نسخه چاپی

دو سناریوی پایان مسكن مهر

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی با تشریح دو سناریوی بدبینانه و خوش‌بینانه درباره «زمان‌اتمام» كل پرونده مسكن‌مهر، اعلام كرد: چنانچه سه پارامتر سایه‌افكنده بر ساختمان‌های نیمه‌كاره مسكن‌مهر، با برنامه‌های ما هماهنگ شود، حدود ۸۰۰ هزار واحد باقیمانده در این طرح حداكثر تا پایان سال ۹۴ تحویل پیش‌خریداران خواهد شد، در غیر این‌صورت احتمال دارد كار مسكن‌مهر به دولت دوازدهم هم بكشد.

به گزارش نما، به گفته مهرآبادي پرداخت به موقع آورده نقدي پيش‌خريداران و افزايش سقف وام، نقش‌ تعيين‌كننده‌اي در زمان تكميل اين طرح دارد.
قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد

«زمان و شرط» اتمام مسکن‌مهر

پیش‌بینی دو سناریو بدبینانه و خوش‌بینانه

ورود معاون اول رئیس‌جمهور به ماجرای آب‌وبرق مسکن‌مهر؛ مطالبه ۱۰۰۰میلیاردی برای خدمات‌رسانی

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی و مجری ویژه دولت در طرح «مسکن‌مهر»، با بی‌اساس خواندن شایعه «خارج‌شدن موضوع آب‌رسانی به پروژه‌های مسکن‌مهر از دستورکار مسوولان مربوطه» اعلام کرد: تامین خدمات سه‌گانه ساختمان‌های در حال‌‌ساخت مسکن‌مهر جزو اولویت‌های معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفته و در جلسه‌ای که اخیرا در دفتر مهندس جهانگیری با حضور نمایندگان تام‌الاختیار وزرای نیرو و راه‌وشهرسازی برگزار شد، بابت تامین آب و برق و سیستم‌فاضلاب پروژه‌های در نوبت افتتاح و تحویل مسکن‌مهر، ضرب‌الاجل مشخصی خطاب به عوامل مسوول اعلام شد.

احمد اصغری مهرآبادی که صبح دیروز بعد از هماهنگی با وزیر راه‌وشهرسازی، عازم شهر جدید پرند شد تا از پروژه‌های مسکونی ناتمام پیش‌فروش‌ شده به متقاضیان تهرانی، بازدید کند، به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: حجم کارهای باقیمانده در طرح مسکن‌مهر، در دو بخش شامل «ساخت‌وساز آپارتمان‌ها» و «تامین و انتقال خدمات زیربنایی سه‌گانه به آپارتمان‌ها» خلاصه می‌شود که علی‌القاعده اگر خدمات‌سکونتی همزمان با تکمیل این ساختمان‌‌ها، نرسد امکان بهره‌برداری از پیش‌خریداران سلب می‌شود.

مجری ویژه مسکن‌مهر در دولت با تاکید براینکه، خدمات‌رسانی به ساختمان‌های مسکن‌مهر از حیطه وظایف وزارت راه‌وشهرسازی خارج است، گفت: معاون اول رئیس‌جمهور پیگیری در این ارتباط را آغاز کرده‌اند و به واسطه میزان آمادگی اعلام‌شده از سوی وزارت نیرو در بحث آب‌وبرق، می‌توان زمان معینی را به صورت مشروط برای خاتمه و تکمیل کل پرونده‌ مسکن‌مهر در نظر گرفت.

پارامتر‌های موثر در زمان اتمام

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی که قرار است بعد از بازدید از کارگاه‌های مسکن‌مهر شهرهای جدید اطراف تهران، گزارش نارسایی‌ها، نواقص و اقدامات انجام‌گرفته در این مناطق را برای عباس آخوندی روایت کند، درباره زمان و شرط اتمام مسکن‌مهر گفت: با ملاحظه سه پارامتر، وزارت راه‌وشهرسازی مصمم است پرونده مسکن‌مهر را حداکثر تا پایان سال ۹۴ ببندد. برای تحقق این هدف، در گام اول لازم است بانک‌مرکزی در اجرای مصوبه دولت قبل بابت افزایش سقف تسهیلات مسکن‌مهر به ۳۰ میلیون تومان، همکاری کند و همزمان پیش‌خریداران واحدهای نیمه‌تمام نیز بیش‌از این، در پرداخت سهم آورده‌نقدی خود تاخیر نکنند تا امکان تکمیل از این محل تامین‌مالی، فراهم شود.

مهرآبادی سومین پیش‌نیاز برای مختومه‌‌کردن پرونده نیمه‌کاره‌های مسکن‌مهر را همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان در اتصال انشعابات آب و برق و گاز واحدها عنوان کرد.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی همچنین افزود: در خوش‌بینانه‌ترین حالت، امکان تحویل ۸۰درصد کل مسکن‌مهر در پایان سال۹۳ وجود دارد و بدبینانه‌ترین حالت، ممکن است این طرح در دولت یازدهم هم تمام نشود و به دولت بعد کشیده شود.

میزان وام مورد نیاز

مجری ویژه مسکن‌مهر درباره نوع تعامل بانک‌مرکزی با مسکن‌مهر تصریح کرد: کل پرداختی بانک‌مسکن به ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر از محل خط‌‌اعتباری بانک‌مرکزی از ابتدای طرح تا پایان دولت دهم رقمی حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان بود و در چندماهی که از شروع به کار دولت یازدهم می‌گذرد نیز چیزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌ها تزریق شد و کل پرداختی به مسکن‌مهر را تاکنون به ۴۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسانده است.

مهرآبادی با بیان اینکه، خط‌اعتباری مسکن‌مهر ۴۸ هزار میلیارد تومان است و ۲ هزار میلیارد تومان علاوه بر این خط، قرار است از محل بازپرداخت اقساط وام‌ها به طرح اختصاص پیدا کند تا مجموع تعهد دولت و سیستم بانکی را به ۵۰ هزار میلیارد تومان برساند، افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد برای آنکه بتوان ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر را تا آخرین واحد، تکمیل کرد، باید علاوه بر ۵۰ هزار میلیارد، حداقل ۳ هزار میلیارد تومان دیگر-در قالب ۵ میلیون تومان پرداخت مابه‌التفاوت به وام‌‌های فعلی ۲۵ میلیونی- از طرف سیستم‌بانکی تسهیلات داده شود.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در این باره تصریح کرد: با توجه به افزایش اخیر قیمت تمام‌شده مسکن‌مهر، اگر سقف وام‌ها ۵ میلیون افزایش یابد، پیش‌خریداران رغبت بیشتری به پرداخت آورده‌نقدی اضافه‌شده خود می‌کنند و در این صورت، منابع مالی تکمیل مسکن‌مهر خیلی زود تامین خواهد شد.

در نیمه‌اول اسفند سال گذشته جلسه‌ مشترکی مابین مقامات بانک‌مرکزی، وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت تعاون و معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور در ارتباط با تسهیلات مسکن‌مهر برگزار و در این جلسه، تفاهم شد سقف تسهیلات ۲۵میلیونی مسکن‌مهر برای آن دسته از واحدهایی که ۷۰درصد پیشرفت‌فیزیکی دارند، ولی هنوز تکمیل ‌نشده‌اند، به ۳۰ میلیون افزایش پیدا کند. اما این توافق هنوز تایید ‌نهایی نشده است.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی به دنبال جلب نظر نهایی بانک‌مرکزی و اجرایی‌کردن این توافق است.

دوراهی صعب‌العبور پیش‌خریداران

براساس این گزارش، چالشی که در عمده مناطق مسکن‌مهر دامن ساختمان‌های نیمه‌کاره را گرفته و باعث شده روز به روز دور کنتور تاخیر تحویل واحد به پیش‌خریداران مسکن‌مهر، افزایش پیدا کند، ناتوانی‌ای است که در پیش‌خریداران برای پرداخت آورده‌نقدی‌شان وجود دارد. قیمت‌های جدید مسکن‌مهر، هم‌اکنون تعهد پرداخت‌نشده پیش‌خریداران را در برخی شهرها به نزدیک ۱۰ میلیون تومان –فارغ از ۱۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی که در این سال‌ها پرداخت کرده‌اند- رسانده است.
صاحبان واحدهای نیمه‌تمام مسکن‌مهر، برای پرداخت این رقم، فقط متکی به مبالغی هستند که در قالب پول‌پیش (رهن) نزد موجر قرار داده‌اند و در صورتی می‌توانند باقی‌مانده آورده‌‌نقدی خود را پرداخت کنند که مسکن‌مهرها آماده تحویل باشد؛ در غیر این صورت، باید از بین تخلیه محل فعلی ‌اجاره و زندگی تا زمان نامعلوم در منزل اقوام یا انصراف از ادامه حضور در صف دریافت مسکن‌مهر، یکی را انتخاب کنند.

وزارت راه‌وشهرسازی برای اینکه این چالش را حل کند، پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن‌مهر را نه از محل شارژ مجدد خط‌اعتباری که از محل بازپرداخت اقساط وام مسکن‌مهر، به بانک‌مرکزی ارائه کرده است.

اواخر سال گذشته بانک‌مرکزی مصوب کرد از محل بازپرداخت اقساط مسکن‌مهر که از پایان سال۹۲ به صورت ماهانه وصول می‌شود، مابقی تعهد ۵۰ هزار میلیارد تومانی –فاصله ۴۸ هزار خط‌اعتباری تا ۵۰هزار میلیارد در تعهد- را تامین و پرداخت کند.

اما از آنجا که در فاصله سال‌های ۸۹ تا اواسط سال۹۲، رقمی معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان بازپرداخت اقساط مسکن‌مهر صورت گرفته و از طریق بانک‌مسکن بابت تسویه خط‌اعتباری به بانک‌مرکزی مسترد شده است، هم‌اکنون وزارت راه‌وشهرسازی به دنبال استفاده از این ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای افزایش دادن سقف وام‌ها است. این رقم، متفاوت از ۲ هزار میلیارد تومانی است که بانک‌مسکن موظف شده در طول سال۹۳ از طریق بازپرداخت‌های جدید، تامین و به پروژه‌ها تزریق کند.

به عبارت دیگر، اگر بانک‌مرکزی قبول کند ۲۵۰۰ میلیاردی را که طی دو سال گذشته از محل بازپرداخت‌های قدیمی، دریافت کرده مجددا به مسکن‌مهر اختصاص دهد در این صورت، منابع تازه‌تری در اختیار طرح قرار می‌گیرد.

در جلسه با جهانگیری چه گذشت؟

مهرآبادی درباره جزئیات نشستی که چند روز پیش در قالب نشست مسوولان مسکن‌مهر با معاون اول رئیس‌جمهور، برای هماهنگی دستگاه‌های خدمات‌رسان برگزار شد، به پرسش‌ها این‌گونه پاسخ داد:

*اخیرا اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت حاد ذخایر آبی کشور و احتمال جیره‌بندی آب در شهرها منتشر شده، آیا احتمال دارد آب‌رسانی به مسکن‌مهر تا اطلاع‌ثانوی به‌دلیل شدت کم‌آبی، متوقف شود؟

خیر، هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. موضوع خدمات‌رسانی به پروژه‌های مسکن‌مهر جزو تاکید معاون اول محترم رئیس‌جمهور است. مسوولان وزارت نیرو تاکنون مطالبی از بابت اینکه آبی برای انتقال به نقاط مسکن‌مهر وجود ندارد، مطرح نکرده‌اند. آنها فقط می‌گویند پول بدهید ما آمادگی داریم سریع‌تر پروژه انتقال آب را تمام کنیم. یک عددی را هم در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور اخیرا برگزار شد، برای اعتبار مورد نیاز اعلام کردند که ما نپذیرفتیم.

*وزارت نیرو چقدر اعتبار لازم دارد؟

یک عددی را اعلام کردند.

*بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان؟

تقریبا. اما کارشناسان ما اظهار تردید نسبت به این رقم کردند و گفتند هزینه‌ای که باید برای آب و برق مسکن‌مهر صرف شود کمتر از این است و احتمالا در برآورد مسوولان وزارت نیرو، هزینه‌هایی غیر از آنچه مسکن‌مهر نیاز دارد نیز محاسبه شده است. مثلا ممکن است برای یک شهر تصفیه خانه جدیدی مورد نیاز باشد که فقط تعدادی از ساختمان‌های آن شهر جزو مسکن‌مهر محسوب شوند و می‌گویند مسکن‌مهر کل هزینه آن را بدهد، در صورتی که ممکن است قدرالسهم مسکن‌مهر پنج درصد باشد. لذا قرار شد مدیران کل استانی ما در وزارت راه‌وشهرسازی به همراه مدیران کل استانی وزارت نیرو ظرف حداکثر ۱۰ روز، برآورد دقیق از میزان اعتبار مورد نیاز برای تامین خدمات زیربنایی مسکن‌مهر را انجام دهند و ارقام مشترک را به ما ارائه کنند تا در کمیته‌ای که با حضور نماینده آقای نوبخت معاون محترم رئیس‌جمهور و نمایندگان دو وزارتخانه برگزار می‌شود، جمع‌بندی درباره کل اعتبار مورد نیاز صورت بگیرد و نتیجه نهایی با امضای آقای آخوندی و آقای چیت‌چیان به آقای جهانگیری برای طرح در هیات‌دولت و تصویب منابع لازم ارائه شود. کل این پروسه باید تا پایان اردیبهشت تکمیل شود.

*فکر می‌کنید با فرض تامین اعتبار بتوانید واحدهای مسکونی‌مهر را تا یکی، دو سال آینده تحویل دهید؟

واحدها حداکثر تا پایان ۹۴ باید تحویل شود و وزارت نیرو نیز این آمادگی را دارد و می‌گوید اگر اعتبار بدهید، خدمات را می‌رسانم. البته دولت قبل یک اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به وزارت نیرو برای آب و برق مسکن‌مهر پرداخت کرده بود که حالا در برآورد جدید باید مابه‌التفاوت این رقم و همچنین مابه‌التفاوت هزینه‌های ۹۰۰هزار تومانی که هر یک از پیش‌خریداران بابت انشعابات پرداخت کرده‌اند، محاسبه شود.

۱۳۹۳/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...