نسخه چاپی

نرخ تورم در تركیه

میانگین نرخ تورم تركیه منتهی به سومین ماه سالجاری میلادی با رسیدن به 7.70 درصد در شاخص قیمت های مصرف كننده، به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید .

به گزارش نما به نقل از ایرنا، میانگین نرخ تورم در شاخص قیمتهای تولید کننده های داخلی ترکیه نیز در همین دوره به 6.95 درصد رسید.

نرخ تورم ترکیه فقط در ماه مارس یعنی سومین ماه سالجاری میلادی در شاخص قیمتهای مصرف کننده به 1.13 درصد و در شاخص قیمتهای تولید کننده های داخلی به 0.74 درصد رسید که بالاتر از انتظارات بود.

در نظرسنجی کانال اقتصادی ˈسی.ان.بی.سی.ئیˈ از 20 اقتصاد دان ، نرخ تورم ترکیه در ماه فوریه 41/0 درصد و نرخ تورم یک ساله در پایان سالجاری میلادی نیز 91/7 درصد تخمین زده شده است .

در ماه ژانویه سالجاری نرخ تورم در شاخص قیمتهای مصرف کننده در ترکیه به 98/1 درصد رسید.

موسسه آمار دولتی ترکیه امروز طبق تقویم اعلام داده های اقتصادی، نرخ تورم این کشور در ماه مارس سالجاری میلادی، یک سال منتهی به مارس و میانگین 12 ماهه منتهی به مارس 2014 میلادی را اعلام کرد.

این موسسه از ماه ژانویه سالجاری در چارچوب هماهنگ سازی و همسان سازی قوانین و مقررات و هنجارهای ترکیه با اتحادیه اروپا در فرآیند عضویت این کشور در این اتحادیه، به جای شاخص قیمت های تولید کننده، شاخص قیمتهای تولید کننده داخلی را محاسبه و منتشر می کند که این شاخص شامل تغییرات قیمت تولید در بخش کشاورزی نمی شود.

شاخص قیمت تولید کننده داخلی منعکس کننده تغییرات قیمت در بخش تولیدات صنعتی در داخل ترکیه است. در تعیین این شاخص ، قیمتهای سال 2003 میلادی محاسبه می شود .

بخش صنعت در ترکیه نیز به چهار زیر مجموعه اصلی معادن، صنایع تولیدی، الکتریک و گاز و تامین آب تقسیم می شود.

بر اساس محاسبات موسسه آمار دولتی ترکیه، نرخ تورم در شاخص قیمتهای تولید کننده داخلی در ماه مارس نسبت به ماه قبل 0.74 درصد، سه ماهه اول سالجاری 5.52 درصد، یک سال منتهی به مارس امسال به 12.31 و میانگین 12 ماهه منتهی به مارس امسال نیز به 6.95 درصد رسید.

داده های موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می دهد، نرخ تورم ترکیه در شاخص قیمت های مصرف کننده نیز در ماه مارس نسبت به ماه قبل 1.13 درصد، سه ماهه اول سالجاری میلادی 3.57 درصد، یک ساله منتهی به مارس سال جاری میلادی 8.39 درصد و میانگین 12 ماهه منتهی به مارس امسال به 7.70 درصد رسید.

گرچه نرخ تورم عمومی در ترکیه حدود 7.70 درصد اعلام شده ، ولی نرخ برخی از کالاهای اساسی همچون سوخت و مواد غذایی در سال گذشته تا 66 درصد رشد کرد که این امر موجب شد نرخ تورم واقعی برای خانوارها بسیار فراتر از نرخ تورم عمومی در این کشور باشد .

موسسه آمار دولتی ترکیه بر اساس قراردادن نرخ شاخص مصرف کننده در سال 2003 میلادی برابر 100 واحد، نرخ تورم این کشور را محاسبه می کند.

این موسسه در محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده، هر ماه در 27 هزار نقطه تغییرات قیمت در 449 کالا و خدمات مختلف را تعقیب می کند. سپس این کالا و خدمات را نسبت به سنگینی آنها در اقتصاد رده بندی کرده و در کل ترکیه، میانگین مصرف هرگروه درآمدی را مشخص و سپس میزان افزایش قیمتها را تعیین می کند.

در محاسبه شاخص قیمتهای تولید کننده داخلی نیز تغییرات قیمت در 768 ماده بررسی می شود.

۱۳۹۳/۱/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...