نسخه چاپی

تراز مثبت تجاری در بخش كشاورزی طی 10 سال آینده

عکس خبري -تراز مثبت تجاري در بخش کشاورزي طي 10 سال آينده

وزیر جهاد كشاورزی گفت: این امكان وجود دارد كه كشور ما به تراز مثبت تجاری در یك چشم‌انداز ۱۰ تا ۱۵ ساله دست یابد.

به گزارش نما ، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، نحوه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرد.
وی در ابتدای سخنان خود با تشکر از نمایندگان مجلس برای حمایت از بخش کشاورزی در بودجه سال 1393 اظهار داشت: باید قبل از هر چیز به این نکته اشاره کنم که در کشور ما با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در بخش کشاورزی و توانمندی که بر پایه دانش و علم وجود دارد، در صورتی که عزم ملی داشته باشیم و در ابعاد مختلف پشتیبانی لازم را از این بخش به عمل آوریم، این امکان وجود دارد که کشور ما به تراز مثبت تجاری در یک چشم‌انداز 10 تا 15 ساله دست یابد.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این هم که عبارت تراز مثبت تجاری را به کار می‌برم به این دلیل است که ممکن است برخی خدشه کنند که چرا تنها بحث افزایش محصول و یا بحث خودکفایی را مطرح می‌کنیم و یا ممکن است بگویند که چرا تنها مزیت‌های نسبی را نادیده بگیریم و به هر قیمت و شکلی فلان محصول مورد نظر را تولید کنیم در حالی که این موضوع در برنامه‌های ما نیست و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در برنامه‌ریزی و سیاست‌ ما بحث برون‌نگری و درون‌زایی مورد نظر است. بنابراین بنده در این جا بحث تراز را به این دلیل مطرح می‌کنم.
حجتی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌ها خصوصیاتی دارد که ما باید آنها را همواره مدنظر قرار دهیم و اگر در روند حرکت‌ها این ویژگی‌ها را مدنظر قرار ندهیم، خواسته‌ها و اهداف ما در بخش کشاورزی محقق نخواهد شد، دلیل این موضوع این است که بخش کشاورزی چه در کشور ما و چه در کشورهای دیگر در مقایسه با سایر بخش‌ها از ارزش افزوده کمتری برخوردار است و این موضوع در ماهیت این بخش وجود دارد و بر همین اساس است که در دنیا بخش کشاورزی در مرحله اول برنامه‌ریزی قرار دارد.
وی اضافه کرد: اکثر کشورها در برنامه‌ریزی خود به موضوعات تولید و بخش کشاورزی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند چرا که اگر این اتفاق نیفتد تمام نگاه‌ها و تمام منابع به سمت خدمات سوق داده می‌شود که بخشی از این خدمات، خدمات کاذبی است که در جوامع شکل می‌گیرد بنابراین با این وجود دیگر سرمایه و منافعی باقی نمی‌ماند که صرف تولید به‌خصوص تولید پایه شود البته من به این دلیل تولید پایه را مطرح می‌کنم چرا که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وقتی تولید پایه ایجاد شود، صنعت و بخش‌های استراتژیک دیگر می‌تواند بر آن سوار شود و این بخش‌ها هم پیشرفت کنند.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی جزو تولیدات پایه محسوب می‌شوند و کشورهای پیشرفته نیز همواره به این موضوع توجه کرده‌اند؛ این کشورها علی‌رغم تلاطماتی که در بخش سیاست‌های مختلف بوجود آمده است اما توانسته‌اند تولید بخش کشاورزی خود را روز به روز افزایش دهند و خود را در ارتباط با محصولات کشاورزی بی‌نیاز کنند. همچنین دومین ویژگی که جزو الزامات هر برنامه‌ای در بخش کشاورزی است، ریسک‌پذیری است.
حجتی در توضیح این مطلب گفت: من از دوستان نماینده می‌خواهم که ریسک‌پذیری در بخش کشاورزی را با ریسک‌پذیری در سایر بخش‌ها مقایسه کنند؛ اگر به عنوان مثال به بیماری‌هایی که بخش دامپروری و یا گیاهان ما را در بر می‌گیرد، توجه کنیم می‌بینیم که اگر این موضوع رها شود و تنها به تولید صرف بپردازید دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوید و با ضایعات گسترده‌ای در گله‌ها و گیاهان مواجه می‌شویم که تولیدکننده را با مشکل مواجه می‌کند.
وی در افزود: ما نباید به این موضوع بی‌توجه باشیم و توقع داشته باشیم که رشدمان پایدار باشد و این تولیدات نیاز کشور را برطرف کند، بنابراین نباید بیماری‌ها و آفاتی که دامن‌گیر بخش دامداری و گیاهان ما را می‌گیرد، نادیده بگیریم. بسیاری از این بیماری‌ها واگیردار است و می‌تواند خسارات غیرقابل جبرانی به این بخش‌ها بزند بنابراین باید به صورت جدی با این مشکلات مقابله کنیم و نگذاریم که این موضوعات تولید ما را به خطر بیندازند.
آسیب‌دیدگان سرمای زمستان سال قبل نباید به حال خود رها شوند
حجتی در ادامه با بیان اینکه سرمای زمستان امسال در برخی مناطق به 10- و 20- درجه در مناطقی که کمتر سابقه چنین سرمایی را داشت، رسیده بود گفت: این سرما درختان و محصولات زراعی را از بین برد و ما نباید آنها را به امید خدا رها کنیم. کم آبی، سیل و خشکسالی نیز از دیگر تهدیدات این اثر و به همین اساس بیمه محصولات کشاورزی باید یک بیمه حمایتی باشد و نه تجاری و در صورتی که با دید تجاری به آن نگاه کنیم اتفاق خاصی در عرصه کشاورزی کشور رخ نمی‌دهد.
وی ادامه داد: امسال برای اولین بار ردیف بودجه‌ای به اندازه 150 میلیارد تومان برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی درنظر گرفته شد، اما باید توجه کرد که در حال حاضر این صندوق چند هزار میلیارد تومان به بانک کشاورزی بدهکار است.
حجتی در ادامه اظهار داشت: از همه آنهایی که دست اندرکار هستند خواهش می‌کنم که توجه کنند. چرا که این عرصه مسئولیت ذاتی بنده است که این مسائل را مطرح می‌کنم و مسئولیت بنده است که پاسخگو باشم، اما با این ارقام و آمار نمی‌دانم چکار باید کرد.
وی با بیان اینکه کشاورزان محصولات اساسی یعنی غذای جامعه را تأمین می‌کنند، گفت: کشاورزان چون غذای مردم را تأمین می کنند، دولت و حکومت بسیار حساس است و مراقب است که قیمت ها بالا نرود. در حالی که باقی کالاها آزاد هستند. البته حق حکومت است که نسبت به غذای اصلی مردم حساسیت داشته باشد، اما باید هزینه این حساسیت‌ها را تأمین کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصادی اگر در جایی چوب بلند شد، سرمایه "در "می‌رود و تعزیرات و محدودیت قیمت نیز همان چوب بلند کردن است. ما هرکجا که بخواهیم قیمت تضمینی تعیین کنیم ببینید چه مسائلی پیش می آید. یک زمان می خواهیم مابه التفاوت قیمت ها را بدانیم، اما بودجه نداریم و ...
وی عرصه کشاورزی را دارای سه ویژگی دانست و گفت: کشاورزی ارزش افزوده کمتر، ریسک پذیری بالا و حساسیت همه نسبت به تولید و قیمت آن را داراست و ما باید هزینه این سه ویژگی را تأمین کنیم تا بتوان تولید پایدار و برنامه ریزی دقیق داشت و وقتی می گوییم ارزش افزوده در کشاورزی کم است، یعنی ما باید منابعی با ترجیحات خاص عرضه کنیم تا سرمایه به این سمت بیاید و اگر بناست رشد تولید داشته باشیم، آیا بدون توسعه سرمایه گذاری و سرمایه جدید وارد کردن، می‌توان رشد تولید داشت؟
لزوم ایجاد سرمایه گذاری "ترجیحی" در حوزه کشاورزی
حجتی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی از ما می‌خواهد ظرفیت‌های بالقوه ای که در خدمت ماست را بالفعل کنیم و برای این مهم باید بر روی ظرفیت‌ها سرمایه‌گذاری و پشتیبانی و حمایت کرد، اما اگر سرمایه گذاری ترجیحی ایجاد نکنیم و بگوییم کشاورزی به بازار سرمایه برود و سرمایه خود را تأمین کند، هیچ اتفاقی در این عرصه رخ نمی‌دهد.
وی ادامه داد: تا امروز حتی یک دلار فاینانس نیز به بخش کشاورزی نیامده است و در این چند دهه ای که از فاینانس ها استفاده کردیم، آیا به بخش کشاورزی چیزی را اختصاص داده ایم؟ البته اخیرا یکی دو مصوبه در شورای اقتصاد داشتیم که امیدواریم بتوانیم کاری را انجام دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید براینکه نمی توان بخش کشاورزی را رها کرد و مانند دیگر بخش‌ها با آن برخورد کرد، اظهار داشت: اینها واقعیت‌هایی است که با آنها روبرو هستیم و اگر ما از عهده برآورده کردن این الزامات بربیایم، خیلی از مشکلات و خواسته‌ها از این بخش قابل تأمین است.
وی افزود: بعد از اینکه این دور وارد وزارت خانه شدم، یک سری از کارشناسان مجرب که سابقه مدیریت در بخش‌های مختلف کشاورزی را داشتند و در این زمینه کار کردند، طرح‌ها و برنامه‌هایی دادند که می‌توان براساس آن محصولات مختلفی را تهیه کرد. به طور مثال طبق همین برنامه محصول گندم که همه ما بر روی آن حساس بودیم و امام راحل و مقام معظم رهبری نیز با حساسیت آن را دنبال می کنند، می توان تأمین کرد.
حجتی با اشاره به گزارش تولید گندم گفت: در حال حاضر 6.5 میلیون هکتار تحت کشت گندم داریم که دو و نیم میلیون هکتار آن آبی و 4 میلیون هکتار آن دیم است. که براساس طرحی که دوستان ما تهیه کردند با افزایش بهره وری و کاهش سطح زیر کشت تا 900 هزار هکتار می‌توان نیاز مملکت را تأمین کرد و این 900 هزار هکتار را می‌توان در اختیار آبیاری بهتر دیگر بخش‌ها قرار داد و یا محصولات دیگر از جمله کلزا که در تناوب با گندم است و بزرگترین مشکل ما یعنی روغن را حل می کند، کشت کرد. با کاهش سطح و با همین سطحی که در گذشته بوده فقط با افزایش بهره وری و تأمین آن الزامات می‌توان تولید گندم را جبران کرد.
وی با بیان اینکه گندم با افزایش بهره وری به خوبی می‌تواند نیاز مملکت را تأمین کند، گفت: براساس طرحی که دوستان بنده ارائه دادند در یک افق 5 ساله ما را در حد نیاز مملکت می‌رساند و در یک افق 10 ساله نیز عددی اضافه می‌آید، اما خواهش می کنم برای این الزامات به زمین پا بکوبیم و پای آنها بایستیم.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری و سران سه قوه فرمودند در اقتصاد مقاومتی، عزم ملی را می‌خواهیم اما ما نباید در عرصه اجرا یک دفعه رها شویم و اگر با این خصوصیات در عرصه رها شویم کار خاصی از ما برنمی‌آید.

۱۳۹۳/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...