نسخه چاپی

دولت سقف درآمدی مشمولان دریافت یارانه را تعیین می كند؟

یك عضو هیات رییسه كمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواستار تعیین سقف درآمدی برای مشمولان دریافت یارانه از سوی دولت شد و گفت كه اگر مردم به نفع اقشار نیازمند از دریافت یارانه انصراف ‌دهند انتظار دارند این منابع صرف بروكراسی اداری و اموری كه تاثیری در بهبود معیشت مردم ندارد، نشود.

به گزارش نما ، به نقل از ایسنا، اسماعیل جلیلی اظهارکرد: مردم ما همیشه منافع ملی را بر منافع فردی خود ترجیح می‌دهند اما از طرف دیگر نباید از این رویکرد به گونه‌ای استفاده کنیم که مانع از دریافت یارانه افرادی شویم که مستحق هستند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند.
وی ادامه‌داد: کسانی که اطلاعات آماری و درآمدی مشخصی دارند ممکن است با این فشارها انصراف دهند یا برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکنند اما مهم‌تر آن بخشی از جامعه است که درآمدهای کلانی دارند و فعالیت‌های درآمدی و گردش مالی آنها خصوصا کسانی که فعالیت اقتصادی زیرزمینی دارند ثبت‌ و ضبط نمی‌شود و در نتیجه همیشه امکان فرار از قوانین دولتی را دارند و همیشه مدعی استفاده از امکانات دولتی هستند.
نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌ای در دولت برای نحوه ثبت‌نام دریافت یارانه، تصریح کرد: آیین‌نامه اخیر کف درآمدی افراد برای دریافت یارانه را مشخص نکرده و ابهام جدی در این بخش وجود دارد. این در حالی است که دولت به استناد قانون بودجه 93 باید وضعیت درآمدی را مشخص می‌کرد که مردم هم بدانند کدام‌ مشمول دریافت یارانه هستند و کدام‌ نیستند.
جلیلی اضافه کرد: حتما باید مشخص شود که افراد با چه میزان درآمدی مشمول دریافت یا عدم دریافت یارانه هستند و لزوما این درآمد باید بر اساس سرانه خانوار و تعداد افراد خانوار تعیین شود اما متاسفانه این بخش ابهام دارد و دولت باید هر چه سریعتر این ابهام را مرتفع کند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید به خاطر داشته باشد اگر مردم به نفع اقشار نیازمند از دریافت یارانه انصراف می‌دهند انتظار دارند که حتما این منابع صرف بروکراسی اداری و اموری که تاثیری در بهبود معیشت مردم ندارد، نشود و عملا در جهت تامین نیاز افراد نیازمند و کمک به فرآیندهای تاثیرگذار در زندگی مردم مثل بخش تولید، سلامت و تامین اجتماعی هزینه شود.
وی یادآور شد: انتظار این است اگر افرادی از جامعه از سهم خودشان از یارانه انرژی گذشت می‌کنند این گذشت برای کمک به نیازمندان و بهبود شرایط اقتصادی کشور باشد لذا دولت باید این منابع را صرف بهبود اقتصادی کند و نه مسائل اداری، پشتیبانی و بروکراسی که همیشه بلعنده منابع هستند و هیچ ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد و مردم ایجاد نمی‌کنند.
جلیلی با اشاره به نقش وزارتخانه‌های رفاه، صنعت و اقتصاد و همچنین سازمان‌های حمایتی، گمرکات و بانک‌ها در ارائه اطلاعات شفاف و صحیح اضافه کرد: اگر اطلاعات به صورت شفاف و واقعی در اختیار دولت قرار داده شود می‌توان به شفاف‌تر شدن نحوه اجرای هدفمندی کمک کرد.
نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس اضافه کرد: البته نهایتا باز هم ممکن است تعدادی از افرادی که مستحق دریافت یارانه هستند به دلیل نامنسجم بودن پایگاه‌های اطلاعاتی از دریافت یارانه محروم شوند که دولت باید تمهیداتی را برای این بخش از جامعه بیندیشد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای تسهیل روند ثبت‌نام دریافت یارانه، گفت: ثبت‌نام برای دریافت یارانه باید به نحوی باشد که مردم به ویژه کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند شرایط سختی را در این مسیر طی نکنند و تجربه تلخ نحوه توزیع سبد کالا و همچنین تشکیل صف‌های طولانی برای ثبت‌نام نیز تکرار نشود.

۱۳۹۳/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...