نسخه چاپی

آغاز دور سوم مذاكرات ایران و ۱+۵

لحظاتی پیش دور سوم مذاكرات ایران و گروه۱+۵ در سطح معاونین آغاز شد.

به گزارش نما، لحظاتی پیش دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در سطح معاونین آغاز شد.

گفتنی است، هیئت مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست محمدجواد ظریف به منظور از سرگیری دور سوم مذاکرات صبح روز دوشنبه تهران را به مقصد وین ترک کرد.

شایان ذکر است شام کاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه در نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در وین برگزار شد.

لازم به ذکر است نوبت اول دور سوم مذاکرات جامع ایران و ۱+۵ ظهر امروز به وقت تهران پایان یافت.

اضافه می‌شود روز گذشته دو دور مذاکره بین "سید عباس عراقچی" و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و امروز دور سوم این مذاکرات برگزار خواهد شد.

سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان و "وندی شرمن"، مذاکره‌کننده ارشد تیم آمریکایی در راستای مذاکرات هسته‌ای وین، دیداری دوجانبه برگزار کردند همچنین مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، نیز دیداری دوجانبه با سایمون گس مذاکره‌کننده انگلیسی برگزار کرد.

لازم به ذکر است مذاکرات چندجانبه ایران و گروه ۱+۵ صبح چهارشنبه ساعت ۱۱ صبح به وقت تهران از سر گرفته خواهد.

گفتنی است عراقچی در نشست خبری که ساعت ۱۲/۱۵ نیمه شب به وقت تهران برگزار شد، گفت: مکان مذاکرات آینده وین است و زمان آن دهه آخر اردیبهشت خواهد بود اما تاریخ دقیق آن را چهارشنبه اعلام خواهم کرد.

وی در ادامه درباره موضوعات مطرح شده درمورد راکتور هسته‌ای اراک در جلسات پرداخت و اظهار داشت: از نظر من راکتور تحقیقاتی اراک حتما به کار خود ادامه خواهد داد.

معاون وزیر امور خارجه کشورما افزود: تعهدات طرف مقابل باید در گام نهایی محقق شود، همانطور که در دور نهایی مذاکرات و در این دور گفته شد، گفتگوها در مورد نحوه برداشته شدن تحریم‌ها است و جلسات‌ چند ساعته در این خصوص گذاشته شده است.

عراقچی ادامه داد: هیچ موضوعی غیر از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد مذاکره نیست،‌ نه ما مذاکره می‌کنیم نه اجازه مذاکره می‌دهیم و نه آنها وارد می‌شوند.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان با اشاره به مطرح شدن موضوع موشک‌های بالستیک در مذاکرات بیان داشت: ما بارها اعلام کردیم که موضوع موشک در دستور کار ما نیست و بحث سیستم‌های دفاعی کشور را به هیچ وجه مورد مذاکره قرار نخواهیم داد البته بخشی از موضوع کلاهک‌های هسته‌ای یکی از موضوعات مندرج در قطعنامه شورای امنیت است ولی از نظر ما موضوع مذاکراتی نیست.

وی با اشاره به طول مدت مذاکرات گفت: دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که چه زمانی برای مذاکرات نیاز است و ما هنوز قسمت سخت مذاکرات را شروع نکردیم و از دور بعد است که وارد جزئیات و وارد نگارش متن خواهیم شد، ارزیابی‌ها مختلف است و وزیرها خوشبین هستند. آنچه که به هر دو طرف مربوط می‌شود این است که هر دو طرف اراده لازم را دارند که قبل از پایان شش ماه بتوانیم توافق نهایی را داشته باشیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر بحران اوکراین و تقابل روسیه و غرب و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای بیان داشت: تا کنون ما شاهد تاثیرگذاری اختلافات روسیه و غرب در مورد کریمه در مذاکرات هسته‌ای نبودیم و جدیت لازم را در کشورهای غربی و روسیه دیده‌ایم که تلاش دارند که بحث اوکراین و اختلافات در آن موضوع بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر نگذارد و به ما هم اطمینان دادند که قصد این را ندارند که این موضوع دخالت داشته باشد و ما هم امیدوار هم هستیم البته در عالم دیپلماسی و سیاست همه چیز امکان‌پذیر است.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان با اشاره به موضوع نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: در بحث نظارت ما به طور اصولی مشکلی نداریم. از این جهت که چیزی برای مخفی کردن نداریم کسی از نظارت می‌ترسد که امری را مخفی کرده باشد.

عراقچی در پاسخ این سوال مبنی بر ادعای کارشناسان آمریکایی که ایران در دریافت مبالغ مورد توافق ژنو با مشکل روبرو است و شرکت‌های آمریکایی و اروپایی از ترس واقع شدن مورد تحریم آمریکا همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند گفت: آمریکا کشور بزرگی است و موسسات مطالعاتی متعددی دارد و در این موسسات کارشناسان مختلفی هستند که به هر حال مشغول فعالیت‌اند و مقاله می‌نویسند و مصاحبه می‌کنند و ما اگر بخواهیم به حرف کدام توجه کنیم و پاسخگو باشیم این به نظر من مفید نخواهد بود.

وی تصریح کرد: آنچه به نظر من مهم است این است که توافقنامه ژنو در همه ابعاد حال انجام است و مکانیزم‌های بانکی پیچیده است و سال‌ها آمریکایی‌ها تلاش کردند که این مکانیزم‌ها را متوقف کنند. راه‌اندازی این پیچیدگی‌ زمان خاص خود را می‌طلبد و تا آنجا که ما اطلاع داریم این مکانیزم‌ها فعلا شده و کار می‌کنند و توضیحات بیشتر را دوستان ما در بانک مرکزی خواهند داد و مشکل خاصی وجود ندارد.

عراقچی افزود: یکی از وظایف سخت ما در سه ماه گذشته همین راه‌اندازی مکانیزم‌ها و فعال کردن آنها بود که الحمدالله جواب داده است.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگر درباره اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکه مبنی اینکه مدعی شده بود ایران در طول دو ماه می‌تواند مواد لازم جهت دست‌یابی به بمب هسته‌ای را تولید کند، گفت: البته خودشان توضیح دادند که تبدیل این مواد به سلاح و کلاهک و وسیله پرتابی رویه خودش را دارد، این ارزیابی خودشان است و بنده در مقامی نیستم که این ارزیابی‌ها را تایید یا رد کنم و خیلی هم مهم نیست.

وی تصریح کرد: ما به دنبال سلاح نیستیم و سلاح‌های هسته‌ای را حرام می‌دانیم، برنامه ما صلح‌آمیز بوده و ابعادش تحت نظارت است و آنچه مقامات آمریکایی برای راضی کردن اعضای کنگره بیان می‌کنند به نظرم خیلی تعیین کننده نیست که روی آن حساب زیادی باز کرد.

عراقچی با اشاره موضوعات مطروحه در جلسات گفت: پرونده موضوعات بسته نمی‌شود و ما تازه وارد جزئیات می‌شویم بحث‌های کلی را انجام داده و ظرف فردا به اتمام می‌رسانیم تا وارد مذاکرات اصلی شویم. ما در مورد هر موضوعی که در مذاکرات وجود دارد بحث‌های کلی را انجام دادیم، دیدگاه‌ها را بیان کردیم و سعی کردیم دیدگاه‌ها را نزدیک کنیم و بعد از جلسه آینده وارد بحث‌های جزئی خواهیم شد بنابراین پرونده بسته نشده و تازه باز شده است.

معاون وزیر خارجه با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک میان ایران و ۱+۵ گفت: فردا بعد از پایان مذاکرات اولین جلسه کمیسیون مشترک بین ایران و ۱+۵ در سطح کارشناسان برگزار می‌شود که مرور می‌کند بر اجرای توافق ژنو در طول سه ماه گذشته و نمایندگانی از همه دستگاه‌هایی که به نوعی درگیر با توافق ژنو هستند تشریف آورده‌اند و در جلسه فردا شرکت می‌کنند. کارشناسان مرتبط از ۱+۵ نیز هستند.

وی تصریح کرد: این مذاکرات فردا عصر برگزار و تا پس فردا تا هر میزان که لازم باشد نحوه اجرای توافق ژنو را بررسی خواهند کرد و اگر مشکلات و موانعی بر سر راه باشد مطرح می‌کنند و سعی بر رفع آنها خواهند داشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدام ضد ایرانی اخیر پارلمان اروپا و اینکه آیا این موضوع در مذاکرات مطرح شده است یا خیر گفت: بین اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا بایستی تفاوت قایل بود، پارلمان اروپا نقشی حاشیه‌ای در اروپا دارد و حتی در حد پارلمان‌های ملی کشورها نیز ایفای نقش ندارد و تصمیماتی و قطعنامه‌ای که صادر می‌کند حالت الزام‌آور برای کشورهای اروپایی ندارد و در چارچوب پارلمان اروپا است.

عراقچی با اشاره به اظهارات مایکل مان درباره اینکه اقدامات پارلمان اروپا به حوزه کاری وی مربوط نیست گفت: اینکه سخنگوی خانم اشتون گفته است پاسخگو نیست از جهاتی درست است همانطور که سخنگوی وزارت خارجه ما نیز سخنگوی مجلس شورای اسلامی به حساب نمی‌آید.

عضو تیم هسته‌ای افزود: ما اروپایی‌ها را در موضعی نمی‌بینیم که در موضوع حقوق بشر در سایر کشورها بتوانند قضاوت کنند. ما اروپا را در موضعی نمی‌بینم در بحث حقوق بشر قضاوتی داشته باشند. کسانی که با حدود ۴۰ درصد مشارکت مردم انتخاب شدند حق ندارند درباره انتخاباتی که ۷۰ درصد در آن مشارکت داشتند اظهارنظر داشته باشند.

وی اضافه کرد: به هر حال در این موضوع موضع‌گیری کامل صورت گرفته و با خانم اشتون صحبت شده است و هم خانم اشتون و هم کشورهای اروپایی تاکید داشتند که این صحبت‌ها نباید روی مذاکرات تاثیرسایه بیاندازد و تاثیر بگذارد و به همین طریق نیز رفتار شده است.

عراقچی در ارتباط با اینکه نشست اختتامیه چه زمانی است تصریح کرد:‌ صبح مذاکرات ۸.۳۰ دقیقه به وقت محلی شروع می‌شود و امیدواریم زود به کار خود پایان دهد و نهایت ساعت ۱۴تا ۱۵ نشست مطبوعاتی تشکیل شود.

وی افزود: البته امکان دارد دیرتر شود و بعد از آن کمیسیون کارشناسی کار خود را شروع کرده و احتمال می‌رود تا پس فردا جلسات‌شان ادامه داشته باشد.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما از تغییر تکنولوژی در آب سنگین اراک گفتید و آیا ممکن است در این تغییر، آب سنگین اراک به آب سبک تبدیل شود؟ اظهار داشت: نه، هرگز. با استفاده از تکنولوژی‌های روز تغییراتی داده می‌شود تا نگرانی‌ها مرتفع شود. نه اینکه تکنولوژی اراک به طور کامل تغییر پیدا کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بعضی از تغییرات تکنیکی داده می‌شود که نگرانی‌هایی که مثلا در مورد میزان پلوتونیوم وجود دارد کاهش داده شود و از نظر ما راکتور اراک یک راکتور آب سنگین است و راکتور آب سنگین نیز باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بحث در مورد کلیات تمام شده است یا خیر؟ افزود: دو سه موضوع هست که روز چهارشنبه مورد بررسی قرار خواهیم داد در مورد همه موضوعات بحث شده و حتی در مورد برخی دو سه بار بحث شده و سعی ما بر این است.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در ارتباط با اینکه نگرانی‌هایی درباره طولانی شدن مدت زمان مذاکرات جود دارد و اینکه مایکل مان در نشست خبری خود عنوان کرد عجله‌ای برای رسیدن به توافق نداریم، اظهار داشت: ما هم برای رسیدن به توافق عجله‌ای نداریم، عجله به این معنی که می‌خواهیم به تمام نگرانی‌های ما توجه شود اما طالب این هستیم که بدون تلف کردن زمان به نتیجه برسیم. وی افزود: کیفیت مذاکره و کیفیت توافقنامه را هیچگاه فدای سرعت در مذاکرات نخواهیم کرد.

۱۳۹۳/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...