا در تعطیلات نوروز در مجموع حدود 1.5 میلیارد لیتر بنزین در كشور دود شود.

به گزارش نما ، همزمان با آخرین رایزنی‌های دولت و مجلس برای تعیین قیمت بنزین و گازوئیل به عنوان دو فراورده پرطرفدار نفتی کشور، رکورد مصرف بنزین در تعطیلات نوروز 93 بار دیگر شکسته شد.
از این رو با منتفی شدن تخصیص سهمیه ویزه بنزین نوروزی و تثبیت قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی تا پایان فروردین ماه سال جاری، در حد فاصل 27 اسفند ماه سال گذشته تا 15 فروردین ماه سال جاری نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون لیتر بنزین در کشور دود شده است.
در آستانه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که از 27 اسفند ماه سال گذشته تاکنون در سه مرحله سفرهای نوروزی به طور متوسط روزانه بین 80 تا 82 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.
مصرف بنزین ایران 3 رقمی شد
دراین بین پس از ثبت رکورد مصرف بنزین حدود 99 میلیون لیتر بنزین در آخرین روز سال 1392، متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشور سه رقمی شد.
آمارهای رسمی حاکی از آن است که 12 فروردین ماه سال جاری مصرف بنزین ایران به بیش از 100 میلیون و 700 هزار لیتر رسیده است که در تاریخ بیش از یکصد ساله عرضه بنزین، این میزان مصرف بنزین در طول یک روز یک رکورد تاریخی به شمار می رود.
سال گذشته در حالی متوسط مصرف روزانه بنزین کشور حدود 70 میلیون لیتر بوده اما از 27 اسفند ماه تاکنون متوسط مصرف بنزین با جهشی 10 تا 12 میلیون لیتری در روز از مرز 80 میلیون لیتر گذشته است که این میزان مصرف حدود 20 میلیون لیتر بیش از ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت کشور است.
عباس کاظمی معاون وزیر نفت پیشتر با بیان اینکه مردم نگران تامین بنزین در روزهای پایانی امسال و ایام نوروز نباشند، از افزایش یک میلیارد لیتری ذخایر بنزین کشور در مقایسه با سال گذشته خبر داده و به مهر گفته است: با آغاز خرید و رفت و آمدهای پایان سال، مصرف بنزین کشور هم جهش یافته است.
رکوردهای مصرف بنزین در ناوگان هوایی ایران
رکوردهای مصرف بنزین در تعطیلات نوروز سال 93 تنها دامن بنزین خودروهای را نگرفت بلکه در این مدت متوسط عرضه و مصرف بنزین در ناوگان هوایی کشور هم شکسته شده است.
آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می دهد که از 28 اسفند ماه تا 14 فروردین ماه سال جاری حدود 70 میلیون لیتر انواع سوخت و بنزین تحویل ناوگان هواپیمایی کشور شده است.
علی هرندی رییس مرکز سوختگیری هواپیمایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه بیشترین میزان عرضه سوخت به هواپیماها در 29 اسفند ماه سال گذشته بوده است، گفت: در بازه زمانی ٢٩ اسفند ماه ٩٢ تا ٩ فروردین ماه امسال، بیش از ٤٦ میلیون لیتر بنزین (ATK) به خطوط هواپیمایی کشور تحویل شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه این مقدار تحویل سوخت به هواپیماها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ٢٢,٥ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: بالاترین مقدار سوخت تحویلی به هواپیماها در بازه زمانی یاد شده به روزهای ٢٩ اسفند پارسال و ٨ فرودین امسال بوده است.
به گفته وی، در این دو روز ١٠ میلیون و ٣٠٩ هزار لیتر بنزین به یکهزار و ٣٥٥ فرورند هواپیما تحویل شد که پنج میلیون و ١٣٩ هزار لیتر آن مربوط به هشتم فروردین امسال است.
از این رو در تعطیلات نوروزی سال جاری به طور متوسط روزانه به 600 تا 690فروند هواپیما سوخت رسانی شده و این در حالی است که متوسط مصرف بنزین هوایپما در روزهای عادی سال روزانه حدود دو میلیون لیتر بوده است.

۱۳۹۳/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...