نسخه چاپی

نیلی در گفتگوی ویژه خبری:

انصراف از دریافت یارانه امری خیرخواهانه است

عکس خبري -انصراف از دريافت يارانه امري خيرخواهانه است

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینكه افزایش قیمت‌ها به معنای خیز دوباره قیمت نخواهد بود، گفت: درمرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باید بتوانیم از شرایط ركود خارج شویم، زیرا دولت در كاهش نرخ تورم عزم جدی كرده است تا در اقتصاد شاهد تحول اساسی باشیم.

به گزارش نما ، ضرورت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شب گذشته (۱۷ فروردین ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "مسعود نیلی" مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نیلی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه، مبنی بر اینکه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چه اهدافی را دنبال خواهد کرد، گفت: متاسفانه یکسری مشکلات در بخش انرژی کشور وجود دارد، به گونه‌ای که تبعات آن مشمول کل جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بخش انرژی در وضعیت مساعدی بسر نمی‌برد، افزود: بخش صنعت برق و گاز با مشکلات عدیده مالی مواجه است، به گونه‌ای که متاسفانه در طی چندسال اخیر سرمایه گذاری‌های جدی در این صنایع صورت نگرفته است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور یکی از معضلات جدی کلان‌شهرهای بزرگ کشور را آلودگی هوا دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات کشور در بحث قاچاق سوخت به کشورهای همسایه است، به گونه‌ای که این مسئله به پدیده نامطلوب و نامساعدی تبدیل شده است.

نیلی با اشاره به اینکه ایران اولین کشور برخوردار از ذخایر گاز دنیاست، ادامه داد: خوشبختانه کشورمان به لحاظ نفت از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که پسندیده نیست با این شرایط با کمبود انرژی در اقتصاد مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه باید قیمت انرژی با سایر قیمت‌ها در وضعیت تعادل قرار بگیرد، بیان کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها تکلیف مسیر حل این مسئله را مشخص کرده است، به گونه‌ای که این قانون دولت را موظف کرده است که همه ساله در بودجه‌های سالانه تکلیف تحول بازار انرژی را در یکسال پیش رو مشخص کند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه باید در قیمت انرژی تحول صورت گیرد، گفت: در سال ۸۹ جهش بزرگی را در قیمت انرژی شاهد بودیم.

نیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گام دوم هدفمندی یارانه‌ها چه اهدافی را در پیش رو دارد، افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور نابسامانی در مسیر انرژی است که باید برای حل این مسئله چاره اندیشی اساسی شود.

وی مسئله انرژی و آلودگی هوا را دو بحران اساسی دانست و خاطرنشان ساخت: متاسفانه ضربه اساسی به سلامتی مردم از نظر آلودگی هوا وارد شده است.

*** باید از تامین انرژی در آینده مطمئن شویم

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه باید از تامین انرژی در آینده اطمینان حاصل کنیم، ادامه داد: مردم باید همیشه مطمئن باشند که برق و گازشان تامین خواهد شد.

نیلی گفت: اگر قیمت‌ها مناسب و سایر سیاست‌های غیر قیمتی برقرار نباشد، با شکاف بزرگی در تامین انرژی کشور مواجه خواهیم بود.

*** باید در مصرف انرژی بهینه سازی صورت گیرد

وی با تاکید بر بهینه سازی مصرف انرژی در کشور اظهار داشت: بهینه سازی مصرف انرژی یکی از اهداف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حساب می‌آید.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سال ۹۳ زمان مناسبی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است، افزود: سال ۹۱ و ۹۲ به لحاظ اقتصادی در زمره سال‌های بد اقتصادی به حساب می‌آید، به گونه‌ای که باید گفت در سال ۹۱ وضعیت اقتصادی کشور مساعد نبود، زیرا در شرایط رکود بسر می‌بردیم.

*** سال ۹۲ رکورد تورم زده شد

نیلی با اشاره به خیز بلند تورم در ۶ ماهه اول سال ۹۲، گفت: سال ۹۲ جزء رکوردهای بزرگ تاریخ تورم به حساب می‌آید، به گونه‌ای که در شرایط مساعدی بسر نمی‌بردیم.

وی با بیان اینکه شرایط به لحاظ رکود تورم مساعد نیست، خاطرنشان ساخت: اگر وضعیت بازار انرژی و آلودگی هوا را در نظر بگیریم، باید بگوییم که حتما باید فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی و اجرایی شود.

*** در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باید محتاطانه و با شیب ملایم پیش برویم

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایط موجود باید روند محتاطانه و شیب ملایمی را در فاز دوم یارانه‌ها در پیش بگیریم.

نیلی با اشاره به عزم جدی دولت در کنترل و کاهش نرخ تورم خاطرنشان ساخت: کاهش نرخ تورم به صورت ملموس قابل مشاهده است.

*** در اسفندماه سال گذشته بیش از ۷۷ میلیون نفر یارانه دریافت کردند

وی با اشاره به اینکه در اسفندماه سال گذشته ۷۷ میلیون و ۴۸۰هزار نفر یارانه دریافت کردند، ادامه داد: این میزان به معنای جمعیت کل کشور است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه پرداخت یارانه‌ها به صورت فراگیر، غیر مشروط انجام شد، گفت: در پرداخت یارانه‌ها قید زمانی مطرح نبود، به گونه‌ای که در طول زمان مبلغ یارانه‌ها افزایش پیدا کرد.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که در سال 93 یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه خواهد شد، گفت: اگر روند گذشته ادامه پیدا کند حجم یارانه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به این که باید کسری بودجه جبران شود افزود: کسری بودجه به یک معضل بزرگ جدی تبدیل شده است زیرا کسری بودجه لطمات بزرگی را به سایر بخش‌ها وارد می‌کند.

نیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا باید ثبت نام مجدد انجام شود گفت: زمانی ثبت نام اولیه انجام شد جمعیت کشور به این تعداد نبود به گونه‌ای که در طول زمان به تدریج به جمعیت کشور اضافه شد.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که جمعیت کشور حدود 77 میلیون و 500 هزار نفر است گفت: یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

وی مسئله اصلی را در ارتباط با پرداخت نقدی یارانه‌ها کسری بودجه دانست و خاطر نشان ساخت: در سال 92 حدود 28 هزار میلیارد تومان بابت فروش انرژی به خزانه واریز شد این در حالی است که 42 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت شده بود یعنی در این رابطه 14 هزار میلیارد تومان تفاوت وجود دارد.

نیلی با بیان این که بودجه جاری آموزش و پرورش کل کشور قابل مقایسه با این عدد است افزود: بودجه جاری آموزش و پرورش چیزی حدود 16 تا 17 هزار میلیارد تومان است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان این که بودجه عمرانی دولت در طی دو سه سال گذشته کمتر از 14 هزار میلیارد تومان بود ادامه داد: کسری دولت عدد بزرگی به حساب می‌آید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه کسری بودجه را در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چگونه جبران خواهیم کرد اظهار داشت: دولت کسری بودجه را تامین کرده است به گونه‌ای که بیش از 11 هزار میلیارد تومان از بودجه به تامین یارانه اختصاص پیدا کرده است.

نیلی افزود: زمانی که قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مورد تصویب قرار گرفت، مقرر شد تا نصف درآمدی که از محل فروش انرژی حاصل می‌شود به خانوارها تعلق گیرد و مابقی آن یعنی 30 درصد به تولید و 20 درصد به بودجه اختصاص پیدا کند.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که دولت مشکلات خود را با مردم درمیان می‌گذارد افزود: دولت مسئله را به مردم توضیح داده است به گونه‌ای که مردم هم باید در این رابطه دولت را یاری کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون پرداخت یارانه نقدی به افراد متقاضی نیازمند خاطر نشان ساخت: دولت در ابتدا مشکلات خود را با مردم در میان گذاشته است به گونه‌ای که در حدود 2 ماه گذشته از سوی مردم واکنش‌هایی پیرامون این موضوع شاهد بودیم.

نیلی با بیان این که حرکت‌هایی را در سطح جامعه از سوی گروه‌های مرجع اجتماعی شاهد هستیم ادامه داد: این حرکت‌ها به صورت داوطلبانه از سوی گروه‌های اجتماعی مرجع صورت گرفته است به گونه‌ای که این افراد از دریافت یارانه انصراف خواهند داد.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که این اتفاق اجتماعی سبب حل مشکلات خواهد شد گفت: مردم با درک شرایط در حل مشکلات مشارکت می‌کنند.

*انصراف مردم از دریافت یارانه امری نوع دوستانه و خیرخواهانه است

وی این اقدام جمعی را یک اتفاق بی‌نظیر در کشور دانست و عنوان کرد: این اقدام به نوعی امر نوع دوستانه و خیرخواهانه به حساب می‌آید که به نفع هموطنان خواهد بود.

نیلی با اشاره به اینکه هر فردی در طول سال 540 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، گفت: اگر هزار نفر از 540 هزار تومان یارانه انصراف دهند چیزی در حدود 540 میلیون تومان می‌شود که این رقم را می‌توان در اموری هم چون بیمه و سلامت استفاده کرد.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که گروه‌های کم درآمد جامعه باید در وضعیت بهتری قرار بگیرند اظهار داشت: قشر نسبتا پردرآمدتر جامعه باید در این حرکت عمومی مشارکت کنند زیرا شرایط عمومی اقتصاد کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

*کاهش تورم سبب بهبود نظام مالی کشور می‌شود

وی با اشاره به این که باید تورم کاهش پیدا کند ادامه داد: کاهش تورم سبب بهبود نظام مالی کشور می‌شود.

نیلی کاهش نرخ تورم را به معنای منفعت اشخاص انصراف دهنده از دریافت یارانه دانست و خاطر نشان ساخت: باید انسجام اجتماعی در این رابطه صورت گیرد.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که کسانی که از دریافت یارانه انصراف می‌دهند به حل یک معضل اجتماعی کمک کرده‌اند افزود: این افراد از سوی جامعه مورد تکریم قرار می‌گیرند به گونه‌ای که این افراد باید مورد قدرشناسی معنوی قرار بگیرند.

وی انصراف دهندگان از دریافت یارانه را قهرمانان اقتصادی کشور دانست و گفت: این افراد باید مورد سپاس قرار بگیرند.

نیلی اظهار داشت: ثبت نام کنندگان به دو دسته تقسیم می‌شوند که یک دسته اطلاعات خود را صادقانه وارد می‌کنند و دسته دیگر ممکن است اقدام به کم اظهاری کنند.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: موسسات مالی در اعطای تسهیلات به افراد این اطلاعات را مبنای اعتبارسنجی قرار می‌دهند.

وی با اشاره به این که دولت مکلف به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است بیان کرد: در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی خواهیم بود البته باید گفت افزایش قیمت‌ها به معنای خیز دوباره قیمت نیست.

*شیب افزایش قیمت‌ها به صورت ملایم خواهد بود

نیلی با اشاره به این که شیب افزایش قیمت‌ها به صورت ملایم خواهد بود ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور مساعد نیست زیرا در وضعیت رکود تورم قرار داریم.

۱۳۹۳/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...