نسخه چاپی

حذف امریكا از عضو ناظر در پنجمین اجلاس در بنگلادش

عکس خبري -حذف امريکا از عضو ناظر در پنجمين اجلاس در بنگلادش

معاون هماهنگ كننده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حضور هیاُتی از نداجا در چهارمین اجلاس امنیت دریایی اقیانوس هند(IONS) در كشور استرالیا، گفت: با حضور موُثر و پرنگ هیاُت ایرانی در این اجلاس و نشست‌های گذشته توانستیم میزبانی این اجلاس را در سال 2018 به دست آوریم.

به گزارش نما ، به نقل از نیروی دریایی ارتش چهارمین اجلاس امنیت دریایی منطقه اقیانوس هند(IONS) با حضور دریادار جعفری طهرانی در کشور استرالیا برگزار شد.
این اجلاس نیمه اول فروردین با حضور هیات های شرکت کننده بیش از 30 کشور عضو و ناظر آغاز به کار کرد.
امیر دریادار پیمان جعفری طهرانی معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به عنوان نماینده نیروی دریایی ارتش در همایش فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند در اجلاس IONS در کشور استرالیا شرکت کرده بود در سخنانی به اهداف و دستاوردهای ایران در این همایش پرداخت.
وی در این خصوص گفت: همایش فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند هر دو سال یک بار به میزبانی یکی از کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار می شود و اهمیت این همایش از آن جهت است که کشورهای حاضر از این فرصت پیش آمده می توانند استفاده کنند و در خصوص امنیت این منطقه که عدم توجه به آن توسط دزدان دریایی آزار دهند است و تاثیرات منفی را به وجود آورده همکاری کشورهای حاضر می تواند در ایجاد امنیت پایدار تاثیر گذار باشد.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد: تعدادی کشور در این همایش عضو هستند و تعدادی دیگر به عنوان ناظر شرکت می کنند و در جلساتی که هر دو سال یک بار برگزار می شود تصمیم گیری می شود که چه کشورهای می توانند به عنوان ناظر در این حوزه فعالیت کنند.
وی در ادامه بیان کرد: در حاشیه اقیانوس هند کشورها و ناوگانهای فرامنطقه ای وجود دارند که در حال فعالیت هستند اما جمهوری اسلامی ایران این مسئله را قبول ندارد و نظرمان این است که اگر قرار است امنیت در این منطقه تامین گردد باید با مشورت کشورهای حاشیه اقیانوس هند انجام شود، نه اینکه کشوری به واسطه توانمندی تسلیحاتی و فنی از هر نقطه ای از دنیا بیاید و مدعی باشد که برای تامین امنیت به این منطقه آمده است.
امیر دریادار جعفری اظهار کرد: کشورهای که در منطقه دارای خاک و مرز هستند و منافع مشترکی دارند از نظر جمهوری اسلامی ایران می توانند فعالیت کنند و مورد تایید هستند، به همین خاطر هست که در این همایش ها کشورمان حضور پیدا می کند و پشتیبانی خود را اعلام می کند.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در این همایش ها سعی دارد دست قدرت های را که خارج منطقه اقیانوس هند هستند و فقط برای به دست آورند منافع شخصی در منطقه حضور پیدا می کنند را کوتاه کند.
وی دست آورد های حضور جمهوری اسلامی ایران در این همایش را بیان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در این همایش توانست با هماهنگی و انجام سخنرانی با حضور وزیر دفاع استرالیا پیام کشورمان را به سمع و نظر همه کشورهای مهم در ایجاد امنیت اقیانوس هند برساند.
امیر دریادار جعفری ادامه داد: در این سخنرانی توانستیم نقش کشورهای حاشیه اقیانوس هند را در تامین امنیت منطقه به خوبی تبیین کنیم و نقش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در تامین مستقل امنیت اقیانوس هند را که با اعزام ناوگروه ها ایفا کرده است و تدابیری که فرماندهی معظم کل قواء در خصوص امنیت منطقه دارند را در قالب چند پیشنهاد برای حضار تشریح و ارائه کردیم.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی افزود: پیشنهاد اول ما این بود که کشورهای حاشیه اقیانوس هند باید عزمشان را برای توانمند ساختن نیروهای دریایی خود منسجم کنند که بتوانند مناقشات حاشیه مرزی کشورشان را کنترل کننند تا امنیت در منطقه مرزی کشورها تثبیت شود.
وی پیشنهاد دوم کشورمان را ایجاد یک مرکز آینده نگاری عنوان کرد و گفت: دومین پیشنهاد کشورمان ایجاد یک مرکز راهبردی آینده نگاری بود که بتواند مسائل و مشکلات را آینده نگری کند و نیازهای این حوزه در سال های آتی را پیش بینی کند. نکته سوم به جای نیروهای فرامنطقه ای که ادعای ایجاد امنیت را دارند ما نیروهایی تشکیل شده از نیروهای حاشیه ای منطقه اقیانوس هند را سازماندهی کنیم.
امیر دریادار جعفری در ادامه خاطر نشان کرد: باید یک نیرویی متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس هند تشکیل دهیم که این نیروها با همکاری مشترک بتوانند امنیت منطقه را تثبت و به عبارتی دست قدرت های فرامنطقه ای را کوتاه کنیم.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بیان کرد: پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در همایش کشورهای حاشیه اقیانوس هند مورد استقبال قرار گرفت و بسیاری از کشورها به خاطر رویکرد کشورمان تبریک گفتند و مقرر گردید ما برروی سه پیشنهادمان برنامه ریزی کنیم و دستورالعمل اجرای آن را به دبیرخانه همایش ارائه دهیم تا در نشست سال 2016 که در کشور بنگلادش برگزار خواهد شد در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداخته شود.
وی در ادامه تصریح کرد: برخی از شرکت کنندگان در همایش از واژهای جعلی به جای خلیج فارس استفاده کردند که مورد اعتراض شدید کتبی و شفاهی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، نتیجه اعتراضات به استفاده از نام جعلی به جای خلیج فارس منجر به این شد که در دو سخنرانی توسط فرمانده نیروی دریایی و وزیر دفاع استرالیا دو بار نام خلیج فارس اعلام گردید که تثبیت شد نام خلیج فارس نام دیرینه ای است و مورد قبول همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند است.
امیر دریادار جعفری یکی دیگر از دستاوردهای این حضور را مذاکرات مثبت با کشورهای مهم اقیانوس هند دانست و افزود: گفت‌وگوی دو جانبه رسمی با بیش از ده کشور مهم در امنیت اقیانوس هند که در این همایش عضو هستند و مشترکاتی بین ما و کشورمان داشت به وجود آمد که این مشترکات می تواند در دریا مبنای باشد که توانستیم در این راستا به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازیم. همچنین با 19 کشور گفت‌وگوی نیمه رسمی انجام دادیم و برروی حوزه های مشترک برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم به کمک همدیگر برای تامین امنیت این منطقه کمک کنیم.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موضوع چهارم جلسه کشورهای حاشیه اقیانوس هند را حذف ایالات متحده توسط کشورمان از ناظرین فرامنطقه ای عنوان کرد و گفت: طی یک جلسه رای گیری برای مشخص شدن تعدادی از کشورهای فرامنطقه ای به عنوان ناظر در جلسات بعدی همایش اقیانوس هند کشورهای ژاپن، امریکا و چین متقاضی شدند که رای منفی جمهوری اسلامی ایران برای حذف ایالات متحده به عنوان ناظر و پافشاری ما علرغم فشارهای موجود منجر به حذف ایالات متحده شد تا نتوانند در نشست آتی شرکت داشته باشند.
وی ادامه داد: پس از این رای گیری مصوب شد تنها کشورهای ژاپن و چین به کشورهای ناظر الحاق پیدا کنند تا بتوانند در نشست بعدی حضور به عمل آورند. دستاورد بعدی به دست آوردن میزبانی این همایش برای جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 بود که می تواند فضای بسیار خوبی برای کشورمان محیا کند تا آن چه را که مدنظرمان است در راستای سیاست گذاری برا تامین این منطقه بسیار حساس را با برنامه ریزی درست در زمان میزبانی با تمرکز به آن برسیم.
امیر دریادار جعفری خاطر نشان کرد: سه روز اول همایش موضوعاتی حول محور های امنیتی، اعم از تامین غذا، مبارزه با دزدان دریایی، مبارزه با آلودگی محیطی منطقه و انجام و ارائه کارگروه های علمی توسط اساتید و تبادل نظر در حول این موضوعات انجام شد و در روز آخر نشست سران هیئت ها انجام شد.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: هیئت های دعوت شده با گردهمای دسته جمعی به تصمیم گیری پرداختند که سپس منشور نشست مصوب شد که اصلاحاتی مدنظر جمهوری اسلامی ایران بود و مقرر گردید این اصلاحات در اجلاس بعدی مورد تصمیم گیری قرار بگیرد اما چارچوب های مشخص شد و قرار شد یک کارگاهی در سال 2015به میزبانی کشور پاکستان و سال 2017 آفریقای جنوبی برگزار شود.
وی در پایان حضور و تاثیر گذاری کشورمان در این نشست را نتیجه برنامه ریزی و حضور در همایش های قبلی و تدابیر فرمانده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد و گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست سران هیئت های همایش کشورهای حاشیه اقیانوس هند بسیار پررنگ بود و توانستیم ایفای نقش کنیم و دیدگاه های کشورمان را در فضای جلسه سیطره بدهیم و تحت تاثیر همین موضوع توانستیم میزبانی سال 2018 را به دست بیاوریم.

۱۳۹۳/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...