نسخه چاپی

سناریوهای آمریكا در عربستان

عکس خبري -سناريوهاي آمريکا در عربستان

یك رسانه روسی در تحلیلی درباره وقایع اخیر عربستان سعودی و انتخاب مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد به موضوعات پشت پرده و نقش آمریكایی ها در رقم زدن تحولات این كشور پرداخته است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، پایگاه خبری صدای روسیه در مطلبی با عنوان "ملک عبدالله سرنوشتی مشابه پاپ بندیکت شانزدهم،" آورده است: وجه شباهت های زیادی میان مکه و واتیکان و میان ملک عبدالله و پاپ سابق واتیکان بندیکت شانزدهم وجود دارد، آیا خادم حرمین شریفین سرنوشتی مشابه پاپ سابق واتیکان پیدا خواهد کرد یا موضوعات دیگری وجود دارد که فقط دوایر اطلاعاتی آمریکا از آن اطلاع دارند؟

تحرکات گسترده آمریکایی ها در قبال عربستان سعودی یادآور روزهای آخر بندیکت شانزدهم که به ناگاه استعفای خود را به دلیل شرایط جسمانی مطرح کرد است به ویژه که شرایط جسمانی ملک عبدالله این روزها زبانزد محافل سعودی است.

صدای روسیه می نویسد: حضور باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و قبل از آن جان کری وزیر خارجه این کشور در ریاض نشانه خطرناک بودن اوضاع در "کشور طلای سیاه" به دلیل وخامت ناگهانی پادشاه این کشور و درگیری ها شاهزادگان سعودی است. در واقع حضور اوباما تلاشی برای هموار کردن شرایط پس از ملک عبدالله و اطمینان بخشی به شاهزادگان سعودی نسل دوم و تشویق آنها به بیعت با مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد است.

اقدام ملک عبدالله در انتخاب مقرن در اوایل فوریه گذشته به عنوان معاون دوم نخست وزیر عربستان سعودی نگرانی شدیدی را در میان اعضای خاندان حاکم و به ویژه نسل دوم به وجود آورد به ویژه که تلاش ها مربوط به زمینه سازی برای کناره گیری ملک عبدالله از تاج و تخت آنهم به شکل دموکراتیک در جهان عرب کمتر سابقه داشته است به نظر می رسید. در واقع انتخاب مقرن بن عبدالعزیز مغایر با روند معمول در انتخاب ولیعهد و پادشاه بود زیرا مادر وی سعودی الاصل نیست زیرا یکی از شرایط برای رسیدن به تاج و تخت در عربستان سعودی عضویت در خاندان اصیل سعودی است. مقرن با ملک عبدالله از این حیث وجه اشتراک دارد که هر دو برادر تنی ندارند موضوعی که در عربستان مهم است زیرا ائتلاف های برادری در سیاست های این کشور نقش به سزایی داشته است. سدیری های در قدرت عربستان حزب مهمی را تشکیل داده اند و با وجود وفات ملک فهد، سلطان و نایف عبدالعزیز، سلمان بن عبدالعزیز ۷۷ ساله با تکیه بر فرزندان خود و فرزندان برادران سدیری در قدرت حضور دارد.

صدای روسیه در ادامه به زوایای پنهان بیعت با شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز پرداخته و آورده است: ملک عبدالله با انتخاب مقرن پس از اینکه در جولای گذشته وی را از ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی کنار گذاشته بود اسباب شگفتی همگان را فراهم آورد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن به دنبال انتقام گرفتن از ملک عبدالله به سبب تلاش های وی برای خرید سلاح روسی برای ارتش مصر است به ویژه که آمریکایی ها آن را تلاشی برای باز کردن پای روس ها به مصر می دانستند و برای بستن این روزنه به روی روس ها باید خیلی سریع تحرکاتی انجام می دادند.

این رسانه روس می افزاید: برخی معتقدند که واشنگتن هم اکنون به پرونده های خاصی از جمله بهبود روابط عربستان با ایران، ثبات در منطقه خلیج فارس و سوق دادن پرونده سوریه به مسیر کاهش بحران برای کاستن تنش در خاورمیانه توجه دارد و ملک عبدالله در این زمینه ناکام بوده است و زمانی که می توانست کاری انجام بدهد انجام نداده است و هم اکنون که ملک عبدالله پیر و ناتوان شده است آمریکا به دنبال تغییرات در عربستان برای روی کار آمدن نسل دوم فرزندان عبدالعزیز در این کشور است و اینکه آیا عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود قبول خواهد کرد که قبل از مرگ از تاج و تخت کنار برود؟ این پرسشی است که روزهای آتی پاسخ آن مشخص خواهد شد.

۱۳۹۳/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...