نسخه چاپی

هدفمندی یارانه‌ها نیازمند اراده قوی است

باید قاطعانه در مقابل كسانی كه استحقاق دریافت یارانه ندارند ایستاد و یارانه آن‌ها را قطع كرد لذا باید برای این موضوع اراده قوی باشد.

به گزارش نما ، هدفمندی یارانه‌ها یکی از برنامه‌هایی است که در کشور ما لازم‌الاجراست اما کیفیت اجرای آن بسیار مهم است. در دولت نهم و دهم با تمام مسائل خاص آن دوره، این برنامه تصویب شد اما نحوه اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها به‌گونه‌ای بود که نتوانست رضایت‌بخش باشد؛ دلیل مهم این نارضایتی هم به‌خاطر عدم اجرای نص صریح قانون بود و تنها بخشی از قانون که همان پرداخت یارانه نقدی بود انجام شد.
با توجه به این‌که پنجاه درصد افزایش قیمت‌ها و درآمدهای دولت از این بخش از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌ دست می‌آمد باید در زیرساخت‌ها و بخش تولید سرمایه‌گذاری می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. همین امر نیز باعث به ‌وجود آمدن مشکلات متعدد شد. در حالی که نزدیک به 9 ماه است که از شروع به کار دولت یازدهم می‌گذرد به همان سبک و سیاق گذشته مسئله هدفمندی یارانه‌ها ادامه پیدا کرده است.
نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که تعدادی از مردم و مسئولان یارانه نمی‌گیرند اما تعدادی که یارانه دریافت می‌کنند از جمعیت ایران بیشتر است، مثلا شواهد و قرائن حاکی از این است که تعدادی از کسانی که خارج از کشور هستند یارانه دریافت می‌کنند، اگر دولت واقعا قصد دارد تعدادی را از دریافت یارانه حذف کند در درجه اول باید یارانه این‌گونه افراد را قطع کند چرا که به‌راحتی می‌توان این افراد را شناسایی کرد.
تعدادی از افراد هم هستند که مشخص است درآمد بالایی دارند، به‌ ویژه افرادی که شغل آزاد و درآمدهای قابل توجهی دارند، شناسایی این افراد برای دولت کار سختی نیست. در این‌گونه موارد نیازی به خوداظهاری هم وجود ندارد چون اگر قرار به خوداظهاری افراد باشد مانند دوره‌ای که قرار بر اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود و بحث خوشه‌بندی مطرح بود، دچار اشتباهات عدیده‌ای می‌شود. دولت کنونی هم در پرداخت سبد کالا دچار مشکلاتی از همین دست شد یعنی افراد زیادی بودند که این‌ها دارای درآمد خوبی هستند و سبد کالا دریافت کردند اما افراد زیادی هم بودند که درآمد پایینی داشتند اما از دریافت سبدکالا محروم شدند.
به‌طور مثال همین امروز (دیروز) فردی از فلاورجان برای من پیامکی فرستاد که پدر و مادر من بالای هشتاد سال سن دارند و تحت پوشش کمیته امداد هم هستند اما به این‌ها سبد کالا تعلق نگرفت و عکس این را هم ما در میان مسئولان دیدیم، یکی از مسئولان رده بالا اظهار داشت وقتی که پیامک را ارسال کردم پاسخ آمد که سبد کالا به من تعلق می‌گیرد. این‌ها نشان می‌دهد که باید اراده لازم برای شناسایی افراد باشد چون فقط در این‌صورت می‌توان افراد واجد شرایط را شناسایی کرد. نسبت به خوداظهاری هم نمی‌توان امیدوار بود چون بعید است تمام افراد اطلاعات صحیح را بدهند چرا که وقتی می‌دانیم بسیاری فرم خوداظهاری‌ را براساس واقعیت پر نمی‌کنند تکرار دوباره همین رفتار بیهوده است.
باید قاطعانه در مقابل کسانی که استحقاق دریافت یارانه ندارند ایستاد و یارانه آن‌ها را قطع کرد لذا باید برای این موضوع اراده قوی باشد. حداقل از افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند باید بیست میلیون حذف شوند تا بتوانند بحث تامین اجتماعی و سلامت مردم را ارتقا دهند و هم افرادی که درآمد دیگری ندارند و بیمه نیستند تحت کمک قرار بگیرند و دریافتی بیشتری از این مقداری که امروز پرداخت می‌شود را به آن‌ها پرداخت.

۱۳۹۳/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...